Permalänk

Skärm ingen signal.

Hej!

När jag vaknade upp idag så fick ingen av mina skärmar signal (DVI). EVGA GTX 560Ti.

Testade att plocka ut grafikkortet och koppla skärmen till DVI port på MOBO. Funkar fint.

Vart börjar jag min felsökning?

MVH Niklas

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju nästan felsökt färdigt, ditt grafikkort har slutat skicka ut signal, ev kan det kanske vara nätdelen men byt grafikkort och testa vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Var lite så jag misstänkte. Tack för att du konstaterade detta. Ska se om jag hittar något gammalt kort liggandes.. Annars får det väl bli att köpa en ny dator. Försenad julklapp kanske =D

Permalänk
Skrivet av Supreme22:

Var lite så jag misstänkte. Tack för att du konstaterade detta. Ska se om jag hittar något gammalt kort liggandes.. Annars får det väl bli att köpa en ny dator. Försenad julklapp kanske =D

Du behöver ju inte köpa en helt ny dator bara för att grafikkortet har givit upp. Om de övriga komponenterna i datorn är OK vore det i min mening bättre att endast köpa ett nytt grafikkort. Bara ett tips.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju alltid börja med att skaffa ett nytt grafikkort och prova, det går ju alltid att använda även om du skulle byta dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Anledningen till att jag går i tankarna att köpa helt nytt är för att datorn jag har inte riktigt är up to date, och känns onödigt att slänga pengar på något gammalt när nästa pryl kan gå sönder imorgon likaväl =/.

sakerna jag har är köpta sommaren 2012
ASUS P8Z77-V, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB *2
Intel® Core i5-3550 Processor
EVGA GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA (Förmodligen trasigt nudå)

och lådan köpt 2008
Antec Sonata III Miditower, Svart med 500W nätagg. (Detta är en av de stora anledningarna till att jag funderar på att köpa nytt då nätagget känns för litet för att bygga vidare och köpa ett bättre grafikkort till)

Sen köpte jag förra året en SSD 250GB 840 EVO som jag självklart flyttar med om jag byter dator.

Men vad tycker ni? värt att köpa till saker till denna gamla burk?

Permalänk
Medlem

Det beror på. Vad brukar du göra med din dator? Enligt mig har du helt OK moderkort, ramminne, processor och SSD. Om du nu spelar mycket kan du uppgradera grafikkortet men beroende på vilket du köper så kommer du kanske också behöva byta ut ditt PSU.
Har du möjlighet att testa ditt grafikkort i någon annan dator? Fungerar det i en annan dator så är det ditt PSU som måste bytas ut. Det är det enklaste sättet att testa. Har du kanske uppdaterat ditt BIOS på moderkortet? Har du "clearat" CMOS, om inte, prova med det, se om det hjälper. Om du nu konstaterar att det är grafikkortet som är fel och du vill inte lägga mycket pengar på din dator i dagsläge så säljer jag ett begagnat Asus GTX 570 kort, men jag är osäker om du klarar dig med ditt PSU på 500 W.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro