iPhone 6 plus problem med att den böjs.

Permalänk
Medlem

Nu får väl folk här börja tagga ner lite istället för att prata om designmiss/designfel. Apple har alltså fått nio inrapporterade fall av mobilböjning av 10 miljoner sålda enheter. Att då börja prata om designmiss är alldeles för tidigt och är ju bara en massa trams. Även om den siffran hade varit 1000 gånger större så hade det fortfarande varit mindre än en promille av enheterna som råkat ut för just detta problem. Då kan man lika gärna anklaga till exempel Samsung att deras mobilskärmar är en designmiss eftersom det finns de som har råkat ut för att skärmen har spruckit när de har haft mobilen i fickan, eller till och med spruckit helt av sig självt.

Ja, iPhone 6 och 6+ har en svagare punkt, och i detta fall vid volymknapparna. Även alla andra mobiler har en svagare punkt någonstans på mobilen. Det som är intressant är om det kommer vara ett problem för en stor del av användarna, dvs att mobilen kommer att böjas vid normalt användande. Än så länge verkar det inte vara något problem med tanke på att det i nuläget är endast nio stycken av 10 miljoner sålda enheter som har drabbats av detta (nio fall som vi inte har den blekaste aning om hur det har gått till).

Det var samma diskussion när iPhone 5 kom ut på marknaden, och efter två år så kan vi nog sammanfatta det som att det var inget problem för de flesta användarna, och troligtvis så lär resultatet bli detsamma när det gäller iPhone 6 och 6+.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av lite mer fakta och lite mindre spekulation finns en rätt bra video av ConsumerReports:

http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/09/consumer-repo...

Hur många rapporter om böjda HTC One M8 har vi sett? Vad jag kan komma på när jag tänker efter på hur många jag sett....inga. Sen ska Samsung ha beröm för sin Note 3, de som tidigare kallat dom för "plastiga" menat som en nedvärderande term får nog börja tänka om lite. I synnerhet om man betänker att Note 3 väl är den enda av dom där man själv kan byta batteri, minneskort osv (osäker på vad som gäller för LG G3 dock?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sen ska Samsung ha beröm för sin Note 3, de som tidigare kallat dom för "plastiga" menat som en nedvärderande term får nog börja tänka om lite. I synnerhet om man betänker att Note 3 väl är den enda av dom där man själv kan byta batteri, minneskort osv (osäker på vad som gäller för LG G3 dock?)

Fast åtminstone jag har inte inte kallat den plastig och med det menat som att den p g a sitt plasthölje skulle vara sämre ur hållbarhetssynpunkt (inte bättre heller dock sett till skador på skärmen). Att ett billigt plastglas från McDonalds håller bättre än ett Orreforsglas är ju inte förvånande och är inte det minsta förvånade över dessa resultat heller.

Så länge produkten håller för vad jag anser vara normalt användande väljer jag metall över plast alla dagar för jag tycker det är ett material som ger en mycket bättre känsla. Så för mig har inte detta fått mig att tänka om det minsta. Samsung mobiler (de jag känt på allafall) känns billiga och det står jag för fortfarande (men finns de plasttelefoner som känns betydligt bättre också).

Men skall jag spela rugby eller nåt och känner att jag måste ha en mobil i fickan skall jag dock tänka en extra gång på noten

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Varför behöver man en telefon som är skapad för just tuffa förhållande?
Iprincip alla andra mobiler klarar det utan problem

Du behöver ingen supermobil med otterskal.

Iphone är känsliga i konstruktionen pga aluminium som är extremt otåligt material.
Felkonstruktion, nej det är det inte men väldigt känslig jämfört med andra mobiler ja.

du har lika mycket aluminium i en Samsung s3 s4. chassit är annorlunda Iphone 4/4s hade chassi i rostfritt stål. 5/5s är urfräst ur ett block aluminium,
säkert samma på 6:an
S3

iphone 6

gissar mer på hipster i tajta jeans som bara måste ha sin 5tums Iphone i fickan när man kör.
ja har försökt böja bara chassit på en S3 det går inte om ja inte gör det över ett bord.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fick lite panik efter detta, men efter denna videon så blev det ändå vanliga Ip6 128gb utan plus.
https://www.youtube.com/watch?v=IROcoJeVfSI

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Playboy_1338:

Fick lite panik efter detta, men efter denna videon så blev det ändå vanliga Ip6 128gb utan plus.
https://www.youtube.com/watch?v=IROcoJeVfSI

Kan rekommendera dig att kolla in denna:

http://9to5mac.com/2014/09/26/consumer-reports-iphone-bend-te...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Consumer reports har nu testat nya iPhone 6 och 6+ samt ett par android mobiler och resultatet blev följande.

http://www.99mac.se/artikel/5931-iphone-6-trycktestas-av-cons...

http://www.theverge.com/2014/9/26/6852593/consumer-reports-fi...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Don_W:

Consumer reports har nu testat nya iPhone 6 och 6+ samt ett par android mobiler och resultatet blev följande.

http://www.99mac.se/artikel/5931-iphone-6-trycktestas-av-cons...

http://www.theverge.com/2014/9/26/6852593/consumer-reports-fi...

Jag väntar ivrigt på min 6+, borde få den i morgon

Jag blev mest paff över detta fenomen.. men när jag gick till apple butiken och fick känna på telefonerna fick det mig att lugna ned mig. De känns otroligt sköna och styva - de fick mig även att ifrågasätta hela #bendgate. Detta gav mig lite mer kött på benen, ett skal kommer jag använda oavsätt - har alltid gjort det på mina iPhone:er, och samma sak gäller här.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag väntar ivrigt på min 6+, borde få den i morgon

Jag blev mest paff över detta fenomen.. men när jag gick till apple butiken och fick känna på telefonerna fick det mig att lugna ned mig. De känns otroligt sköna och styva - de fick mig även att ifrågasätta hela #bendgate. Detta gav mig lite mer kött på benen, ett skal kommer jag använda oavsätt - har alltid gjort det på mina iPhone:er, och samma sak gäller här.

Jag tog en 6 64gb. Jag var sugen på en 6+ men då det är firman som betalar och min telefon redan blev dyrast per månad kändes det lite dumt att välja 6+ 64gb. Jag är väldigt nöjd med min i vilket fall fick den i fredags och har fotat en hel del. Det är veklingen som natt och dag. Jag har testat att hålla dom jämte varandra och det går inte beskriva vilken skillnad det är. Fotade lite "macro" med utomhus hittade en äcklig groda. Fastän man kör full zoom på fotot så är bilden hur fin som helst. Dubbel tap funktionen är fantastisk för trots mina stora händer kan jag inte nå med tummen uppe i vänstra övre hörnet till skillnad från iPhone 5. Skärmen är sjukt trevlig den med. Jag test böjde faktiskt lite på min när jag fick den utan att det flexade sig. Jag tog dock inte i som i alla de videos som cirkulerar men jag är inte dum i huvudet heller ..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Don_W:

Jag tog en 6 64gb. Jag var sugen på en 6+ men då det är firman som betalar och min telefon redan blev dyrast per månad kändes det lite dumt att välja 6+ 64gb. Jag är väldigt nöjd med min i vilket fall fick den i fredags och har fotat en hel del. Det är veklingen som natt och dag. Jag har testat att hålla dom jämte varandra och det går inte beskriva vilken skillnad det är. Fotade lite "macro" med utomhus hittade en äcklig groda. Fastän man kör full zoom på fotot så är bilden hur fin som helst. Dubbel tap funktionen är fantastisk för trots mina stora händer kan jag inte nå med tummen uppe i vänstra övre hörnet till skillnad från iPhone 5. Skärmen är sjukt trevlig den med. Jag test böjde faktiskt lite på min när jag fick den utan att det flexade sig. Jag tog dock inte i som i alla de videos som cirkulerar men jag är inte dum i huvudet heller ..

Fasiken vad trevligt! Jag tog 6+ pga batteritiden… Jag är ofta på vift och vill inte leva i samma situation jag levt med i 2 år… 20%… 10%… fuck…

I och med att jag har ett special abonnemang till min iPhone 5 med surfen sk. "T707" vilket innebär obg surf i 4G top fart - kunde jag inte förlänga den med en telefon - så jag köpte den kontant istället. Alla på Tre har sagt: rör inte ditt abonnemang! behåll det så länge du kan! hehe

Jag testade även att skriva med en hand på 6+ vilket jag ser som möjligt - inte jätte skönt men går absolut att göra med mina händer. Hur känns svärtan i skärmen?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fasiken vad trevligt! Jag tog 6+ pga batteritiden… Jag är ofta på vift och vill inte leva i samma situation jag levt med i 2 år… 20%… 10%… fuck…

I och med att jag har ett special abonnemang till min iPhone 5 med surfen sk. "T707" vilket innebär obg surf i 4G top fart - kunde jag inte förlänga den med en telefon - så jag köpte den kontant istället. Alla på Tre har sagt: rör inte ditt abonnemang! behåll det så länge du kan! hehe

Jag testade även att skriva med en hand på 6+ vilket jag ser som möjligt - inte jätte skönt men går absolut att göra med mina händer. Hur känns svärtan i skärmen?

Kan inte tala för andra men jag upplever att hela färg spektrat i iPhone 6 är sjukt bra. 6+ skall ju dessutom vara ännu bättre så jag kan inte tänka mig annat än att du kommer bli sjukt nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Men asså detta MÅSTE va någon form av masstrollning. Det där kommer ju adlrig hända vid normal användning. Tycker vi kan börja ta detta som en "ice bucket challange". Nästa steg prova att kolla vilken 60" plasma som böjs lättast, man vet ju aldrig om nån vill använda dessa som en sittbänk så kan de va bra om de tål lite.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Har man något abonnemang med obegränsad data, ska man sitta kvar på det i dagsläget. Operatörerna har panik över datamängden nu då de måste finansiera 4G och 3gnätet är helt överbelasta osv. Darför de erbjuder nya abonnemang med 0.5gb data år 2014..det är ett skämt egentligen. Är nog väldigt få användare som klarar sig på 0.5. 1 GB går kanske. Jag behöver iaf minst 2 för jag strömmar spotify och orkar inte göra spellistor i offline läge.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har man något abonnemang med obegränsad data, ska man sitta kvar på det i dagsläget. Operatörerna har panik över datamängden nu då de måste finansiera 4G och 3gnätet är helt överbelasta osv. Darför de erbjuder nya abonnemang med 0.5gb data år 2014..det är ett skämt egentligen. Är nog väldigt få användare som klarar sig på 0.5. 1 GB går kanske. Jag behöver iaf minst 2 för jag strömmar spotify och orkar inte göra spellistor i offline läge.

Nja anledningen till att de måste ta betalt mer för data för att det är knappt ngn som ringer längre. De måste tjäna pengar på ngt.

Permalänk
Skäggig legend

Men asså detta MÅSTE va någon form av masstrollning. Det där kommer ju adlrig hända vid normal användning. Tycker vi kan börja ta detta som en "ice bucket challange". Nästa steg prova att kolla vilken 60" plasma som böjs lättast, man vet ju aldrig om nån vill använda dessa som en sittbänk så kan de va bra om de tål lite.

Lite så, tror det är väldig många Androidanvändare som trycker lite extra på detta, smälla extra hårt på att apple hoppar på tåget av större telefoner som appleanvändare har varit emot etc, jag är själv en av dem som inte vill ha större telefoner, men här står jag snart med en 5,5"… När man har ett ekosystem är man ju fast, och vill man ha vissa saker får man kompromissa lite. Batteri går före storleken utan att behöva ett "batteripack". Samma sak när det kommer till att vi (i alla fall jag) alltid sagt att Apple produkter är av premium kvalité och byggda därefter får en extra känga tyvärr. Men för det ska man inte smälla på och skrika: Ha Ha (Nelson). Just detta är varför det blivit en sådan extrem våg: "Kvalités Apples telefoner är dåligt byggda"

Exakt varför jag köpte den kontant. Under sommaren pendlar jag från Täby till jobbet (Södermalm) på motorcykeln, så där går det inte åt så mycket data… Men på vintern, woop woop… snittar 20GB och vissa månader 40GB. Såatteeh.. Plexserver, strama musik, youtube well.. det vanliga

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem

Jag sitter ju själv på kontor 8 timmar om dagen och har Wifi där. Samt Wifi hemma när jag tar mig mellan jobb och hem så kör jag själv så då går det inte åt såvidare mycket. Jag vet inte vad jag har för mängd nu med 3 företags abonnemanget men jag har svårt att tro att det inte skulle räcka. Men det är ändå klokt av dom som kör mer gynnsamma abonnemang att casha telefonen det hade jag med gjort om jag nu köpt den för mina egna pengar.

Ironi dock att operatörer försöker okra sina användare på pengar till utbyggnad som dom faktiskt redan fått av svenska staten för många år sedan för att just göra det dom gör nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vilka erbjuder 0.5GB data? Jag har inte sett någon som inte erbjuder minst 2GB med obegränsade samtal och SMS/MMS.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vilka erbjuder 0.5GB data? Jag har inte sett någon som inte erbjuder minst 2GB med obegränsade samtal och SMS/MMS.

3 har abb med 0.5GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Kolla alla stora operatörer med deras "billigase" grunderbjudanden som de har nu. Typ alla de priserna på stan och tunnelbanan osv avser abonnemang med 0.5gb data,.

EDIT: verkar som tele 2 har ökat sitt till 1gb sen jag sist kollade. Och Telia har 2 gb.

Men telenor tex, sjukt fattigt:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns en del som mest ringer och skickar SMS också så behovet finns för abb med lite datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Finns en del som mest ringer och skickar SMS också så behovet finns för abb med lite datatrafik.

Ja men dessa abonnemang kostade mkt mindre förut. Och att leverera ett sånt med en iphone är bara tragiskt. Vem köper en iphone om man inte tänkt surfa på den?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

3 har abb med 0.5GB.

Tre är ju kassa överlag

Kolla alla stora operatörer med deras "billigase" grunderbjudanden som de har nu. Typ alla de priserna på stan och tunnelbanan osv avser abonnemang med 0.5gb data,.

EDIT: verkar som tele 2 har ökat sitt till 1gb sen jag sist kollade. Och Telia har 2 gb.

Men telenor tex, sjukt fattigt:
http://dumpt.com/img/files/q9vfmiepxhhpfi4d658t.png

Du väljer inte ett XS om du surfar mycket och Telenor är bara dyra, surfar du inte mycket så väljer du detta http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...

Telia har haft 2GB ganska länge nu annars, Tele2 hade min sambo tidigare och i det hon hade fick hon 1GB när hon skaffade det för 2 år sedan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tre är ju kassa överlag

Du väljer inte ett XS om du surfar mycket, då väljer du detta http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...

Telia har haft 2GB ganska länge nu annars, Tele2 hade min sambo tidigare och i det hon hade fick hon 1GB när hon skaffade det för 2 år sedan

Du valde nog fel Telia abonnemang där, det där är ju värdelöst

Tycker Halebop har bästa erbjudandet nu, 3gb surf i Telias nät. Även comviq är helet ok om man väljer deras 3gb. Tele2s nät fördjänar faktiskt inte det dåliga rykte de har, det har blivit mkt bättre senaste åren. Förutom att deras 3g nät är helt överbelastat i centrala sthlm, men det delar de med Telia så där är det samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite utanför ämnet, men någon som vet hur man aktiverar Landscape rotationen på iPhone 6+. Alltså så som det fungerar på en iPad när du roterar den, så roterar hemskärmen med.

Permalänk
Avstängd

Du valde nog fel Telia abonnemang där, det där är ju värdelöst

Tycker Halebop har bästa erbjudandet nu, 3gb surf i Telias nät. Även comviq är helet ok om man väljer deras 3gb. Tele2s nät fördjänar faktiskt inte det dåliga rykte de har, det har blivit mkt bättre senaste åren. Förutom att deras 3g nät är helt överbelastat i centrala sthlm, men det delar de med Telia så där är det samma.

Så det fungerar inte att ringa med, eller vad menar du?

EDIT: Ops, jag har formulerat vad jag skulle skriva fel, tänkte en sak och skrev en annan, för mycket i huvudet nu men ändrar

Skrivet av kj3lll3:

Lite utanför ämnet, men någon som vet hur man aktiverar Landscape rotationen på iPhone 6+. Alltså så som det fungerar på en iPad när du roterar den, så roterar hemskärmen med.

http://support.apple.com/kb/TS3805?viewlocale=sv_SE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så det fungerar inte att ringa med, eller vad menar du?

EDIT: Ops, jag har formulerat vad jag skulle skriva fel, tänkte en sak och skrev en annan, för mycket i huvudet nu men ändrar

http://support.apple.com/kb/TS3805?viewlocale=sv_SE

Nej det fungerade inte. Måste var något annat man måste göra

Permalänk
Medlem

Ja men dessa abonnemang kostade mkt mindre förut. Och att leverera ett sånt med en iphone är bara tragiskt. Vem köper en iphone om man inte tänkt surfa på den?

Som sagt. Folk ringer mycket mindre idag så operatörerna måste ta mer betalt för datatrafiken istället. Normal utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tre är ju kassa överlag

Du väljer inte ett XS om du surfar mycket och Telenor är bara dyra, surfar du inte mycket så väljer du detta http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...

Aldrig haft problem med tre och till skillnad från snåla telia så funkar mitt tre abb även i danmark utan att jag måste betala utlandsavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Aldrig haft problem med tre och till skillnad från snåla telia så funkar mitt tre abb även i danmark utan att jag måste betala utlandsavgifter.

Förmodligen så kommer ju roamingavgifter avskaffas inom EU nu snart. De håller på att förhandlar kring detta nu, man får hoppas på det bästa. Tele2 har ju dock tex ett EU abonnemang nu med fastpris. Och i nya IOS8 kan man ställa in Roaming för användning enbart inom eu, så det känns som någonting är på gång där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kan säga att jag får ut mer än 8H aktiv användning med min iPhone 6 plus, då är det extremt mycket sms, väldigt mycket snap och väldigt mycket surf. Det är mer än dubbelt så mycket som jag får ut ur min iPhone 5 med samma sorts användning. Kan lätt få en 10H vid "snålare" användande.

Bilden visar lite hur min batterianvändning såg ut igår, glömde ta en bild när jag kom mot lägre procent. Nu när man såg det här... jäklar vad man använder telefonen mycket. Av 12H så har den använts mer än 7.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync