Datorn statar inte när jag trycker på startknappen

Permalänk

Datorn statar inte när jag trycker på startknappen

Hej

När jag trycker på startknappen på mitt Fractal Design Define R3 så vill datorn inte starta upp. Inget händer när jag trycker på knappen. Jag kan få igång den om jag trycker många gånger eventuellt håller inne knappen. Det hända helt plötsligt i morse när jag skulle sätta på den. Så jag tror inte den kan vara något glapp i någon kabel som inte sitter fast som den ska med tanke på att jag inte har varit där inne och pillat.

Datorn fungerar stabilt och jag märker inga av några problem när jag väl får igång datorn. Kan det vara on knappen på chassiet som är på väg att gå sönder? Eller kan det vara något annat?

Jag trodde först att det var nätaggregatet som hade gått sönder men det verkar fungera som det ska och datorn ger inte ifrån sig några konstiga ljud under uppstarten.

Den vill helt enkelt inte svara när jag trycker på knappen.

Permalänk
Medlem

Lyser en grön lampa på moderkortet? Utgår ifrån att nätagget är påslaget och därför ger datorn ström.
Kolla ändå att alla sladdar sitter i som de ska. Även om datorn bara står så kan de glida ur lite av eventuell stöt eller liknande i chassit. Finns ju den där gravitationskraften också.

Permalänk
Skrivet av aSparrow:

Lyser en grön lampa på moderkortet? Utgår ifrån att nätagget är påslaget och därför ger datorn ström.
Kolla ändå att alla sladdar sitter i som de ska. Även om datorn bara står så kan de glida ur lite av eventuell stöt eller liknande i chassit. Finns ju den där gravitationskraften också.

Ja det lyser en grön lampa på moderkortet. Ja alla sladdar sitter i som de ska göra. Så vad kan det vara för fel då?

Permalänk
Medlem

De gånger jag har hört om dessa symtom var det tyvärr byte av moderkort som gällde.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk

För jag har provat lite närmare nu och den reagerar inte om jag trycker en gång på knappen men om jag håller nere knappen då verkar den starta.

Permalänk
Inaktiv

Testa först om du kan byta din nuvarande plats på "start knappen" till "reset knappen/platsen" på ditt moderkortet och starta från Reset knappen. Gjorde jag fungerade direkt. "Startknappen" var trasig.

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Testa först om du kan byta start knappen till reset knappen eller liknande på moderkortet och starta det där ifrån! Gjorde jag fungerade direkt. "Startknappen" var trasig.

Jag kan tyvärr inte göra det eftersom jag bara har en knapp. Jag har ingen reset knapp. Så hur kan jag testa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Jag kan tyvärr inte göra det eftersom jag bara har en knapp. Jag har ingen reset knapp. Så hur kan jag testa då?

du skulle kunna testa kortsluta pinsen startknappen sitter kopplad på i moderkortet med t.ex en skruvmejsel, förutsatt att du vet vad du gör och är säker på det då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

du skulle kunna testa kortsluta pinsen startknappen sitter kopplad på i moderkortet med t.ex en skruvmejsel, förutsatt att du vet vad du gör och är säker på det då

Det här vet jag inte om jag vågar ge mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Kulspetspenna av plast är också bra till det. När man har penn-spetsen mot rätt pinnar trycker man fram spetsen. Näst in till omöjligt att göra fel, vilket inte heller innebär någon större risk eftersom datorn är avstängd när du prövar.

Ett alternativ är att när datorn är startad och du är i windows, tryck en gång hastigt på strömbrytaren. Det ger signal till windows om att avsluta. Får du ingen nerstängning betyder det att windows inte fick signal, och då är trasig knapp troligt.

Reagerar windows varje gång direkt på knapptrycket är knappen hel, och det är moderkortets startfunktionen (eller nätagget) som är problemet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Ett alternativ är att när datorn är startad och du är i windows, tryck en gång hastigt på strömbrytaren. Det ger signal till windows om att avsluta. Får du ingen nerstängning betyder det att windows inte fick signal, och då är trasig knapp troligt.

Reagerar windows varje gång direkt på knapptrycket är knappen hel, och det är moderkortets startfunktionen (eller nätagget) som är problemet.

Nej jag måste hålla nere knappen i ungefär 10 till 15 sekunder för att den ska stänga av sig och när jag ska få igång den så måste knappen vara nertryckt i ungefär någon stans mellan 10 till 20 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Skrivet av tobias86aa:

Våga man byta delar och felsöka så klarar man nog det här med. Jag har gjort det massor av gånger men skruvmejslar utan problem.

Troligen är det dock en trasig kondensator. Bruka sitta på moderkort, grafikkort och nätagg. Att datorn funkar när du väl får igång den utesluter inget av dom.

Grafikkortet kan du utesluta genom att ta bort den helt och se om felet är kvar. Du ser/hör på fläktarna osv om datorn startar (utan bild). Nätagg Lånar man. Meningslöst att testa ett nätagg som inte är död och fortsätter vara död när man gör tester. Enda sättet att testa moderkortet är att utesluta alla andra fel, koppla ur allt som inte behövs och byta ut de delar/kablar som är kvar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Våga man byta delar och felsöka så klarar man nog det här med. Jag har gjort det massor av gånger men skruvmejslar utan problem.

Troligen är det dock en trasig kondensator. Bruka sitta på moderkort, grafikkort och nätagg. Att datorn funkar när du väl får igång den utesluter inget av dom.

Grafikkortet kan du utesluta genom att ta bort den helt och se om felet är kvar. Du ser/hör på fläktarna osv om datorn startar (utan bild). Nätagg Lånar man. Meningslöst att testa ett nätagg som inte är död och fortsätter vara död när man gör tester. Enda sättet att testa moderkortet är att utesluta alla andra fel, koppla ur allt som inte behövs och byta ut de delar/kablar som är kvar.

Men borde jag inte få något mer fel än just det här? Jag tänker på om det är något med strömmen som spökar?

Permalänk

Jag provade med att bytta kontakt med reset och power knappen och när jag gjorde det så startade datorn upp direkt när den var kopplad på det sättet. Alltså att jag startade datorn på reset knappen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Skrivet av tobias86aa:

Jag provade med att bytta kontakt med reset och power knappen och när jag gjorde det så startade datorn upp direkt när den var kopplad på det sättet. Alltså att jag startade datorn på reset knappen istället.

Mkay.....

Ivf, då vet du att knappen är trasig och bör byta ut den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Går det att bara bytta ut knappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Går det att bara bytta ut knappen?

Det borde det.
Kontakta butiken du beställde chassit från. Med lite tur så skickar dom en ersättnings knapp du kan byta ut själv och slipper skicka in hela köret.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Då har du nog hittat felet. Du kan köra vidare så där. Annars finns det lösningar om man inte orka hålla på med power knappen.

Tex så finns det en inställning under power som har 3 lägen (texten varierar). Den bestämmer vad datorn ska göra efter ett strömavbrott. Du kan ändra så att datorn alltid ska starta efteråt. Sen köper du på Kjell, clasohlson osv ett grenuttag med knapp på som du använder för att starta datorn med. Finns t.o.m grenuttag med fjärrkontroll (som den till TV).

Skrivet av tobias86aa:

Men borde jag inte få något mer fel än just det här? Jag tänker på om det är något med strömmen som spökar?

Inte alltid. Beror mycket på vad du har för nätagg, hur gammal den är och vilket grafikkort som den används med.

Tex kan vissa trasiga budget och skräp nätagg lura folk att tro att felet är något annat. Iblanda kan de starta en annan dator hela vägen in i Windows under en tid innan man blir sittande med 2 trasiga datorer. Det var först när nätagget dog eller de bad om hjälp i forumet som de insåg vilket misstag de gjort.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det borde det.
Kontakta butiken du beställde chassit från. Med lite tur så skickar dom en ersättnings knapp du kan byta ut själv och slipper skicka in hela köret.

Jag skulle inte tro att de har kvar det i butiken med tanke på att den modellen jag har R3 inte tillverkas längre utan det är R4 som gäller nu. Men det kanske är samma knapp. Eller så byter jag ut hela chassiet.

Permalänk
Medlem

Ändra kopplingen på moderkort, jag hade samma problem. Allt såg grönt ut, men kunde inte starta datorn på "On"knappen,
växlade om så att Reset-knappen nu används som Startknapp, inte ett problem sedan dess.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då har du nog hittat felet. Du kan köra vidare så där. Annars finns det lösningar om man inte orka hålla på med power knappen.

Tex så finns det en inställning under power som har 3 lägen (texten varierar). Den bestämmer vad datorn ska göra efter ett strömavbrott. Du kan ändra så att datorn alltid ska starta efteråt. Sen köper du på Kjell, clasohlson osv ett grenuttag med knapp på som du använder för att starta datorn med. Finns t.o.m grenuttag med fjärrkontroll (som den till TV).

Inte alltid. Beror mycket på vad du har för nätagg, hur gammal den är och vilket grafikkort som den används med.

Tex kan vissa trasiga budget och skräp nätagg lura folk att tro att felet är något annat. Iblanda kan de starta en annan dator hela vägen in i Windows under en tid innan man blir sittande med 2 trasiga datorer. Det var först när nätagget dog eller de bad om hjälp i forumet som de insåg vilket misstag de gjort.

Det här nätaggregatet är det jag har i datorn: http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/dis... det kostade ungefär 1500 kr som nytt.

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Jag skulle inte tro att de har kvar det i butiken med tanke på att den modellen jag har R3 inte tillverkas längre utan det är R4 som gäller nu. Men det kanske är samma knapp. Eller så byter jag ut hela chassiet.

Du kan ju alltid kontakta fractal Design direkt i deras support, hade en trasigt klipp på min R4 och dom skicka ut ett nytt direkt, begärde inget kvitto lr likande.

Så mejla dom på support@fractal-design.com och berätta om ditt problem så kanske dom kan skicka ut ny knapp (om dom har och det går att byta). dom ska svara på mejl inom 48 timmar på arbetsdagar.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1650 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Som nämndes tidigare så kontakta Fractal direkt. De lär kanske ha kvar reserv delar till R3an. Men det är dock också möjligt att R4 knapp satsen passar i R3an.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro