Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande så sent som i morse väldigt märkliga problem, men jag börjar undra om min dator fått sig en "smäll" i flytten.
Supporten skickade till och med en ny router "eftersom attacken ska vara över" men problemen kvarstår. Förvisso var formuleringen på att attacken verkligen var över något svävande, men det kan ju bero på att firstline inte har koll...

Permalänk
Medlem

Telia skyller nu på att det var mindre än 100 kundroutrar med dåliga lösenord som sänkte deras nät.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med skyller på? Att det skulle vara något påhittat menar du?

Länken till IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.604107/hundra-kapade-routrar-sankt...
Känns i början av stycket att IDG får det att låta som att det var Telias egna routers de skickar ut som var problemet men en ren gissning är att det finns fler än 100 "smart-routrar" ute hos folk

Permalänk
Rekordmedlem

Det finn mr än 100 smartar ute men telias kunder har ju inte enbart dem så det kan ju var nån annan modell som blivit drabbad. andra operatörer har väl främst haft Zyxel och Netgear och Zyxel hade Telia innan smartarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hehe jaa, jag var ganska ironisk i mitt sista stycke
Skulle vara intressant att vad det var för modell det gällde.

Permalänk
Medlem

Mitt och många andras modem/routrar DNS-kapades veckor innan den stora attacken i Telias nät. Det rör sig inte bara om deras smartroutrar med dåliga lösenord nej. Ren spekulation är att det pågått sondering av Telias nät under en längre tid och sedan har information sålts vidare...

Permalänk
Medlem

...och där var sajten nere, igen, samt DNS har flimmer! BRA Felia!!!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain