Permalänk
Medlem

Skarva fiberkabel?

Hej,

Vi håller på att installera fiber i huset vilket är jättebra men jag har ett problem med installationen i min lägenhet.

Jag har ett perfekt ställe vid telejacket precis bredvid datorn och TVn för att sätta mottagaren men klåparna har dragit för kort fiber till min lägenhet och vill inte veta om att dra om en längre kabel. Hur mycket skulle det kosta för kompetent personal att skarva och förlänga fibern så den når hela vägen? Jag vet inte vilken fibersort det är men den ska vara standard idag.

Det hade varit skönt att ha lite mer kött på bena om fiberkablar så jag slipper sätta mottagaren i hallen och sen lägga lister genom hela lägenheten. Jag misstänker att det inte går att dra nätverkskabel i telerören...

Jag är tacksam för information om fiberskarvning så jag inte blir överkörd av byggarbetarna/installatörerna.

Permalänk

Dom har nog inte dragit den för kort. Det brukar vara upphandlat om var fibern ska avslutas inne i lägenheten. Vanligen blir det i hallen då vare sig BRF eller operatör vill stå för kostnaden att dra extra meter inne i bostaden (vid installation i befintlig byggnad). Sedan vill man i regel inte heller dra själva fiberkabeln längre än nödvändigt pga risken att lägenhetsinnehavaren förstör den.

Det blir billigast att försöka få i en nätverkskabel genom telerören och på så sätt gå från fiber i hallen och vidare med koppar fram till dator/router.

Kostnaden för svetsning varierar kraftigt beroende på var du bor. Problemet blir dock att fibernätet tillhör någon. Och någon vill inte att andra går in olovligen och gör ingrepp i anläggningen. Så det bästa är ju isf. att du pratar med de som ska svetsa upp fibern i din lägenhet och hör vad dom ska ha för detta extrajobb. När dom ändå kommer till platsen och ska göra ordinarie jobbet.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hur grova är telerören? Det kan vara möjligt att dra igenom en nätverkskabel. Då talar jag alltså om installationskabel utan kontakt.

Observera att det måste vara telerör, inte rör för elkabel.

Om du förlänger fibern måste du dra den på något sätt också. Hur hade du tänkt lösa det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara billigare att dra fiber i lägenheten än att dra nätverkskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan ju funka om du sätter ett SC skarvstycke http://www.tdfiberoptik.com/produkter/singelmode-zrc/skarvsty... och sen drar fram en längre SC-SC fiberpatch till stället du vill ha den. Men jag tvivlar på att en SC kontakt är lättare att dra fram i kanalisation än en nätverkskabel...

Permalänk

Det beror på vilken hårdvara som monteras också. Det finns flera modeller på hårdvara som bygger på att fibern rullas upp bakom enheten och den påsvetsade kontakten kopplas in direkt i hårdvaran bakifrån och plomberat.

Sen är det som du säger angående SC-kontakten. Den är ju inte så vidare lätt att dra in i ett telerör. Har man tur så är telekanalisationen ett VP-16 rör utan allt för snäva böjar. Men sådan tur har man inte. Röret kanske. Men böjarna ställer nog till det bra.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag får in i lägenheten är fiberkabel i telerören utan huvud. Fiberkablen ska sen anslutas till en basstation som ska sättas upp i lägenheten för att omvandla fibern till nätvärket.

Fiberkablen är för kort för att gå vidare genom telerören till den perfekta platsen att ha basstationen på.

Nödlösningen är att sätta basstationen i hallen och försöka dra nätverkskabel i telerören fram till den perfekta platsen. telerören är ca 1 cm i diameter så i teorin går det att få igenom nätverkskabeln

tack för svaren

edit: en basstation som denna http://baecken.org/mediawiki/images/c/cb/Inteno_fg500.png

Jag ska ringa ägaren av nätet imorgon och se om jag kan få betala lite extra för att få förlänga kabeln. Jag har sett lite olika prisuppgifter på runt 40k men det måste vara för någon annan kabel hoppas jag..

Permalänk
Medlem

Återkoppla när du har pratat med ägaren. Roligt att höra hur det gick.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Det jag får in i lägenheten är fiberkabel i telerören utan huvud. Fiberkablen ska sen anslutas till en basstation som ska sättas upp i lägenheten för att omvandla fibern till nätvärket.

Fiberkablen är för kort för att gå vidare genom telerören till den perfekta platsen att ha basstationen på.

Nödlösningen är att sätta basstationen i hallen och försöka dra nätverkskabel i telerören fram till den perfekta platsen. telerören är ca 1 cm i diameter så i teorin går det att få igenom nätverkskabeln

tack för svaren

edit: en basstation som denna http://baecken.org/mediawiki/images/c/cb/Inteno_fg500.png

Jag ska ringa ägaren av nätet imorgon och se om jag kan få betala lite extra för att få förlänga kabeln. Jag har sett lite olika prisuppgifter på runt 40k men det måste vara för någon annan kabel hoppas jag..

Jag kan fortfarande inte förstå riktigt vad som är problemet. Om det är möjligt att få igenom en fiberkabel måste det också vara möjligt att få igenom en nätverkskabel utan kontakt. Det är då fråga om en betydligt mindre kostnad än att betala för svetsning av fiber.

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna 2-3000 kr för att slippa ha basstationen i hallen. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att förlänga fibern.

Permalänk
Medlem

Dom dra den bara in i hallen. Sen ska det sitta en Switch där. Vill man få uttag i Varje rum får man dra en kabel uppe eller vid golvet och sätta dit bredbandsuttag i rummet.

Så hade dom gjort i Hofors i alla lägenheter

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Vissa gör så och vissa drar bara in i hallen. Hade så när jag bodde i Hofors då fick man Uttag i hallen och Vardagsrummet och i Sovrummet

Här jag bor nu är det bara dragit in i hallen utan bredbandsuttag i varje rum

Permalänk

Om dom kan göra detta extraarbete i samband med att dom gör den ordinarie installationen så blir jag förvånad om dom vill klä av dig så mycket. Det som tillkommer är fiberkabel (x kr/metern. Säg 20 kr/metern så har dom god marginal). Sedan en skarvbox i hallen, bredvid telejacket. Eftersom fibern behöver skarvas där om jag förstår dig rätt. 250 kr borde ge dom en god marginal. Själva svetsskarven är en krymphylsa för 3 kr med god marginal. Och i änden blir det ju samma arbete som skulle ha ingått i den ordinarie installationen. Svets, avprovning, montering av utrustning.

Sen är det tiden för att dra i fiberkabeln. Här kan du ju lämpligen försöka få igenom någonting i förväg. En dragtråd/snöre så du har förberett till dom kommer. Så man kan binda i fiberkabeln och snabbt dra igenom. Istället för att man ska börja krångla och i värsta fall inse att man inte kan komma fram i rören som tänkt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut med fibern. Jag fick en skarv för 1650 kr och allt blev jättebra!

Arbetarna behövde kolla om de fick skarva den, när dom fick klartecken så var det inga problem att skarva.

Permalänk

Då var jag rätt nära då
Material vid 20 meter fiber ca 653 kr. Sen runt 1000 kr för arbete/svets?

1653 kronor

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag, visste inte ens att man vanligtvis drog fibern till hallen.
I mitt område och alla närliggande så går fibern till det största sovrummet i lägenheterna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Det hör till det allra vanligaste att fibern avslutas i hallen. Åtminstone när det gäller installation i befintliga lägenheter där man inte förberett för fiber. Då är det oftast lättast att dra fram fiberkabeln via den befintliga kanalisationen för tele. Då kan man ta sig fram till respektive våningsplan och sedan vidare in i den enskilda lägenheten via det befintliga röret för telekabeln. Och i regel så går detta rör först till det telejack som sitter i hallen. Så då blir det där som det hamnar. Om man inte har en BRF eller fastighetsägare som tänker lite längre och förhandlar till sig att fibern ska gå vidare (i telekanalisationen) till nästa uttag om det sitter i sovrum t.ex.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det hör till det allra vanligaste att fibern avslutas i hallen. Åtminstone när det gäller installation i befintliga lägenheter där man inte förberett för fiber. Då är det oftast lättast att dra fram fiberkabeln via den befintliga kanalisationen för tele. Då kan man ta sig fram till respektive våningsplan och sedan vidare in i den enskilda lägenheten via det befintliga röret för telekabeln. Och i regel så går detta rör först till det telejack som sitter i hallen. Så då blir det där som det hamnar. Om man inte har en BRF eller fastighetsägare som tänker lite längre och förhandlar till sig att fibern ska gå vidare (i telekanalisationen) till nästa uttag om det sitter i sovrum t.ex.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Alright

De drog fiber här 1997 så antingen tänkte de lite längre eller så hade de inte satt upp någon standard ännu.
Hos oss i våra gamla lägenheter (byggdes på 70-talet så ej förberett för fiber) går all fiber i takutrymmet ovanför översta lägenheten och dras genom ett litet borrat hål mellan lägenheterna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ja det finns lite alla möjliga lösningar under olika tidsepoker. Generellt kan man väl säga att man lärt sig att inte dra fiber (eller koppar) genom andras lägenheter. Eller att dra fibern i utanpåliggande kanalisation genom en lägenhet.

Detta eftersom det tyvärr är allt för vanligt att hyresgäster har sönder kabeln i samband med renoveringar osv. Så därför tar man det säkra före det osäkra och monterar överlämningspunkten så snart som möjligt inne i lägenheten. Så att respektive kund får ordna med installationen inom bostaden själv.

Förr drogs kabel-tv mellan lägenheter genom att man använde ett kaskadnät och "sydde" antennkabeln mellan olika lägenheter. Det blev billigare och gick mycket snabbare. Nackdelen är att om någon plockar bort sitt antennuttag så dör alla uttag som ligger efter på slingan.

När man började dra bredband så hade man samma tänk. Man borrade sig genom ett antal lägenheter. Exempelvis från källare eller från vind och sedan rakt igenom alla lägenheter. Sen började det att hagla in problem med att fiberkabel bröts sönder. Folk som blev av med sitt internet tack vare grannens tapetsering osv.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur