Krypterat Android, hur tar man bort det?

Permalänk
Medlem

Krypterat Android, hur tar man bort det?

Krypterade min mobil häromdagen för säkerhets skull och skulle igår installera en app, Viper4Android som jag flashar genom recoveryn. Detta gick dock inte eftersom som data partionen är krypterad. Så nu är frågan hur tar jag bort krypteringen? Jag har mina backups innan jag krypterade enheten på mitt externa sd kort, men dessa går inte att återställa då jag inte kan använda data partionen. Trycker jag på återställning i själva inställningar i android så hamnar telefonen bara i en bootloop.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har du krypterat själva telefonen så går det väl inte att ta bort utan att flasha om telefonen/göra en total wipe ??

Så förstod jag det iaf när jag läste om det, SD-kortet däremot kan krypteras och sen dekrypteras igen utan att förlora data.

Jag kan ha fel men så fungerar det enligt vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;15234741']Har du krypterat själva telefonen så går det väl inte att ta bort utan att flasha om telefonen/göra en total wipe ??

Så förstod jag det iaf när jag läste om det, SD-kortet däremot kan krypteras och sen dekrypteras igen utan att förlora data.

Jag kan ha fel men så fungerar det enligt vad jag kommer ihåg.

Såhär förstod jag det också, har gjort en total wipe i recoveryn, men det går inte att wipa krypterad data verkar det som...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har du en custom rom installerad ?

Kan det ha med det att göra ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;15234753']Har du en custom rom installerad ?

Kan det ha med det att göra ??

Nej jag kör stock rom till Moto G 4g, som är väldigt likt stock android.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Efter mer research så verkar det ända sättet att lösa detta är genom att flasha om hela telefonen med flashboot, sedan lägga in custom recovery och återställa en gammal backup.

Trist att det blev så mycket jobb, varför bara inte ha en inställning i android som dekrypterar hela enheten när man tryckt in lösenordet?

Visa signatur

Citera för svar