Permalänk
Medlem

Geforce GTX 960

Tjenare. Jag fick hem mitt nya grafikkort gtx 960 och min fps i cs go har blivit lägre och får grova fps drops.. Innan hade jag Radeon HD 6800 och hade stabilare fps än vad jag har nu med samma inställningar. Pendlar mellan 80-140fps nu och innan hade jag 180-220fps. Vad kan vara fel? Har nyaste drivrutiner för nvidia. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Felsökning: Du har satt skärmen i rätt port efter bytet så att du inte kör på någon intern GPU?

Permalänk
Medlem

Finns bara 1 port för skärmen på detta grafikkort så ja den är rätt inkopplad. Droppar från 140-80fps konstant medans jag innan hade 180-220fps konstant med mycket sämre grafikkort... Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Kan tilllägga att fläktarna på grafikkortet snurrar inte om jag inte sätter på dom manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Kan tilllägga att fläktarna på grafikkortet snurrar inte om jag inte sätter på dom manuellt

Vilken tillverkare har du köpt från? Vet att t.ex. MSI har semi-passiv kylare, dvs, fäktarna snurrar inte om inte grafikkortet kommer upp i en viss temperatur. Tror default ligger på runt 60 grader innan den första börjar snurra. Tror även att fler än MSI kör på semi-passiv kylning.

*EDIT*
La till citat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett EVGA gtx 960. Den ligger runt 29-30C så det kan vara därför den inte snurrar. Men att min fps har blivit lägre och att det "laggar" när jag spelar med nyare och bättre grafikkort, vad beror de på? Det borde ju vara tvärtom

Permalänk
Hjälpsam

Är 6pin PCI-E strömkabeln till grafikkortet inkopplat (8pin om det är EVGA SSC 960)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Jag har köpt ett EVGA gtx 960. Den ligger runt 29-30C så det kan vara därför den inte snurrar. Men att min fps har blivit lägre och att det "laggar" när jag spelar med nyare och bättre grafikkort, vad beror de på? Det borde ju vara tvärtom

Är nog så att de kör på semi-passiv kylning också då
Angående fpsen kan jag inte riktigt svara på. Kan kanske vara någon inställning du råkat göra? Dock borde det inte vara något du märker av om du inte har riktigt hög refreshrate på din skärm, vilket är osannolikt, men förstår att det är ett störningsmoment ändå.

Det du kan göra är väl att kontakta din återförsäljare och prata med dom, i värsta fall får du väl skicka in det och få det fixat/få ett nytt kort. Tar ju max 2 veckor för t.ex. komplett/inet att skicka tillbaka det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är 6pin PCI-E strömkabeln till grafikkortet inkopplat (8pin om det är EVGA SSC 960)

Det är 8pin till grafikkortet och fick med sladd så jag har kopplat båda 6pin sladdar till 8pin som går in i grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Det är 8pin till grafikkortet och fick med sladd så jag har kopplat båda 6pin sladdar till 8pin som går in i grafikkortet

Hmm, dum fråga kanske, men har du kopplat in även de 2 små enskilda pinsen som "hänger löst" till?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Är nog så att de kör på semi-passiv kylning också då
Angående fpsen kan jag inte riktigt svara på. Kan kanske vara någon inställning du råkat göra? Dock borde det inte vara något du märker av om du inte har riktigt hög refreshrate på din skärm, vilket är osannolikt, men förstår att det är ett störningsmoment ändå.

Det du kan göra är väl att kontakta din återförsäljare och prata med dom, i värsta fall får du väl skicka in det och få det fixat/få ett nytt kort. Tar ju max 2 veckor för t.ex. komplett/inet att skicka tillbaka det.

Har 144hz på skärmen och jag märker stor skillnad nu jämfört med gamla grafikkortet.. Inställningarna är okej så vitt jag vet, det kan inte ha något med BIOS att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hmm, dum fråga kanske, men har du kopplat in även de 2 små enskilda pinsen som "hänger löst" till?

Nej vart ska jag sätta in dom? dom går ju inte in någonstans för med dom blir de ju 2st 8pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Har 144hz på skärmen och jag märker stor skillnad nu jämfört med gamla grafikkortet.. Inställningarna är okej så vitt jag vet, det kan inte ha något med BIOS att göra?

Har du avinstallerat grafikdrivrutinerna till dit gamla kort? Kanske kan vara något som stör, värt att göra iallafall om du inte redan gjort detta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Nej vart ska jag sätta in dom? dom går ju inte in någonstans för med dom blir de ju 2st 8pin

Tänkte om de behövdes till detta grafikkort, visste/vet inte vad som behövs då jag inte har ett

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Har du avinstallerat grafikdrivrutinerna till dit gamla kort? Kanske kan vara något som stör, värt att göra iallafall om du inte redan gjort detta.

Jag avinstallerade alla AMD drivisar innan jag kopplade ur gamla kortet. Använde mig utav Driversweeper. Grafikkortet är kopplat rätt och har nyaste drivrutiner till kortet.. Undrar fortfarande vad som kan vara fel eftersom att allt blivit värre ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Jag avinstallerade alla AMD drivisar innan jag kopplade ur gamla kortet. Använde mig utav Driversweeper. Grafikkortet är kopplat rätt och har nyaste drivrutiner till kortet.. Undrar fortfarande vad som kan vara fel eftersom att allt blivit värre ;/

Jadu, låter rätt mysko tycker jag. Men som sagt, kontakta din återförsäljare så bör de kunna hjälpa dig

OT: Vad hade du för grafikkort förr? Tänker om ditt nuvarande nätagg kanske helt enkelt är för klent? Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Jadu, låter rätt mysko tycker jag. Men som sagt, kontakta din återförsäljare så bör de kunna hjälpa dig

OT: Vad hade du för grafikkort förr? Tänker om ditt nuvarande nätagg kanske helt enkelt är för klent? Vad har du för nätagg?

Hade Radeon HD 6800 förut, 600W nätagg som lätt kan försörja det nya grafikkortet utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

*EDIT*
Läste igen, såg att du skrivit vilket grafikkort.. Samma som jag har nu troligtvis, 6870? Som sagt, vilket nätagg har du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Hade Radeon HD 6800 förut, 600W nätagg som lätt kan försörja det nya grafikkortet utan problem.

Hmm ja, då ska det inte vara något problem..
Tycker det låter mysko

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt... Ska ta kontakt med dom nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Väldigt konstigt... Ska ta kontakt med dom nu :/

Gör så, är nog det bästa

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jock3gbg:

Tjenare. Jag fick hem mitt nya grafikkort gtx 960 och min fps i cs go har blivit lägre och får grova fps drops.. Innan hade jag Radeon HD 6800 och hade stabilare fps än vad jag har nu med samma inställningar. Pendlar mellan 80-140fps nu och innan hade jag 180-220fps. Vad kan vara fel? Har nyaste drivrutiner för nvidia. Någon som vet?

Vad har du för CPU och övrig hårdvara och har du provat installerat om eller reparera spelet?.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag körde ett benchmark program som heter Valley. Högsta inställningar så låg jag på 17-20fps... Gick jag ner till 1024*768 upplösning så låg jag på 66-70fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Vad har du för CPU och övrig hårdvara och har du provat installerat om eller reparera spelet?.

CPU : AMD Phenom II x6 8GB RAM. Inget fel på Cpu eller övrigt eftersom att allt fungerade felfritt innan installation av nya grafikkort? Grafikkortet är kopplat rätt och nyaste drivrutiner installerade.. Tips?

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike så vi får veta om din dator verkar fungera normalt eller inte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar och upplösning körde du med tidiagre? Kan ju inte varit max och 1080p eftersom du hade betydligt bättre fps än jag hade tidigare och då hade jag både betydligt bättre processor och ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilka inställningar och upplösning körde du med tidiagre? Kan ju inte varit max och 1080p eftersom du hade betydligt bättre fps än jag hade tidigare och då hade jag både betydligt bättre processor och ett bättre grafikkort.

I CS? Jag kör 4:3 1024*768 V-sync av osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

http://www.3dmark.com/3dm/6018295

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt normala resultat för både ditt grafikkort och din processor. Tyder inte på något fel där. Har du på multicore rendering i CSGO? Har du kollat att inställningarna i CSGO är samma eller antar du bara det? Kanske en en äldre drivrutin skulle fungera bättre?

Visa signatur