Permalänk
Medlem

Max temp på en XP 24/7?

Vad tycker ni max ska ligga på full load med burnk7?

jag börjar närma mig vad jag själv anser rimligt nu.. ligger just nu på 57c ... gahh

Permalänk
Medlem

hihi.. den gick ända till 59.. sen dog datorn..

Permalänk
Medlem

Min går ca 63 grader med burnk7, går hur stabilt som helst, men aningens varmt tycker jag ändå.

Permalänk
Medlem

59C med 8rda+ är mycket högt. Då kortet visar åthelvete fel. För mig visa kortet nära 30C fel. behöver ju dock inte vara lika fel för dig men fel är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
59C med 8rda+ är mycket högt. Då kortet visar åthelvete fel. För mig visa kortet nära 30C fel. behöver ju dock inte vara lika fel för dig men fel är det.

hur fick du reda på att det visade 30c fel?

Permalänk
Medlem

Mäter internt på mitt 8K3A+ så för mig visade 8rda+ 20-30C fel. Dessutom fick jag en temperatur under lådtemp när jag körde oklockat vilket inte är möjligt då jag kyler mitt vatten med luften in ifrån lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Mäter internt på mitt 8K3A+ så för mig visade 8rda+ 20-30C fel. Dessutom fick jag en temperatur under lådtemp när jag körde oklockat vilket inte är möjligt då jag kyler mitt vatten med luften in ifrån lådan.

hmmm.. ja när jag startar min dator efter den varit av på natten visar den rums tempen på både system och cpu temp iaf..
så min funkar nog bättre!

Permalänk

En aning OT:

Enligt MSI PC Alert 4 så ligger min processor på 50 grader och chassitempen på 40 grader. Det är inte så bra va?

Jag har:

En 80mm. fläkt i taket som blåser ut.
En 80mm. som blåser ut där bak.
En 80mm. i fronten som blåser in.
En 92mm. som blåser rakt på processorn (5V, sitter på en fläktarm)
En Arctic Cooling Super Silent nånting processorfläkt, 80mm. blåser runt 26cfm tror jag.
Det sitter Artcic Silver 3 på processorn.

Alla fläktar utom processorfläkten går på 7V.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Meili Doodel: Jag vet inte om jag skulle sätta mina pengar på det programet. Med alla de fläktarna borde dins chassi-temp hete någon-grad-ovan-rumstemp. känn på flänsen, känns den som 50?

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk

När jag satte 92mm. fläkten så att den blåste på grafikkortet istället så gick chassitempen ner med 6-7 grader. Det låter ju lite för bra för att vara sant, kan det vara så att jag råkade sätta den så att den blåser rakt på temperaturangivaren på moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Meili Doodel: Kan vara så att "Chassi tempen" egentligen är nordbryggan. Det är det på mitt mobo iaf. Och CPU temperaturen verkar normal med en sån kylare som du har.

OT: Vanilla Coke e fan inte gott...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Enligt bios på mitt moderkort ligger min processor på 25C men det stämmer inte riktigt så bra enligt mbm som mäter internt ligger jag på runt 45-50 grader i kärnan.

Permalänk
Medlem

Dem flesta nforce2 moderkorten läser tempen på processorn från den interna sensorn. Vilket betyder att tempen du ser är hur varmt det är mitt i processorn.
Skulle tro att ungefär 55 grader motsvarar 37 grader med vanlig socket sensor mätning. Ligger du på 59-60 grader så motsvarar det ungefår 40-43 grader .

Hope it makes sense

Permalänk
Medlem

rkos

ALLA EPOX kort efter 8K3A läser in-socket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
@Meili Doodel: Kan vara så att "Chassi tempen" egentligen är nordbryggan. Det är det på mitt mobo iaf. Och CPU temperaturen verkar normal med en sån kylare som du har.

OT: Vanilla Coke e fan inte gott...

Men okej, då vet jag lite mer iaf.

Det är gottish...

Permalänk
Medlem

Hmm... när min cpu temp visar 52 grader så känns kylflänsen rätt kall.. sen när jag drar igång nått krävande visar den 54 grader och och flänsen blir skit varm..
and btw vanilla coke är gott

Permalänk
Medlem

Petterk

I så fall läser dem tempen jävligt dåligt. Om du nu har en temp på over 50 grader mätt med in socket dioden, då ligger du nära 70-80 grader i coren.

Permalänk
Medlem

rkos

Va varför skriver du till mig. Själv hade jag en full load temp mellan 32C till 35C(beroende på rumstemp) socket med en 130W processor och jag ligger 50-60C on-die då jag inte kör med något sunkit 8rda+. Tror du skulle skriva till honom som skrev över ditt inlägg inte till mig då jag inte har yttrat mig om min temp. Ja om någon har 50C socket så är det mest troligt att han ligger vid en 70C. Synd att "marknaden" inte vill att man ska kunna läsa internt. EPoX tog bort det av en anledning nu har dom istället bättre överhettningsskydd.. Istället för att få klagomål om hög temp och returnerade moderkort.

Permalänk
Medlem

Menade inte dig och dina temps petterk.
Jag menade i allmanhet .