Permalänk

Samsung Galaxy Alpha

Hej!
Mitt namn är Emil och jag funderar på att köpa ny mobil.
Jag vill köpa Samsung Galaxy Alpha men vet inte om det är någon större skillnad jämfört med de tidigare modellerna som Galaxy s5 eller note 3.
Är det någon av er som har den och i så fall vad tycker ni om den?
Tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast

Jag vet inte riktigt om du ska jämföra dessa telefoner rakt av, de riktar in sig mot olika målgrupper.

Vad för sorts telefon vill du ha? Känns dumt att låsa in sig på ett märke också.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad är dina användsningsområden på telefonen?

Permalänk
Medlem

Galaxy S5 är en bättre telefon

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Hej Emil!

Jag köpte en Note 3 för inte så länge sedan och är väldigt nöjd med köpet och jag är ganska säker på att det blir du också!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Note 3 är en väldigt bra telefon, likaå S5.

Alphan är dock något snyggare faktiskt. Ingen dålig telefon i sig. Bra hårdvara och bra skärm.. Valet är svårt.

Permalänk
Inaktiv

Överlag är Galaxy Alpha en sämre telefon än S5, men den är samtidigt mindre och mycket snyggare. Är det prestanda du vill ha så ska du titta på andra telefoner. Om du vill ha en liten och bra telefon som dessutom har ett av de bästa batterierna i en telefon just nu så ska du kolla på Sony Xperia Z3 Compact. Fullkomligen krossar Galaxy Alpha's 52 futtiga timmar mer sina 101 timmar.

Se källor här:
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_alpha-review-1118p3.ph...
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3_compact-review-1135p3....

EDIT: Tog bort en typo som missvisade att Z3 Compact skulle vara bättre än Galaxy Alpha, Alpha är en rent prestandamässigt bättre telefon men det tappar den i nästa halverad batteritid. Jag benchmarkar inte telefoner eller spelar på dem, surf, sms, telefon och möjligt ett videoklipp på youtube då och då. Det är allt. Spelar man mycket på sin telefon så kan helt klar den extra prestandandan vara intressant.

Permalänk

Jag behöver den till att smsa, ringa och surfa, gärna bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Hej,
När du vill inte kasta mera Pengar ut sen behåll Din Note 3-jag har den också och medom har jag köpt Alpha och skickat tillbaks.Jag är mera varnsinnigt och har sen Beställt en Note 4.Nu vill jag har det absulutar Mobil-Basta.Mvh......Klaus
Alpha är ingen Rennare och alt för dyrt.

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Skrivet av NielsenEmil:

Jag behöver den till att smsa, ringa och surfa, gärna bra batteritid.

LG G2 eller Z3 Compact skulle jag säga om du vill ha lite bättre batteritid.

Alphan håller väl i ungefär 1 dag som de flesta lurarna (beror ju självklart på hur man använder den osv).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag ekar lite det andra i tråden här säger: Sony Xperia Z3 Compact är sannolikt ett bättre val. Den har mycket bättre batteritid.

Permalänk

Precis som tidigare sagt: Sony Xperia Z3 Compact!

Min rumskamrat skaffade sig precis en sådan. Batteriet brukar ligga runt 30-40% efter en dags MYCKET aktivt användande.

Riktigt bra på alla andra punkter också. Den enda nackdelen är väl att skärmen endast är på 720p. Men jag kan ärligt säga att skärpan är lika bra som på min Nexus 5 (1080p). Det bidrar ju faktiskt också till bättre batteritid!

Så om du söker en prisvärd telefon med utmärkt prestanda samt bra batteritid så är detta det enda valet. Dessutom i en normal storlek, jag förstår verkligen inte 5"-hysterin... går ju inte ens att använda ordentligt med en hand.

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Sony Z3 Compact är en superlur i en liten förpackning. Bra kamera, bra hårdvara annars, bra/snabb mjukvara och brutal batteritid. Och som grädde på moset får du vattentålighet! Det enda som saknas är trådlös laddning med Sony's DK 48 (originaldocka) löser det, dock kostar den närmare 300 bagis.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Avstängd

Alphan har 720p på 4.7" bara det är uselt.

Permalänk
Medlem

Oppo find 7A skulle jag satsa på!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av NielsenEmil:

Hej!
Mitt namn är Emil och jag funderar på att köpa ny mobil.
Jag vill köpa Samsung Galaxy Alpha men vet inte om det är någon större skillnad jämfört med de tidigare modellerna som Galaxy s5 eller note 3.
Är det någon av er som har den och i så fall vad tycker ni om den?
Tacksam för svar!

Har också tittat på luren, funderar också att skaffa den. Som jag har fattat det så är den lite snabbare än S5an, batteritiden har jag ingen aning, men den har som sagt inte bla en 1080p skärm om det är något krav. Note 3 har jag ingen aning om. Prövade Alphan i butik och den var snabb och kändes bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11