Permalänk
Medlem

bra matx chassi

hej nu är det så att jag letar efter ett nytt chassi till min dator för det jag har är för stort. Mina specs är
Intel i7 3770k
corsair CX 500W PSU
cooler master seidon 120mm cooler
MSI B75MA socket 1155
8gb crucial ddr3 ram
ASUS Geforce GTX660 ti 2gb
har en vanlig cd läsare som jag inte behöver
kingstone 120gb ssd
WD desktop blue 1TB

jag har runt 1500 spänn att spendera så pris är nog inget problem.

Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Hej!

Mina rekommendationer är:
Fractal Design Define Mini
Silverstone Sugo SG10

Det ska gå att få in ett vattenkylningskit i SG10 och då blir den datorn väldigt smidig. Ca 24 liters volym.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

De två matx chassin jag äger/ägt är;

Silverstone TJ08-e, väldigt litet men uttänkt invändig layout. Riktigt schysst chassi, inget fönster eller annat bling-bling. Dock är referenskylare på grafikkortet är att föredra.

FD Arc mini R2, ett ganska stort matx chassi i min mening - håller på att vattenkyla datorn i sign, också ett trevligt chassi men som sagt något stort.

Andra chassin som intresserat mig inom kategorin matx är

Carbide Air 240 - fönster och dylikt gör att den lämpar sig bäst på skrivbordet.
Corsair Obsidian 350 - också ett relativt stort matx chassi, men ack så vackert! Stod mellan detta och R2, men detta föll bort pga. sämre radiatorsupport (ingen 360 radiator)
Enthoo Evolv - riktigt snyggt det med, föll också bort pga. radiatorsupporten.

Utöver dessa finns det en uppsjö från bland annat Bitfenix och Aerocool.

Huruvida något chassi är 'bäst' kan diskuteras i åratal. Sanningen är att det är en smaksak vad man gillar!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren :). jag gillar arc och Air 240 men jag gillar också det här http://www.inet.se/produkt/6911852/bitfenix-prodigy-m-bla så har svårt att välja

Permalänk
Skrivet av XvenomzX:

hej nu är det så att jag letar efter ett nytt chassi till min dator för det jag har är för stort. Mina specs är
Intel i7 3770k
corsair CX 500W PSU
cooler master seidon 120mm cooler
MSI B75MA socket 1155
8gb crucial ddr3 ram
ASUS Geforce GTX660 ti 2gb
har en vanlig cd läsare som jag inte behöver
kingstone 120gb ssd
WD desktop blue 1TB

jag har runt 1500 spänn att spendera så pris är nog inget problem.

Tack i förväg

Tjena, sitter i en liknande sits med chassivalet. Byggde själv i ett 350D för några veckor sedan och det var riktigt trevligt att ha och göra med. Annars har jag fastnat för Evolv, men även Define mini och Arc mini verkar vara omtyckta, dock inga lådor jag själv har erfarenhet av. Hur går tankarna hos dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk

Införskaffade själv ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029230 för inte så länge sedan efter ett längre letande.

Satt tidigare med på ett aerocool M40 vilket inte funkar om man vill köra SLI/CF, men i övrigt fungerade väldigt bra sålänge man inte använder tornkylare.

Det skulle ju vara bra om du skrev några önskemål så att vi kan anvisa något specifikt. T.ex. vilket chassi du har nuförtiden

Permalänk
Medlem

Har ett Sugo sg10, tror inte man kan hitta ett mycket bättre chassi om man vill ha ett litet m-atx chassi. Enda problemet jag har som jag inte trodde är att trots att mitt m-atx chassi är i princip så litet det kan bli så tjänar man fan inte så mycket plats rent storleksmässigt gentemot ett litet mini-tower och man måste oftast betala mer och göra uppoffringar.

Ditt nätaggregat är inget problem även om det inte är modulärt för ett sg10, är lätt att dra kablar och få plats i allmänhet. Har ett 750W som är 16cm långt och har inga somhelst problem även om det inte är modulärt, bara man tar sig lite tid så. Enda problemet är att den extra 120mm fläkten inte skulle passa men den går väl att sätta på radiatorn istället om inte annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XvenomzX:

Tack för svaren :). jag gillar arc och Air 240 men jag gillar också det här http://www.inet.se/produkt/6911852/bitfenix-prodigy-m-bla så har svårt att välja

Phenom m är mer kompakt, handtagen på prodigy bygger på en hel del på höjden.

Ett bygge jag gjort i Phenom

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Införskaffade själv ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029230 för inte så länge sedan efter ett längre letande.

Satt tidigare med på ett aerocool M40 vilket inte funkar om man vill köra SLI/CF, men i övrigt fungerade väldigt bra sålänge man inte använder tornkylare.

Det skulle ju vara bra om du skrev några önskemål så att vi kan anvisa något specifikt. T.ex. vilket chassi du har nuförtiden

jag har nu ett cm storm scout 2 tror jag det heter och mina önskemål är väl att det ska va mindre och det ska vara ganska lätt att installera komponenter i med tanke på att jag är ju lite av en nybörjare på att bygga

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Fractal Design Node 804! Riktigt kvalitets-chassi, fick hem det i veckan (har dock ej hunnit montera i det) och det är riktigt bra kvalitet. Borstad aluminium och stiligt, det jag gillar bäst är framför allt dom 2 kammarna vilket gör att det ser mer städat ut när systemet väl är på plats.
Enda nackdelarna jag egentligen ser med chassit är att fläktfilterna på framsidan och under nätaggregatet är lite svåråtkomliga, speciellt det sistnömnda...men då jag ändå tänker ha mitt på skrivbordet så är det inte ett så jättestort problem, hade det stått på golvet hade det varit betydligt värre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Tjena, sitter i en liknande sits med chassivalet. Byggde själv i ett 350D för några veckor sedan och det var riktigt trevligt att ha och göra med. Annars har jag fastnat för Evolv, men även Define mini och Arc mini verkar vara omtyckta, dock inga lådor jag själv har erfarenhet av. Hur går tankarna hos dig?
Skickades från m.sweclockers.com

jag gillar Corsair Obsidian 350 väldigt vackert.jag gillar också air 240 det är bara så jävla snyggt och gillar att där är dubbla kammare så psu och moderkortet är separerat men det verkar va väldigt stort, jag gillar också phenomen för den är väldigt sleek eller vad man kallar det

Skrivet av Cruentusa:

Phenom m är mer kompakt, handtagen på prodigy bygger på en hel del på höjden.

Ett bygge jag gjort i Phenom
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23859641/Penom.jpg

är där bra luft flöde i ett Phenom för det är väldigt snyggt

Skrivet av Lolle:

Har ett Sugo sg10, tror inte man kan hitta ett mycket bättre chassi om man vill ha ett litet m-atx chassi. Enda problemet jag har som jag inte trodde är att trots att mitt m-atx chassi är i princip så litet det kan bli så tjänar man fan inte så mycket plats rent storleksmässigt gentemot ett litet mini-tower och man måste oftast betala mer och göra uppoffringar.

Ditt nätaggregat är inget problem även om det inte är modulärt för ett sg10, är lätt att dra kablar och få plats i allmänhet. Har ett 750W som är 16cm långt och har inga somhelst problem även om det inte är modulärt, bara man tar sig lite tid så. Enda problemet är att den extra 120mm fläkten inte skulle passa men den går väl att sätta på radiatorn istället om inte annat?

vilken extra fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag slår ett slag för Fractal Design Node 804! Riktigt kvalitets-chassi, fick hem det i veckan (har dock ej hunnit montera i det) och det är riktigt bra kvalitet. Borstad aluminium och stiligt, det jag gillar bäst är framför allt dom 2 kammarna vilket gör att det ser mer städat ut när systemet väl är på plats.
Enda nackdelarna jag egentligen ser med chassit är att fläktfilterna på framsidan och under nätaggregatet är lite svåråtkomliga, speciellt det sistnömnda...men då jag ändå tänker ha mitt på skrivbordet så är det inte ett så jättestort problem, hade det stått på golvet hade det varit betydligt värre.

det var ett snyggt chassi och håller med om dom två kammarna och det ska stå på skrivbordet eller på en liten hylla typ och när jag har det i skolan så står det på skrivbordet så tror inte dam är ett så stort problem.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera corsair 350d. Superlätt att bygga i och skitsnyggt

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Corsair 350D, om du vill ha ett snyggt, stilrent och funktionellt chassi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör på ett SilverStone Temjin TJ08B-E, stilrent chassi som inte släpper in damm alls (mitt gamla 550D var ett monster på de). Kabeldragningen hade jag lite problem med pga att det är "upp och ner" innuti, så front I/O kablarna hamnar ovanför grafikkortet. (sen lite tajt men kanske ska pilla på kablarna någon mer dag sedan och lösa de)