Permalänk

Ultra HD 4K bygge!

Så jag har sen länge bestämt mig att skaffa en dator som kan hantera dagens spel maxat i 4K Ultra HD.

Mina mål med bygget:
* Ska kunna MAXA spel i 4K Ultra HD. T.ex. Battlefield 4 med 50+ FPS.
* Försöka göra bygget billigt (det blir ju redan dyrt)
* Bildskärmen ska ingå i bygget
* Tangetbord, Mus, Headset behövs inte ingå.
* Bygget ska förberadas för ett tredje kort i framtiden. CrossfireX eller SLI. (Single Kort finns knappt att maxa 4K gaming)

Detta är vad jag har slagit ihop just nu. Det kommer bli väldigt intressant vad ni har att säga och vad ni kan komma med för byggen.
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14342...
Det här bygget ligger nästan till 20K. Jag hade hoppats på att kanske får det billigare än det.

Ge mig erat bästa! Jag har märkt att det är väldigt svårt att bestämma vilket/vilka grafikkort man bör välja.

Permalänk
Avstängd

Du måste köra minst sli eller crossfire med 2 kort för att minst komma upp i 4k ultra på bf4.Så du kan utgå från att bygga en helt ny maskin med dom förutsättningarna så får du nog lägga minst 30000 eller uppåt.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Du måste köra minst sli eller crossfire med 2 kort för att minst komma upp i 4k ultra på bf4.Så du kan utgå från att bygga en helt ny maskin med dom förutsättningarna så får du nog lägga minst 30000 eller uppåt.

Minst 30k? Äru go elleer? xD
Ser du inte min komplett länk? Det riggen klarar 4k ultra på BF4. Den är på 19,5k. Och det är CrossfireX.
Du verkar inte lagt ens 10sekunder på att läsa igenom och kolla mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Minst 30k? Äru go elleer? xD
Ser du inte min komplett länk? Det riggen klarar 4k ultra på BF4. Den är på 19,5k. Och det är CrossfireX.
Du verkar inte lagt ens 10sekunder på att läsa igenom och kolla mitt inlägg.

Vänta med hela bygget tills 4K är moget istället, allt för mycket problem vid spel speciellt vid CF eller SLI, blir mer mekande och hårslitande än spelande

datorn kan du bygga, men vänta med grafikkort och skärm i så fall.

Sen varför skaffa en AMD FX8350 när en Intel ger ganska många mer fps, datorn är redan dyr så en gnutta mer gör inget.
Sen antar jag du ska köra mantle inte DX med tanke på AMD grafikkort, ska du köra BF3/BF4 ger Nvidida mer FPS

Kombinationen Mantle och 4K kommer antagligen bli en mardröm om det överhuvudtaget kommer fungera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Så jag har sen länge bestämt mig att skaffa en dator som kan hantera dagens spel maxat i 4K Ultra HD.

Du bör nog vänta tills nästa generation grafikkort släpps. Geforce 880 alt. nästa AMD generation vad dom nu heter.
Sedan är nog 1 grafikkort mycket tveksammt, borde nog ta 2 nästa generations kort.

30.000kr är en mer rimlig budget för ett 4K bygge.

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte riktigt varför man vill ha en 4K skärm när det kostar +10 extra att få hyffsad prestanda . . . men egentligen kan du slänga +50k på datorn o det blir ändå inte riktigt bra.

Ser lite mening med 4K på en +2m bred hembioduk. . men även där är skillnaden inte stor nog . . . på under 30", nja..varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Ser lite mening med 4K på en +2m bred hembioduk. . men även där är skillnaden inte stor nog . . . på under 30", nja..varför?

Det är inget fel på iden, skarpare bild är bra. Men tekniken är inte riktigt mogen för det ännu.

Permalänk
Hjälpsam

Jo, kanske det..."skarpare" är väl kanske fel ord. . .men visst 4K på 3m bred duk är snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jo, kanske det..."skarpare" är väl kanske fel ord. . .men visst 4K på 3m bred duk är snyggt

Har du det på en liten skärm (20-27") upplevs det säkerligen som skarpare.
Med mer lättläst text, vänligare för ögonen etc.. hoppas jag på.

Permalänk
Avstängd

Behovet av anti-aliasing i spel minskar ocskå.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vänta med hela bygget tills 4K är moget istället, allt för mycket problem vid spel speciellt vid CF eller SLI, blir mer mekande och hårslitande än spelande

datorn kan du bygga, men vänta med grafikkort och skärm i så fall.

Sen varför skaffa en AMD FX8350 när en Intel ger ganska många mer fps, datorn är redan dyr så en gnutta mer gör inget.
Sen antar jag du ska köra mantle inte DX med tanke på AMD grafikkort, ska du köra BF3/BF4 ger Nvidida mer FPS

Kombinationen Mantle och 4K kommer antagligen bli en mardröm om det överhuvudtaget kommer fungera.

4K är väl moget nu? Du får gärna utveckla varför det inte är moget nu. Jag har följt utvecklingen rätt så mycket. Dom släpper ju fler och fler monitorer för 4K gaming i en rimlig prisklass.
Jag tog en AMD för om du jämför en AMD med en Intel i samma prisklass, så ger AMD nästan garanterat alltid mer prestanda. Men eftersom AMD's bästa inte når mer än 1,5k-2k, och Intel har mycket dyrare CPU'er än det så vinner Intel i slutändan. Men det blir en mycket rejälare peng. Jag vill ju få bygget billigt och jag bygger ändå hyfsad kylning i systemet så varför slösa pengar när AMD's bästa ger extremt bra prestanda.
Jag hört många som säger vänta med grafikkort. Mja... Jag har inte cashen till grejerna än ändå. Så 800 serien kommer hinna komma ut. Allt kommer hinna bli billigare. Och SLI / Xfire är mycket mer pålitligt idag än var det var förr. De har utvecklat det mycket och man stöter inte på så mycket problem längre.

Skrivet av Alpha77:

Du bör nog vänta tills nästa generation grafikkort släpps. Geforce 880 alt. nästa AMD generation vad dom nu heter.
Sedan är nog 1 grafikkort mycket tveksammt, borde nog ta 2 nästa generations kort.

30.000kr är en mer rimlig budget för ett 4K bygge.

Varför är 30,000kr mer rimligt för ett 4K bygge??? Vad med mitt bygge du ser här är orimligt? Jag lovar dig att den bör klara att köra spel i 30+ FPS på de flesta spel i 4K i minst 1 år. Och om det inte gör det, så bygger jag den redo för ett tredje kort. Och då lär den garanterat hålla ett tag.
Men ja, ett starkare kort för samma peng hade varit bättre i längden. Vi får hoppas de kommer ut med något prisvärt snart.

Skrivet av thli72:

Förstår inte riktigt varför man vill ha en 4K skärm när det kostar +10 extra att få hyffsad prestanda . . . men egentligen kan du slänga +50k på datorn o det blir ändå inte riktigt bra.

DUDE, har du sätt 4K IRL? Det är helt SJUUUUKT. Jag är en som verkligen gillar ögongodis, därför är jag väldigt inne med att ha en 4K build.
Och DUDE IGEN, hur kan du sitta där och seriöst säga att inte ens 50K på datorn hade varit bra nog? Det hade varit mer än tillräckligt för att maxa spel i 4K. ALLA SPEL.
Och du verkar inte helt uppdaterad på vad som finns där ute.

Skrivet av hoski:

Behovet av anti-aliasing i spel minskar ocskå.

JA. Detta MÅSTES upplysas mer! Tack vare att är så sjukt många fler pixlar och skärmarna har blivit lite mindre och gått till 28 tum, så är det näst intill omöjligt att se skillnad med AA på. Ifall något kan man ha på kanske en väldigt lite AA men det behövs inte ens längre. Och detta ger en SJUKT stor FPS boost i alla spel.
Jag för mitt personliga bruk kommer skita i AA i mina kalkulationer

Jag önskar lite mera entusiastiska och kunskapliga svar! xD Jag uppskattar att ni är lite oroade över att jag kanske slösar en massa pengar för ett för tidigt bygge in till den nya upplösningen. Men helt ärligt så tror jag verkligen inte det. Nej det finns inte jätte många kort som klarar av att maxa grafiken i 4K men det finns LÄTT massor ifall man kör SLI /Xfire. Och det finns faktiskt ett fåtal men väldigt dyra kort som klarar av det i 4K UHD.
Sen finns det massor av 28tums skärmar med 1ms i responstid i 4K UHD och de kostar 4-6k. De är mycket billigare på ebay, amazon och andra ställen ifall man köper in det utomlands.
Istället för att säga att det inte går, kan ni ge mig förslag eller lägg ihop ett eget bygge med skärmen inräknad i köpet så hade det hjälpt mig mycket mer! Tack ändå!

Permalänk
Hjälpsam

Jag har sett 4K ja..... men mer i hembio sammanhang där mitt verkliga intresse ligger . . sitter på en hembio i väldigt bra klass o är sugen att köpa SONYS 4K projektor . . . sett den i min installatörs rum som ligger i 2miljoners klassen o visst ser 4K bra ut.
Dock väldigt skralt utbud av mjukvara . . så där är inte 4K moget än.

på en 55" TV så imponerar testslingor . . .men samma där dåligt "riktigt" utbud o dom sändningar jag sett imponerar inte alls.

på en datorskärm under 30" . . nja jag är inte imponerad.

Dom tester på 4K jag läst här på SweC har mest pekat på problem, o en polare med dubbla TITAN får det inte att gå speciellt smidigt alls.

Håller inte med om att en 50K dator maxar alla spel i 4K...( va är "maxa" förresten?) kolla SweC test av TITAN Z, den testrigen kostar lätt 50K o inte "maxa" den alla spel, klara bara 40-60fps i Bf4

Men vi tycker olika här o det är helt ok.. o jo jag anser mig extremt uppdaterad vad som finns där ute...jag önskar dig lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Mina mål med bygget:
* Ska kunna MAXA spel i 4K Ultra HD. T.ex. Battlefield 4 med 50+ FPS.
* Försöka göra bygget billigt (det blir ju redan dyrt)
* Bildskärmen ska ingå i bygget
* Tangetbord, Mus, Headset behövs inte ingå.
* Bygget ska förberadas för ett tredje kort i framtiden. CrossfireX eller SLI. (Single Kort finns knappt att maxa 4K gaming)

Detta är vad jag har slagit ihop just nu. Det kommer bli väldigt intressant vad ni har att säga och vad ni kan komma med för byggen.
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14342...
Det här bygget ligger nästan till 20K. Jag hade hoppats på att kanske får det billigare än det.

Ge mig erat bästa! Jag har märkt att det är väldigt svårt att bestämma vilket/vilka grafikkort man bör välja.

Fx-8350? Vet du vad du pratar om? 20 fakkin tusen och du köper en sluten 120mm vattenkylare ett corsair nätagg och ett fx-8350???? Im calling trolltråd on this one

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Varför är 30,000kr mer rimligt för ett 4K bygge??? Vad med mitt bygge du ser här är orimligt? Jag lovar dig att den bör klara att köra spel i 30+ FPS på de flesta spel i 4K i minst 1 år. Och om det inte gör det, så bygger jag den redo för ett tredje kort. Och då lär den garanterat hålla ett tag.
Men ja, ett starkare kort för samma peng hade varit bättre i längden. Vi får hoppas de kommer ut med något prisvärt snart.

Du sa Maxxa 4K... det är hela grejen. Då är du någonstanns vid konstant 60fps eller strax över.
Vilket tyvärr verkar vara max på dagens 4K skärmar.. hoppas på 120Hz så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Jag tog en AMD för om du jämför en AMD med en Intel i samma prisklass, så ger AMD nästan garanterat alltid mer prestanda. Men eftersom AMD's bästa inte når mer än 1,5k-2k, och Intel har mycket dyrare CPU'er än det så vinner Intel i slutändan. Men det blir en mycket rejälare peng. Jag vill ju få bygget billigt och jag bygger ändå hyfsad kylning i systemet så varför slösa pengar när AMD's bästa ger extremt bra prestanda.
Jag hört många som säger vänta med grafikkort. Mja... Jag har inte cashen till grejerna än ändå. Så 800 serien kommer hinna komma ut. Allt kommer hinna bli billigare. Och SLI / Xfire är mycket mer pålitligt idag än var det var förr. De har utvecklat det mycket och man stöter inte på så mycket problem längre.

dela gärna var du fick den här informationen. en intel core i5 är en mycket bättre processor för spel som presterar bättre i samtliga spel jag har sett test för. ipc på 8350 är för dålig och kärnorna kan inte rädda den i spel. det här med att amd skulle vara billigt och intel dyrt är bara någon gammal kvarleva och stämmer inte längre. amd har mer eller mindre gett upp på den här fronten och fokuserar istället på lågbudget med bra integrerad grafik.

http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

en billig aio på 120mm är inte hyfsad kylning. den är undermålig för en så törstig processor som en 8350, speciellt om du börjar överklocka (vilket du bör då den kommer börja flaska omedelbart).

sedan placerar du två st r9 290 och en 8350 i ett stängt chassi med dåligt luftflöde? det kommer bli bastu där inne. tvivlar på att du får in det andra r9 290 då tri-x är väldigt lång så kolla det.

det kommer bli på gränsen med prestandan också. 70 fps på high ska det klara åtminstone, ultra blir nog svårare.
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Skrivet av thli72:

Jag har sett 4K ja..... men mer i hembio sammanhang där mitt verkliga intresse ligger . . sitter på en hembio i väldigt bra klass o är sugen att köpa SONYS 4K projektor . . . sett den i min installatörs rum som ligger i 2miljoners klassen o visst ser 4K bra ut.
Dock väldigt skralt utbud av mjukvara . . så där är inte 4K moget än.

på en 55" TV så imponerar testslingor . . .men samma där dåligt "riktigt" utbud o dom sändningar jag sett imponerar inte alls.

på en datorskärm under 30" . . nja jag är inte imponerad.

Dom tester på 4K jag läst här på SweC har mest pekat på problem, o en polare med dubbla TITAN får det inte att gå speciellt smidigt alls.

Håller inte med om att en 50K dator maxar alla spel i 4K...( va är "maxa" förresten?) kolla SweC test av TITAN Z, den testrigen kostar lätt 50K o inte "maxa" den alla spel, klara bara 40-60fps i Bf4

Men vi tycker olika här o det är helt ok.. o jo jag anser mig extremt uppdaterad vad som finns där ute...jag önskar dig lycka till

"maxa" innebär kunna sätta alla grafik inställningar på max. Man kan specificera spel eller bara säga "de senaste spelen"
Och då menar de senaste stora spel utgåverna. Ni som är lite mer tekniskt insatta kan säkert börja tjöta om något spel som är galet dumt optimerat spel och som kräver extremt mycket kraft. Jag pratar om utgåvor som BF4.
jag tror dock jag sa att jag siktar på 40 eller 50+ FPS när det är maxat.

Skrivet av V1pArzZ:

Fx-8350? Vet du vad du pratar om? 20 fakkin tusen och du köper en sluten 120mm vattenkylare ett corsair nätagg och ett fx-8350???? Im calling trolltråd on this one

*suck* Jag tror du är en av dom som bara litar på de allra dyraste kan vara det som har kvalité??
och om du är så smart varför inte hjälpa mig istället för att vara ett rövhål?
(ursäkta, men det är de snällaste jag kunde svara det du skrev)

Skrivet av Alpha77:

Du sa Maxxa 4K... det är hela grejen. Då är du någonstanns vid konstant 60fps eller strax över.
Vilket tyvärr verkar vara max på dagens 4K skärmar.. hoppas på 120Hz så snart som möjligt.

Nä.. Jag menare "average fps" Inte ständigt 60fps.

Skrivet av versions:

dela gärna var du fick den här informationen. en intel core i5 är en mycket bättre processor för spel som presterar bättre i samtliga spel jag har sett test för. ipc på 8350 är för dålig och kärnorna kan inte rädda den i spel. det här med att amd skulle vara billigt och intel dyrt är bara någon gammal kvarleva och stämmer inte längre. amd har mer eller mindre gett upp på den här fronten och fokuserar istället på lågbudget med bra integrerad grafik.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7111?k=7f5bff2f5cafd...

http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

en billig aio på 120mm är inte hyfsad kylning. den är undermålig för en så törstig processor som en 8350, speciellt om du börjar överklocka (vilket du bör då den kommer börja flaska omedelbart).

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3312?k=8de2c14db0d0e...

sedan placerar du två st r9 290 och en 8350 i ett stängt chassi med dåligt luftflöde? det kommer bli bastu där inne. tvivlar på att du får in det andra r9 290 då tri-x är väldigt lång så kolla det.

det kommer bli på gränsen med prestandan också. 70 fps på high ska det klara åtminstone, ultra blir nog svårare.
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Äntligen någon som ger god kritik och lägger ner lite kraft xD Därför kommer jag hit och lägger upp allt.
Jag har tänkte bara kanske ta Fractal Design R4 men denna såg bra ut med. Jag vet inget om luftflödet är dåligt.
i5 bättre? hmm...
Vi får väl lägga fram lite vanliga processorer i samma prisklass och se hur de presterar emot varandra.
Börjar med den jag hade valt för de här bygget. (Vilket bara var ett exempel, det var inte på något sätt det jag hade köpt utan ordentligt kollat igenom det! Därför är jag här och snackar med er!
8320 mot någon i närmsta prisklassen.
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=1782&cmp[]=2230
8320 mot bästa i5'orna.
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2230&cmp[]=1782&cmp[]=2284

I denna prisklassen, ifall man vill spara 1 tusenlapp eller kanske mer, så presterar AMD bättre.
Men jag har redan kollat AMD's bästa AMD FX-9590, och Intels Intel Core i7-4770K prestarar konstigt nog bättre. Den SKA vara dyrare men är billigare är Sverige än 9590. Så i denna prisklassen, Intel.

Det är fram och tillbaka, jag tycker inte AMD's grejer är dåligt.
JA, ska man göra ett sånt här bygge ska man ha riktiga grejer.
MEN, gör jag ett ordentligt bygge med det jag vill åstakomma, kan det lätt gå upp mot 25-30k.
Jag vill försöka klara göra ett bygge som ska kunna klara BF4 med 50+ average FPS med en 4K UHD skärm. Skärmen ska ingå i bygget vilket blir runt 5k bara för skärmen. vilket lämnar burken på 15k. Budgeten är max 20k helst mindre ifall det går.
Jag vet att ni här på Sweclockers kan nog plocka fram något xD

Permalänk
Hjälpsam

Jag vill inte va jobbig men Hur får du fram att 8320 är bättre än 4690K av dom länkarna?

Det ända värdet som säger nått om spelprestandan där är egentligen " Single Thread Rating"

Att 8320 är 8cores är inget du har nån speciell nytta av till det du skall ha den till...

Titta på verklig spelprestanda mellan 8320 o 4690K o du kommer se ett mönster.

Permalänk

De grafikkort som finns idag är egentligen för dåliga för 4K upplösning. Dessutom görs det inga spel med tanke på 4K upplösning i första hand. 4K upplösning är på kommande men ännu är det alldeles för tidigt för gaming i 4K upplösning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av thli72:

Jag vill inte va jobbig men Hur får du fram att 8320 är bättre än 4690K av dom länkarna?

Det ända värdet som säger nått om spelprestandan där är egentligen " Single Thread Rating"

Att 8320 är 8cores är inget du har nån speciell nytta av till det du skall ha den till...

Titta på verklig spelprestanda mellan 8320 o 4690K o du kommer se ett mönster.

http://www.technopat.net/sosyal/eklenti/4460-jpg.16779/

http://www.technopat.net/sosyal/eklenti/4461-jpg.16778/

http://www.technopat.net/sosyal/eklenti/4462-jpg.16777/

Huh... Så den sidan jag har använt för att jämföra benchmarks helt jävla värdelös xD
OK. Finns det mer detaljerat varför t.ex. Intel presterar så mycket bättre?

Skrivet av fantomsmurfen:

De grafikkort som finns idag är egentligen för dåliga för 4K upplösning. Dessutom görs det inga spel med tanke på 4K upplösning i första hand. 4K upplösning är på kommande men ännu är det alldeles för tidigt för gaming i 4K upplösning.

När man pratar om single-core GPU, JA. För de mesta. Men det vet jag redan. Men folk spelar redan idag med 4K utan problem, t.ex. frankie på youtube och många fler. Man måste ha SLI/Xfire. Det vet jag redan. Därför mitt exempel bygge där har 2x R9 290 och jag vet att man bör ha minst 4GB VRAM för att 4K har visat att använda på gränsen 3GB VRAM och ibland på vissa spel gått över.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle säga att CPUboss ger mer info än den sidan du använt http://cpuboss.com/cpus/Intel-4690K-vs-AMD-FX-8320

O som sagt, eftersom spel som utnyttjar 8C knappt finns så är det singelcore prestandan som säger mest om spelprestanda

Varför Intels singelcore prestanda är bättre än AMDs hinner jag inte skriva nu men kanske nån annan gång

Permalänk

Här har jag satt ihop min nya build. Den hamnade på 20,500kr. Sen lär man ju lägga till några hundra lappar för extra fläktar så den kan få bättre luftflöde.
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14362...
Jag undrar dock om det är värt att byta chassi till en som har ännu bättre luftflöde så att de 2st 290 inte blir för varma.

Här ser ni benchmark för R9 290 i crossfire vilket ger underbara siffror i 2560x1600.
Den borde lätt hantera 4K med 50+ FPS.
http://www.tweaktown.com/reviews/5991/sapphire-radeon-r9-290-...
Efter sätt vad thli72 och versions sa, så har jag upptäckt jag har haft väldigt fel om processorer för den sidan jag har använt testar dom inte för gaming alls. Intel vinner rätt bra och lagt extra på en 4770K som jag tänker överklocka.

Om ingen kan hitta massa misstag med denna builden så är det min potentiella build för 4K. Jag blir tvungen att vänta ett tag tills jag samlat ihop den hela summan men det blir nog bra för se vad för nya grejer som släpps och hur priserna ändras.

Permalänk
Hjälpsam

Nya 4790K är högre grundklockad o bättre på det mesta mot äldre 4770K...o så kostar den nästan samma..ta i7-4790K

Permalänk
Medlem

bättre tim på 4790k också vilket förmodligen är det viktigaste.

Permalänk

Låter bra.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1233981-varfor-a...

Bra information om hur viktig CPUn är vid flera SLI/Crossfire X