Permalänk
Medlem

Nytt bygg, datorn startar inte

Så idag började jag bygga på en dator, har satt i allt förutom grafikkortet, tänker använda det integrerade så länge bara för att testa så att det funkar att starta.

Till problemet, när jag kopplar in ström och trycker på start så går fläktarna igång (cpu fläkten, samt in+utblås) men i princip 1 sekund efter så slocknar allt och fläktarna slutar arbeta. Vad kan orsaken vara tro? Uppskattar snabba svar!

Permalänk
Medlem

???

Hårdvara?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Antingen har du spänt skruvarna till modot för hårt (testa lossa dem lite) eller så kanske något ram gått sönder men då borde datorn startas om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

???

Hårdvara?

Hårdvara: i7 4790K, Ballistix Sport 2x4GB RAM, FD Integra M 650W, MSI B85M-G43, 120GB SSD (Samsung, funkade helt nyligen då jag använt den till en dator i sign förut).

Skrivet av AndreazNilsson:

Antingen har du spänt skruvarna till modot för hårt (testa lossa dem lite) eller så kanske något ram gått sönder men då borde datorn startas om.

Får pröva

Permalänk
Medlem

Första steget borde vara att se till ordentligt att inget kortsluter.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i "Stationära datorer: Support och övriga trådar", lycka till med felsökandet!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Första steget borde vara att se till ordentligt att inget kortsluter.

Har kopplat ur allt och satt dit det igen, sett till att alla distanser sitter osv. Fick exakt samma problem när jag startade nyss. Kan det vara defekt moderkort/cpu? Och i så fall hur kan jag ta reda på det (om det går)

Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i "Stationära datorer: Support och övriga trådar", lycka till med felsökandet!
/moderator

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hårdvara: i7 4790K, Ballistix Sport 2x4GB RAM, FD Integra M 650W, MSI B85M-G43, 120GB SSD (Samsung, funkade helt nyligen då jag använt den till en dator i sign förut).

Får pröva

Senaste BIOS på moderkortet?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Senaste BIOS på moderkortet?

Det vet jag inte, men hur i allsindar ska jag kunna uppdatera det om jag inte ens kan få igång datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så idag började jag bygga på en dator, har satt i allt förutom grafikkortet, tänker använda det integrerade så länge bara för att testa så att det funkar att starta.

Till problemet, när jag kopplar in ström och trycker på start så går fläktarna igång (cpu fläkten, samt in+utblås) men i princip 1 sekund efter så slocknar allt och fläktarna slutar arbeta. Vad kan orsaken vara tro? Uppskattar snabba svar!

Vågar nästan garantera att du haft sönder cpu/böjt pins. Inte för att vara sån, men hade exakt samma fel. Kolla att det inte är fallet! Kan vara en mikroskopisk liten skit kylpasta fläk på cpu. Som sagt, haft exakt samma problem

Detta var min tråd om samma problem: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Får du något pipljud, eller lyser någon lampa på moderkortet som kan visa vad som är fel? testat med ett minne i taget? (troligen inte där felet sitter om den stänger ner efter en sekund, men går ju fort att testa )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vågar nästan garantera att du haft sönder cpu/böjt pins. Inte för att vara sån, men hade exakt samma fel. Kolla att det inte är fallet! Kan vara en mikroskopisk liten skit kylpasta fläk på cpu. Som sagt, haft exakt samma problem

Detta var min tråd om samma problem: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Har ingen annan pasta (använder stockkylare) och det verkar orimligt att det skulle kommit pasta på fel ställe. Sedan är ett ganska stort problem (antar jag) att processorn är från Komplett och moderkortet från Inet

Skrivet av Tauc:

Får du något pipljud, eller lyser någon lampa på moderkortet som kan visa vad som är fel? testat med ett minne i taget? (troligen inte där felet sitter om den stänger ner efter en sekund, men går ju fort att testa )

Inget ljud, fläktarna går igång i en sekund max och så slutar dom, cpu fläkten rör sig bara någon centimeter och slutar direkt efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har kopplat ur allt och satt dit det igen, sett till att alla distanser sitter osv. Fick exakt samma problem när jag startade nyss. Kan det vara defekt moderkort/cpu? Och i så fall hur kan jag ta reda på det (om det går)

Tackar!

Jag hade defekt moderkort när jag köpte ny MSI Z97 Gaming 9 och lämnade tillbaka till webhallen. De höll den för testning i en vecka och gav mig sedan en ny. Fick ytterligare ett Dead on Arrival MSI Gaming 9 som ersättning. Klampade in på webhallen och begärde pengarna tillbaka. Köpte ASUS Z97-A och inga problem sen dess.

Så du kan ju lämna in den om du misstänker moderkortet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Jag fick samma problem när jag missade en av skruvarna som jordar moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Första steget borde vara att se till ordentligt att inget kortsluter.

Skrivet av FredrikSi:

Jag fick samma problem när jag missade en av skruvarna som jordar moderkortet

skruvarna (distanserna) är snarare till för att det inte ska jordas
om dessa sitter fel (tex om det är en för mycket) kan det kortslutas. säker på att de sitter rätt?

edit: såg just att du redan skrivit att du kollat att distanserna sitter

Permalänk
Medlem

Har du kopplat ström till processorn?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Har du kopplat ström till processorn?

Jag antar det, men jag kanske har fel, exakt var ska man koppla den och hur ser det ut i så fall?

Skrivet av Tauc:

skruvarna (distanserna) är snarare till för att det inte ska jordas
om dessa sitter fel (tex om det är en för mycket) kan det kortslutas. säker på att de sitter rätt?

edit: såg just att du redan skrivit att du kollat att distanserna sitter

Jo jag kopplade ur allting och satte dit det igen men som sagt samma problem

Skrivet av ggwp:

Jag hade defekt moderkort när jag köpte ny MSI Z97 Gaming 9 och lämnade tillbaka till webhallen. De höll den för testning i en vecka och gav mig sedan en ny. Fick ytterligare ett Dead on Arrival MSI Gaming 9 som ersättning. Klampade in på webhallen och begärde pengarna tillbaka. Köpte ASUS Z97-A och inga problem sen dess.

Så du kan ju lämna in den om du misstänker moderkortet.

Gick in och läste i din tråd lite. För mig är det så att jag köpte processorn hos Komplett och moderkortet (och alla andra delar med) hos Inet och därför känns det lite trixit, jag vet ju inte vilken av komponenterna det är fel på och jag kan inte avmontera kylaren/cpu'n hemma då det är stockkylare och jag har ingen pasta så skulle inte kunna montera den igen. Ska försöka se med Inet/Komplett om det går att testa grejerna och lösa problemet utan att det ska kosta massa pengar

Permalänk
Medlem

Din processor stöds from BIOS-version 3.6
CPUström är en 4-pin kontakt, längst uppe till vänster på moderkortet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din processor stöds from BIOS-version 3.6
CPUström är en 4-pin kontakt, längst uppe till vänster på moderkortet.

Vad korkad man är, den var inte ikopplad! Men nu är det ett annat problem istället, hittar ingen 4pin förutom den som är till 20+4pin som ska till högra sidan av moderkortet, men det är ju inte den

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vad korkad man är, den var inte ikopplad! Men nu är det ett annat problem istället, hittar ingen 4pin förutom den som är till 20+4pin som ska till högra sidan av moderkortet, men det är ju inte den

Då finns det antagligen en 8pin kontakt, den går att dela på mitten så du får 2 4 pins kontakter, du tar den som passar i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad korkad man är, den var inte ikopplad! Men nu är det ett annat problem istället, hittar ingen 4pin förutom den som är till 20+4pin som ska till högra sidan av moderkortet, men det är ju inte den

Troligtvis så är det en 8pins kontakt du ska leta efter som går att dela i 2.
(4+4)

Permalänk
Medlem

Även om det inte går att dela 8-pinnaren (EPS 12V), så passar den i 4pin-uttaget.
Jämför profilerna på "kontaktpinnarna", så ser du hur.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Även om det inte går att dela 8-pinnaren (EPS 12V), så passar den i 4pin-uttaget.
Jämför profilerna på "kontaktpinnarna", så ser du hur.

Det är fixat nu och ser bra ut, ska pröva med olika program och kolla temperaturer osv.

Tack för hjälpen!