Ny eller begagnad stationär dator? Budget 3000-6000

Permalänk
Medlem

Ny eller begagnad stationär dator? Budget 3000-6000

Hej!

Som alla andra här så letar även jag efter en bättre dator då jag för tillfället sitter med en AMD phenom x4 black edition

Nuvarande dator
MSI 760GM-E51
500GB Hitachi 7K1000.C
AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE
Fractal Design Define Mini Svart
Fractal Design Integra 500W

Datorn funkar utmärkt då man har få saker igång osv, men är otroligt seg. Moderkortet börjar också trilskas med vissa uttag. Det som är mest störande är att det laggar så jävulskt med flera applikationer och många flikar igång.

Först och främst har jag datorn till lättare spel som LOL, dota 2 samt vanlig surf. Har dock blivit lite sugen på att kunna lira lite mer avancerade spel som company of heroes framöver.
Tanken är att försöka inhandla ett uppgraderingskit för att sen slå på ett bättre grafikkort, eftersom den inbyggda klarar av LOL, samt dota 2.

Har tittat på i5ans uppgraderingskit på inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/7582375/2015-01-10

Chassi och nätdel kan jag fixa på annat håll.

Alternativet är annars att försöka hitta begagnad, har tittat lite här på sweclockers samt blocket.
Hur står sig den här begagnade datorn i förhållande till priset samt det uppgradersingskit som jag har tittat på.
http://www.blocket.se/angelholm/Snabb_media_gaming_dator_58149369.htm?ca=23_16&w=0
Givetvis om man då kan få ner priset lite.

Mvh

Permalänk
Medlem

köp dig en ssd, ett nytt grafikkort och utöka till 8gb ram. ny processor är inte en dålig idé men en phenom ii x4 955 ska inte ha några som helst problem med att driva skrivbordsapplikationer och ska även fungera utmärkt i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

köp dig en ssd, ett nytt grafikkort och utöka till 8gb ram. ny processor är inte en dålig idé men en phenom ii x4 955 ska inte ha några som helst problem med att driva skrivbordsapplikationer och ska även fungera utmärkt i många spel.

Har tänkt i samma banor men eftersom moderkortet har trilskat så tänkte jag iallafall passa på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wexl:

Har tänkt i samma banor men eftersom moderkortet har trilskat så tänkte jag iallafall passa på att byta.

Med din budget skulle jag hålla koll på begagnade prylar på marknaden här. Cpu + moderkort + minne kan du få hyfsade grejer för runt 2k, även om det är någon generation gammalt så spelar inte det så stor roll då det inte hänt så mycket med prestandan de senaste åren. Även ett hyfsat grafikkort kan du komma du komma över för runt en tusenlapp. Sen kanske en ny ssd uppe på det.

Skulle inte köpa den blocket maskin du länkat till då du kan få de delar nya för ungefär samma pris, minus det överflödiga chassit samt agget som med största sannolikhet är bra mycket sämre än ditt egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Med din budget skulle jag hålla koll på begagnade prylar på marknaden här. Cpu + moderkort + minne kan du få hyfsade grejer för runt 2k, även om det är någon generation gammalt så spelar inte det så stor roll då det inte hänt så mycket med prestandan de senaste åren. Även ett hyfsat grafikkort kan du komma du komma över för runt en tusenlapp. Sen kanske en ny ssd uppe på det.

Skulle inte köpa den blocket maskin du länkat till då du kan få de delar nya för ungefär samma pris, minus det överflödiga chassit samt agget som med största sannolikhet är bra mycket sämre än ditt egna.

En annan tanke är att enbart köpa på mig I5an med moderkort samt minnen och vänta med resten. Alternativet annars är att försöka få ihop något med
intel g3258.
SSD har jag redan så där behöver jag inte lägga något i.
Samtidigt vill man ju ha något som kommer att hålla några år framöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7583809/2015-01-10