Lagring slut! Samsung Galaxy S2 med CyanogenMod

Permalänk
Medlem

Lagring slut! Samsung Galaxy S2 med CyanogenMod

Min tjejs telefon uppförde sig konstigt. Den kunde dra ur batteriet från fullt till tomt över en natt osv.
Jag bestämde mig få för att lägga in CyanogenMod.
Lagt in det via Clockworkmod-Recovery och allt har fungerat kalas i ett par månader.

Nu har det dock uppkommit ett problem. Hon har konstant ont om lagringsutrymme på "systempartitionen" (där appar installeras osv).
Den ska ha c:a 2 GB utrymme för detta men den uppför sig väldigt konstigt. Tittar jag hur mycket plats saker tar upp är det cirka 400 MB men detta fyller ändå upp utrymmet och hon har bara enstaka MB ledigt.
Hon har inte mer än det nödvändigaste installerat. Vi har också kört några rensningsprogram med de frigör några MB men det fylls snabbt upp igen.
Alla appar som går står att de är lagrade på SD-kortet.

Börjar fundera på om partitionen för systemet kanske blivit felaktig på något sätt?
Kan den ha blivit för liten när den skapades automatiskt?

Tacksam för tips på vad man kan testa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Galaxy S2 fick problem med detta i en av de senare oficiella uppdateringarna. Loggfiler skapas som växer sig på tok för stora och tas inte bort. Dessa loggfiler visas inte heller i utrymmesvisningen så det ser ut som att man har mycket palts över men får ändå varningar om "ont om utrymme".

Vad som är lite märkligt å andra sidan är att du får detta problemet på cyanogenmod. Kände inte till att samma problem förekom även där.
Aja, nedan lösning fungerade iaf på alla S2-lurar jag fick in med detta problemet när jag jobbade med att laga sådant ;).

Gå in i "ringappen" (dialern) och slå in följande kod:
*#9900#

Välj nedan alternativ.
“Delete dumpstate/logcat”

Det man gör då är att slänga alla loggdumpar på luren. Vet inte om samma menyer är aktiva i cyanogenmod men det borde vara samma.

Sedan kan det såklart vara något annat fel med din lur. Men den här lösningen är effektiv på stockrommen iaf när man har "oförklarlig" minnesbrist.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Galaxy S2 fick problem med detta i en av de senare oficiella uppdateringarna. Loggfiler skapas som växer sig på tok för stora och tas inte bort. Dessa loggfiler visas inte heller i utrymmesvisningen så det ser ut som att man har mycket palts över men får ändå varningar om "ont om utrymme".

Vad som är lite märkligt å andra sidan är att du får detta problemet på cyanogenmod. Kände inte till att samma problem förekom även där.
Aja, nedan lösning fungerade iaf på alla S2-lurar jag fick in med detta problemet när jag jobbade med att laga sådant ;).

Gå in i "ringappen" (dialern) och slå in följande kod:
*#9900#

Välj nedan alternativ.
“Delete dumpstate/logcat”

Det man gör då är att slänga alla loggdumpar på luren. Vet inte om samma menyer är aktiva i cyanogenmod men det borde vara samma.

Sedan kan det såklart vara något annat fel med din lur. Men den här lösningen är effektiv på stockrommen iaf när man har "oförklarlig" minnesbrist.

Vi testade detta också för ett tag sen, men jag gav upp för lätt ska erkännas...
Koden fungerade inte, jag fick det här meddelandet:

Citat:

Connection problem or invalid MMI code

Men tack vare ditt svar så googlade jag lite mer och hittade en manuell lösning:
http://stackoverflow.com/questions/16818049/insufficient-stor...

Citat:

Make sure Superuser and Terminal Emulator apps are installed. (They come with most custom ROMs.)
Run Terminal Emulator
Type in su, hit return.
This will bring up a Superuser prompt. Grant access. (You will have to wait three seconds before you can click "Allow".)
Change current directory by typing in cd /data/log, followed by return.
MAKE SURE you are in the data/log directory by typing in pwd, followed by return. It should print out the present working directory you are in: /data/log. It is very important to make sure you are in the right directory as the next step removes all files in whatever working directory you presently are in.
Remove all the files in the directory by typing in rm *, followed by return.
Close the terminal window or app, or type in exit to leave the su session.

Nu blev det mer än 1 GB ledigt
Stort tack!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Vi testade detta också för ett tag sen, men jag gav upp för lätt ska erkännas...
Koden fungerade inte, jag fick det här meddelandet:

Men tack vare ditt svar så googlade jag lite mer och hittade en manuell lösning:
http://stackoverflow.com/questions/16818049/insufficient-stor...

Nu blev det mer än 1 GB ledigt
Stort tack!

Tänkte sparka liv i tråden igen, då jag har exakt samma problem som TS och försökt med samma saker.
Jag försökte mig på den manuella lösningen, men tydligen så fanns det ingenting i /data/app-foldern då varken kommandot ls eller rm * gav något resultat.

Någon som har fler tips och idéer på hur jag kan gå tillväga för att få tillbaka det upptagna utrymmet?

Permalänk
Medlem

Jag har hjälpt en kollega med det felet och jag har bara kört:

su cd /data/log rm *

Men det är ju samma som du gjort så...
Vet inte varför cm envisas med att spara dessa loggar.

Du kan ju prova att köra

rm -r *

annars.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Jag har hjälpt en kollega med det felet och jag har bara kört:

su cd /data/log rm *

Men det är ju samma som du gjort så...

Du kan ju prova att köra

rm -r *

annars.

Tack, men jag får samma resultat som rm * även då

Bör tillägga att jag även hade detta problem innan jag installerade CM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag tror detta har med Samsungs underliggande system att göra snarare än med CM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tror detta har med Samsungs underliggande system att göra snarare än med CM.

Men kör man i cm så är ju Samsungs system borta, eller har jag missat nåt här?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Men kör man i cm så är ju Samsungs system borta, eller har jag missat nåt här?

Deras drivrutiner och underliggande lågnivå system ligger ju kvar. CM måste använda dessa för att kommunicera med hårdvaran, så de är så illa tvungna.

De skulle kunna skriva nya drivrutiner/annat för att lösa detta, men drivrutiner är sällan open source och det tar mycket tid och kraft att utvecka till något du inte kan titta på den ursprungliga koden.
CM gjorde detta till Galaxy Nexus när TI (Texas Instruments) bestämde sig för sluta uppdatera deras drivrutiner för den SoC som satt i GNex (det var nog den sista SoCn de tillverkade, innan de övergav marknaden).
Men detta är nog inget de kommer göra för mindre populära telefoner på modding-fronten. Nexus har ju lite av ett status som utvecklartelefoner.