Installation av Win7 på GPT SSD med Win8 innan (LÖST)

Permalänk

Installation av Win7 på GPT SSD med Win8 innan (LÖST)

Hej!

Nu är det så att jag har en relativt ny dator med endast 2st SSD diskar, har haft Win 8.1 på datorn.
När jag skall installera Windows 7 så får jag självklart problem då min UEFI är fucked och microsoft vill att jag ska stanna med deras sura jävla Windows 8.1.
Kan inte installera Windows 7 på någon av mina SSDs för att de tydligen är GPT partitioner eller dy.l. antar att det finns MBR också och är det vad jag vill ha?
På hårddisken jag vill ha OS går det inte att installera för att det är GPT om jag inte minns fel. På den andra SSDn så får jag Error 0x80300024, next knappen funkar där och error kommer när man trycker, på disken Win8.1 var går det inte att trycka next.

Shift+F10 ger mig tydligen CMD under partition/installationens-delen vad kan jag göra för skoj så att jag kan installera Windows 7 på mitt nya fina moderkort som mer än gärna vill ha windows 8 eller nyare samt SSDs som haft Windows 8. Installerar gärna på 120GB disken och inte 250GB. 120GB var gamla windows på... om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk

Hittade det dummaste svaret jag någonsin läst "Disconnect the other disk if you've got two, that worked for me". Ska prova det i morgon, om någon har andra tips så uppskattas det mer än gärna. Sov gott folket!

Funny story thou...
>Problem med bootable sticka
>Problem med spänning till USB som vanligt under nyinstallation
>Problem med att få in Windows 7 i burken

Känns som att risken är stor och chansen liten att det kommer flyta på bra när det är installerat i övermorgon 04:17.

Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]

Permalänk
Skribent

Testat med skiva eller annan USB?
Testat både SATA 3 och 6 portar på moderkortet?

Du får nämligen samma/liknande Error som mig som när min ena USB-sticka var trasig eller när en installation-tjosan var korrupt (Fick då lägga in Windows på stickan på nytt).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Skapa en bootbar usb disk med GPT stöd.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem. Lösningen är att ha en hårddisk i, och sedan omformatera din SSD till MBR istället för GPT.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

De gånger jag nedgraderat så har jag varit tvungen att formatera diskarna till MBR vid nedgradering, har något svagt i bakhuvudet om att partitioneringen och att det är GPT strular till det helt för Win 7:an.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Det går att installera Windows 7 i UEFI med både CD och USB, finns en mängd guider i bara det här forumet. Oftast är det bara frågan om att formatera i fat32 och boota som UEFI. Enda du inte kan köra är secure boot.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Jag använder inte någon CD-läsare. Har endast tillgång till USB. Nu ska jag återgå till det jag påbörjade i början av veckan. Återkommer.

Visa signatur

Permalänk

Nej jag har faktiskt en fråga. Hur "nedgraderar" jag mina SSDs till MBR istället för GPT. Går det göra via CMD? Eftersom att jag inte har något OS och inte kommer in i Windows blir det svårt och bökigt med program. Måste få min disk till MBR för att installera Win7. Skulle tydligen leta upp secure boot och stänga av i BIOS men hittar inte ens skiten... på Z97 Gaming 7 (jag har 3) så är den under lite alternativ men finns fan inte i min Men har ingen aning om det hjälper... hade gärna testat.

Visa signatur

Permalänk

Jag är tydligen sämst på google. Glömde bort att man kan googla engelska för ganska mycket mer resultat.
http://superuser.com/questions/642420/tools-to-convert-gpt-to...

Fick faktiskt igång Win7 installationen nu.

Visa signatur