Permalänk

Återställa dator utan inloggning

Tjenare!
Jag hittade en dator i grovsoprummet och kollade lite på den. Den fungerar utan några som helst komplikationer och jag tänkte att jag skulle sälja den. När jag sedan skulle återställa den så återställde jag den till första back-up. Då blev det tyvärr så att det öppna kontot jag hade kommit in på inte hade skapats när den första back-up'en togs.
Så nu sitter jag och försöker återställa till fabriksläge men jag behöver veta administratörkontots inloggningsuppgifter. Finns det något jag kan göra?

Har inte öppnat chassit då det står massa
klisterlappar på som säger att det är ditten och datten med garantier om man öppnar chassit. Datorn i fråga är en Asus M3910 med Intel Core i3 550. Windows 7 64bitars är installerat och det är då inte samma installations-skiva jag använder som Windows har blivit installerad ifrån (om detta nu gör någon skillnad)
Tack på förhand! // Farbrorblå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har ett USB-minne eller CD-skiva ledig kan du använda Kon-Boot 2.4. Instruktionerna för programmet är enkla och såhär fungerar det:
1. Installera Kon-Boot på USB
2. Plugga in i datorn
3. Välj att boota från USB-minnet (F12, F8 eller något sådant)
4. Skriv in vilket lösenord du vill på vilket konto som helst
5. ???
6. Profit

Man kan efter boot med Kon-Boot logga in med vilket lösenord som helst. Därefter kan du ändra lösenord om du vill. Om du startar om datorn som vanligt kommer lösenordet vara orört.

Permalänk
Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det du kan göra;
OS-skiva, (win7 blablabla), eller OS på USB;
Boota datorn med OS-skiva/usb, välj språk, sedan väljer du reparera datorn, välj med kommando tolk, (jag använder C:\ som hdd där Win är installerat) mata in följande:

* cd /d C:\windows\System32 ***[enterknapp]***
* move  sethc.exe  \  **** [enterknapp]****
* copy  cmd.exe  sethc.exe   ****[enterknapp]****

Skriv in Exit för komma ut ur Command.
Starta om datorn, vid inloggningen använder du dig av tröga tangenter (shift 5ggr).
Sen äre bara till att byta lösenord!

*om du ej kan använda Cmd för byta lösenord*:
Net user (kolla användare på dator)
Net user {användare} {lösenord}. (Byta {användare} mot kontot du vill ändra lösenord på, och {lösenord} mot ett lösen fu vill använda, UTAN KLANGERPARANTES!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k || AsRock Z77 Pro4 || Corsair Vengance 1600mhz 2x4gb || PALIT JetStream 780 || Corsair H100i ||

Permalänk
Medlem

Eller så bara ta du bort lösenordet på admin kontot och sedan sätter ett eget.
http://www.hirensbootcd.org/resetting-windows-password/

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara sådan men det är stöldgods du försöker sälja (du har inte rätt att ta något från sopprummet) och iom att du inte har rätten att ta dig in i någons dator så är det ett brott det med så detta kanske inte är rätt forum för detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Som påpekats är det inte tillåtet att ta saker från ett soprum på det här sättet (förutsatt att ni inte har en särskild skänkesavdelning eller liknande i – kontakta oss i så fall), så med hänvisning till § 8 i reglerna låser jag tråden. Jag rekommenderar dig att lägga tillbaka datorn snarast.

*tråd låst*