Sökfunktionen i Windows!?

Permalänk
Medlem

Sökfunktionen i Windows!?

Hej,

Jag har använt Windows under många år och varit överlag nöjd med operativsystemet. Det som dock stört mig i samtliga versioner är sökningen av filer som är FRUKTANSVÄRT långsam!? Visst har jag en del diskar men när Google kan kasta ur sig svar på ms så förväntar man sig inte att en lokal sökning efter Myfil*.bat ska ta x minuter för att hitta!? Ibland önskar man att det hade gått att indexera sina hårddiskar med Google men visst, jag förstår att Google har enorma resurser för just sökning som kanske inte går att tillgå lokalt.

Många gånger när jag satt igång en sökning så hittar jag filen själv efter någon minuts manuellt letande och då är inte sökningen färdig än.

Vad anser ni själv om sökfunktionen i Windows? Fungerar den som tänkt enligt er?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har använt Windows under många år och varit överlag nöjd med operativsystemet. Det som dock stört mig i samtliga versioner är sökningen av filer som är FRUKTANSVÄRT långsam!? Visst har jag en del diskar men när Google kan kasta ur sig svar på ms så förväntar man sig inte att en lokal sökning efter Myfil*.bat ska ta x minuter för att hitta!? Ibland önskar man att det hade gått att indexera sina hårddiskar med Google men visst, jag förstår att Google har enorma resurser för just sökning som kanske inte går att tillgå lokalt.

Många gånger när jag satt igång en sökning så hittar jag filen själv efter någon minuts manuellt letande och då är inte sökningen färdig än.

Vad anser ni själv om sökfunktionen i Windows? Fungerar den som tänkt enligt er?

Tar inte många sec för mig. Låter som om du har en hårddisk som begränsar, mer än att det är sökningen som är seg. Jag har en SSD och det går fort att hitta det jag vill hitta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sökningar är ju i princip omedelbara om man inte stänger av indexeringen.
Som ju är påslagen som standard, så vette 17 vad TS gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tar inte många sec för mig. Låter som om du har en hårddisk som begränsar, mer än att det är sökningen som är seg. Jag har en SSD och det går fort att hitta det jag vill hitta

Men säg att du söker på samtliga av dina diskar, d.v.s både mekaniska och SSD:er, för mig tar detta evigheter och har alltid gjort även innan jag byggde ut de mekaniska diskarna.

Att söka på en disk tar dock aldrig bara någon sekund för mig. Jag provade nyss att söka på *.bat på min C som i detta fallet är en 120 GB SSD, vi pratar om minst par minuter är, gissning är 3 min.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sökte precis upp alla .ps1 på min D:\ som är en mekanisk disk, tog typ 1 sek innan alla resultat ramlade in.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag provade en ny sökning på *.mp3 på C, det got 1.30 min vilket känns som en evighet för att hitta totalt 16 filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag provade en ny sökning på *.mp3 på C, det got 1.30 min vilket känns som en evighet för att hitta totalt 16 filer.

Får jag gissa på att Mr. TS har Windows 7? Sökfunktionen i 7:an är brutalt dålig. Denna förbättrades enormt i 8:an och i 10:an så tog de kanske 3 sec att få fram alla *.mp3 filer på C

Permalänk
Medlem

Jag använder Everything. Väldigt mycket snabbare än Windows inbyggda.
http://www.voidtools.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sökte precis upp alla .ps1 på min D:\ som är en mekanisk disk, tog typ 1 sek innan alla resultat ramlade in.

Jag gjorde en likadan sökning på min D, det tog 4:32 min innan den var helt färdig. Vad det tar innan första resultaten ramlar in är helt ointressant. Min sökning hittade totalt 18 objekt på en 2 TB disk som har 1.40 T ledigt.

Skrivet av Reyintaz:

Får jag gissa på att Mr. TS har Windows 7? Sökfunktionen i 7:an är brutalt dålig. Denna förbättrades enormt i 8:an och i 10:an så tog de kanske 3 sec att få fram alla *.mp3 filer på C

Ja, detta är Windows 7, jag ska köra ett test hemma på Windows 8.1 datorn med men ganska säker på att det var slött där med.

Förövrigt har jag inte ändrat någon indexering eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns något sökprogram som heter X1 hade det installerat för länge sedan.. men frågan om det inte gör samma som windows indexering.. att det indexerar alla diskar. Men det gick snabbare att söka med helt klart. Men inte använt på länge.

Permalänk
Medlem

Altavista hade en lokal sökmotor som rotade runt där man tillät den.
Men det var på NT/W95 tiden.
Var dock väääldigt intressant att låta den indexera företagets alla 500+ datorer.
Mycket skojj som hittades vill jag minnas

FÖ märkligt att nåt liknande inte verkar finnas idag ?
Eller är det jag som inte hittar ett kanske

Hittade en länk: http://www.technofileonline.com/texts/AVSearch.exe
Köres på egen risk !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt har jag inte ändrat någon indexering eller liknande.

Tänkte just fråga om du hade ändrat något i indexeringen
Och där har du problemet! Du kan lägga till ställen i indexeringen

Skrivet av Neon:

Sökte på det nyss, och det tog mindre än en halvminut och den hittade totalt 33 st. Detta på min SSD på en Acer Aspire 7530G med Windows 7 Ultimate

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, detta är Windows 7, jag ska köra ett test hemma på Windows 8.1 datorn med men ganska säker på att det var slött där med.

Det är alla fall betydligt snabbare än på Windows 7 alla fall.

Permalänk
Medlem

Provade på en annan dator (Windows 8.1) på C som är en 250 GB SSD med ca 80 GB ledigt. Sökning på *.mp3 tog 1.40 s och hittade 50 filter.

Visa signatur