Vilken begagnad för mina behov?

Permalänk
Medlem

Vilken begagnad för mina behov?

Hej, jag är på jakt efter en så billig dator som möjligt som klarar att köra Guild Wars 2 på höga inställningar 60fps. Har tidigare försökt plocka ihop egna varianter på inet, men har nu fått upp ögonen för att köpa begagnat istället. Jag bor på Tjörn och har hittat dessa begagnade.

http://www.sweclockers.com/annons/103861-tystgaende-och-valky...

http://www.sweclockers.com/annons/104916-gamer-intel-i5-2500k...

http://www.sweclockers.com/annons/104374-vattenkyld-speldator

http://www.sweclockers.com/annons/104240-speldator-4770k7708g...

Vilken av dessa klarar spel bäst? Vilken är mest bang for the buck? Är det mer värt att köpa en ny dator istället?

Mitt krav är att den ska klara Gw2 och övrig gaming bra. Om datorn inte klarar gw2 är jag inte intresserad, oavsett pris.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

#4!!
Bra dator till bra pris. Men jag tvivlar på att den finns kvar!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg eftersom det inte är tillåtet att bumpa.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

#4!!
Bra dator till bra pris. Men jag tvivlar på att den finns kvar!

Jag har inte fått nåt svar på denna. Nr 3 är den som känns mest aktuell, får den för 7k. Är den prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Jag har inte fått nåt svar på denna. Nr 3 är den som känns mest aktuell, får den för 7k. Är den prisvärd?

Helt ok, dock inte riktigt jämförbar med #4 sett utifrån processor men i gengäld får du en Revodrive som i princip är en SSD för PCI-E slot. Snabba som tusan brukar de vara! Men processorarkitekturen har några år på nacken. Utkom 2010 om jag inte missminner mig! Vattenkylning kan jag inget om, så jag har inte en aning om ev. problem/risker på sikt.

En snabbkoll på Gamedebate säger att den ligger ~300% över rekommenderad hårdvara och lätt borde klara GW2 på ultra! Nu förutsätter jag att det är 1090T-prollen i eftersom det inte framgår av databladet säljaren bifogat utan bara att den går i 4GHz vilket innebär att han kör den klockad.
Hur bra detta resultat stämmer i verkligheten uttalar jag mig inte om!

Huruvida den är prisvärd eller inte....tja, man kan väl säga som så att du får inget nytt med liknande hårdvara för samma peng även om jag kan tycka att den ligger i överkant prismässigt!
Men jag tycker du ska be om fler och bättre bilder innan du ev. slår till. Främst av anledningen att bifogad bild är väldigt mörk i kombination med att säljaren uppger att chassit är "jättemoddat". Du vill veta vad du köper och hur det ser ut. Passa dessutom på att fråga vilken processor det är i burken. Finns några Phenom II x6 att välja på....

Ett annat alternativ, om du inte har alltför bråttom, är att själv lägga ut en köpesannons på marknaden där du talar om vad det är du söker och vad du är villig att betala. Sen är det bara att sålla bland de eventuella erbjudandena.
Så hade jag gjort om jag var det minsta osäker.

Denna är heller inte fel för ~5k: http://www.sweclockers.com/annons/104943-frasch-speldator-med...
eller denna
http://www.sweclockers.com/annons/104865-speldator-i7-2600k-g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för det detaljerade svaret! Ditt första alternativ verkar vara köpt av stockholmare som har företräde och kan hämta datorn. Den andra ser väldigt intressant ut, har skickat PM och frågat om den kan skickas. Den har dock en 580, är inte det rätt gammalt nu? Vad motsvarar den i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Tack för det detaljerade svaret! Ditt första alternativ verkar vara köpt av stockholmare som har företräde och kan hämta datorn. Den andra ser väldigt intressant ut, har skickat PM och frågat om den kan skickas. Den har dock en 580, är inte det rätt gammalt nu? Vad motsvarar den i prestanda?

Stämmer. 580 släpptes även det 2010 och I7 2600 2011.

Men processorn är vassare än AMD-alternativet i det andra bygget men grafiken sämre (jämförelse processor här och här, samt grafik här och här). Sammantaget är det ändå en prisskillnad på 2500:- och då ingår skärm! Tittar man däremot på övrig hårdvara så vinner det förra alternativet med större SSD, Revodrive, vattenkylning etc. Frågan är bara om du behöver allt det för GW2??

Kikar vi här så kommer även detta systemet klara allt du vill och lite till!
Lägg ~700:- på en 120GB SSD så har du en helt ok dator för pengen!

Det enda jag inte gillar är att han inte skriver ut vilken psu han har i burken! Men det går ju alltid fråga om du får svar. Hyfsat bökigt att byta om det är något skräp som sitter i...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Stämmer. 580 släpptes även det 2010 och I7 2600 2011.

Men processorn är vassare än AMD-alternativet i det andra bygget men grafiken sämre (jämförelse processor här och här, samt grafik här och här). Sammantaget är det ändå en prisskillnad på 2500:- och då ingår skärm! Tittar man däremot på övrig hårdvara så vinner det förra alternativet med större SSD, Revodrive, vattenkylning etc. Frågan är bara om du behöver allt det för GW2??

Kikar vi här så kommer även detta systemet klara allt du vill och lite till!
Lägg ~700:- på en 120GB SSD så har du en helt ok dator för pengen!

Det enda jag inte gillar är att han inte skriver ut vilken psu han har i burken! Men det går ju alltid fråga om du får svar. Hyfsat bökigt att byta om det är något skräp som sitter i...

Tack igen! Känner inget behov av vattenkylning, det är spelprestanda jag vill ha. Skulle ju kunna byta grafikkort för mellanskillnaden om det behövs! Ska kolla upp psu!