Vad säger ni om Early Access spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Jag litar inte på Early Access längre då spelet Cubeworld fick en uppdatering sedan skrotades. Kommer därför aldrig köpa Early Access spel igen.

Blev också lurad av CubeWorld.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill att de ska leverera ett färdigt spel som innehåller element som gör det till DayZ.

Hjälpligt fungerande samt tillräckliga mängder zombies är ett bra första steg t.ex. Problemet är de lägger ner tid på att polera på saker, för att sedan plötsligt komma på att man behöver göra om saker från grunden. Byta grafikmotor-debaklet är bara ett i raden av fördröjningar som inte har någon som helst relevans för att få fram fungerande spelmekanik för zombies, tält, fordon och annat som t.o.m. finns i Arma2-modden.

Oh jo, jag har moraliskt sett rätt att kräva en hel del eftersom 1) jag betalat mot att jag 2) blivit lovad release (sedan hösten 2012). Release som i ett hjälpligt spelbart spel, där man t.ex. inte förlorar all gear varannan inloggning. Ser du inte själv problemet med Rocket & Bohemias trovärdighet?

Inget problem alls. Du har köpt ett spel i early access och är därför helt utlämmnad till den takt som det tar att utveckla spelet. Du har betalat för att få spelet när det släpps, ja, men du har absolut ingen rätt att kräva att det ska fungera före release, inte heller någon rätt att kräva release inom någon specifik tidsramm.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

köp aldrig - någonsin - ett spel från Early Access om ni förväntar er någonting tillbaka.

Permalänk
Medlem

köper i yttersta undantagsfall men annars nej. var finns motivationen att göra klart spelet om det redan sålts... sedan så sabbar man sin egen upplevelse genom att spela det halvklart dessutom.

EDIT: steam kan ju hålla på hälften av pengarna tills de gjort en full release eller nåt kanske...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Så du är medveten om att det är en idiotisk grej men du väljer aktivt att göra det ändå? Ok...

ja jag dricker också och ångrar mig ofta efter, vad är det som är konstigt med det
vem faaaan gör inte saker som dom vet är fel men gör det ändå? jag är kanske ensam om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inget problem alls. Du har köpt ett spel i early access och är därför helt utlämmnad till den takt som det tar att utveckla spelet. Du har betalat för att få spelet när det släpps, ja, men du har absolut ingen rätt att kräva att det ska fungera före release, inte heller någon rätt att kräva release inom någon specifik tidsramm.

Tänk att du förskottsbetalar en vara, med löfte om att få den november 2012. Efter hand som tiden går, och varan inte dyker upp, så märker du även att den som ska leverera din vara till synes inte gör något vettigt för att leverera din vara. Samma förhållande råder även här, vore en helt annan sak om de från början sagt att "det blir klart någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid".

Det är en helt onödig risk man tar, särskilt med Bohemia som fått in enorma summor redan på att sälja Arma2. De har inga incitament att leverera ett bra spel när de redan fått betalt, särskilt inte som tillräckligt många är tillräckligt godtrogna för att liksom jag betala i förskott.

Skrivet av femkantig:

EDIT: steam kan ju hålla på hälften av pengarna tills de gjort en full release eller nåt kanske...

Om man inte kan få tillbaka sina pengar på ett säkert sätt vid olevererade crowd funding-projekt, så är det snart det nya Nigeria-brevet.

Permalänk
Medlem

Är inte förtjust direkt i det, ytterst få spel är värda att betala dom 24euro eller vad dom kostar typ som Dayz.. men även det är buggigt som fan..

Permalänk
Medlem

Early access i sig självt har jag inte så mycket emot. Tveksamma utvecklare som lovar guld och gröna skogar men aldrig levererar är ett problem. Köper i regel bara early access i spel där jag tycker det redan finns tillräckligt med material för att motivera priset. Kerbal Space Program är en favorit.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

köpte Assetto Corsa för ett år sedan och det är fortfarande riktigt sunkigt.. kommer aldrig mer köpa ett early access spel!

Är lite nyfiken på vad du ogillar med AC? Deras nya uppdateringar dom släpper ut tycker jag gör en markant skillnad varje gång.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Är lite nyfiken på vad du ogillar med AC? Deras nya uppdateringar dom släpper ut tycker jag gör en markant skillnad varje gång.

Senast jag körde det var det dåligt stöd för xbox 360 kontroll vilket var 2 månader sedan men de kanske är åtgärdat nu??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har då köpt flera spel på Early Access, ett av dom är t.o.m färdigt och släppt nu. Alla spelen jag köpt på Early Access har jag dock varit intresserad av redan i dess dåvarande skick, inte bara pga det dom lovar när det är färdigt. Har då inte blivit besviken på något av dom, även om det kan vara tråkigt när uppdateringar drar ut på tiden, men det händer ju även med "färdiga" spel som behöver få buggfixar från utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man som Stardocks med Galactic civilization 3, Tidig alpha för över 100 Euro. Varför? Jo för att bara folk som VERKLIGEN var villiga att hjälpa till köpte sig in. När spelet hamnade i Beta så sänkte dom priset till 50 (eller om det var 60) Euro.

Det var faktiskt, om man tänker efter, ett smart beslut från utvecklarna för att inte få in de som tror att det är ett färdigt spel, utan enbart de som förstår vad early access är.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt OK om det sköts på rätt sätt. Problemet idag är att ett flertal bolag redan har skött det mycket illa.

För vissa små bolag är det kanske ett måste att släppa spelet som early access för att få in pengar och kunna färdigställa spelet men jag skulle nog säga att jag önskar denna typen av affärsmetod upphörde.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Sällan jag köper early acess men när jag gör det är det ju för att spelet verkar intressant vid tillfället då jag betalar (senaste var Path of Exile) och för att jag hoppas på att spelet ska kunna bli ännu bättre samt att jag inte orkar vänta på en release.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB