Ny dator för bild- och filmbehandling

Permalänk
Medlem

Ny dator för bild- och filmbehandling

Har aldrig byggt en egen dator förut men nu är det dags. Ska använda den för yrkesmässig bild- och filmbehandling. Tacksam för all hjälp. Ser de här komponenterna ut att fungera tillsammans? Har jag glömt något? Alternativ?

CPU Intel Core i7 Extreme 5960X 3,0GHz Socket 2011-3 Box
CPU-kylare Cooler Master Hyper 212 EVO
Mobo Asus X99-E WS
Minnen Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x8GB (CMK32GX4M4A2400C14)
GPU ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB DirectCU II OC (STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5)
PSU EVGA SuperNOVA G2 850W 80PLUS Gold
SSD Samsung 850 Pro Series MZ-7KE512 512GB
HDD 1 WD Caviar Black SATA 6 WD1002FAEX, 1 TB (har jag redan)
HDD 2 WD Caviar Black SATA 6 WD1002FAEX, 1 TB (har jag redan)
HDD 3 WD Black WD2003FZEX 3.5" 64MB 2TB
HDD 4 WD Black WD2003FZEX 3.5" 64MB 2TB
Fläkt 1 I chassi
Fläkt 2 I chassi
Fläkt 3 I chassi
DVD/CD/BR Asus BW-16D1HT
Kortläsare Raidsonic ICY BOX IB-867-B, intern 5,25" USB 3.0
TV-kort Hauppauge WinTV HVR-5500 HD
Tangentbord & Mus Logitech MX800 (Nordisk)
Högtalare Logitech Z-906 Högtalare (5.1)
Chassi Fractal Design Define XL R2 - Black Pearl
Bildskärm Eizo ColorEdge CG277-BK
Ritbräda Wacom Intuos Pro Medium
Extern HDD LaCie 4 TB, USB 3.0 (har jag redan- för bup)
OS Microsoft Windows 8.1 Professional Eng

Hade helst skaffat ett grafikkort som stödjer 10-bitars färg men ett Quadro 5200 är väl dyrt och 4200 känns lite gammalt för en ny dator.

Tacksam för ert stöd.

Permalänk
Medlem

212 evo känns mycket snålt för det här bygget. köp något ordentligt, kanske en nh-d15.

behöver du fulltower? det må vara en ganska extrem dator men det är bara ett grafikkort och fyra hårddiskar.

antar att du har tänkt överklocka din 5960x en del? den ligger lågt från fabrik (3,0 base 3,5 boost), med en vettig överklockning på säg 4,4ghz så är det mycket, mycket mer kraft, inte för att det är brist på kraft direkt ur lådan heller.

sweclockers exemplar av 5960x ligger i 4,5ghz här. även 5820k och 5930k hamnade på 4,5ghz.

sedan är 5960x inte direkt det bästa valet ur en pris/prestanda-synpunkt, men det antar jag att du är medveten om när du väljer en extreme edition.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kolla fläkten. Ja, möjligen snäppa ned ett steg på processorn men på samma plattform. Andra synpunkter?

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé med fler SSDs i stället för HDDs men det beror så klart på arbetsflöde och typ av material du redigerar. Kör du många spår är fler SSDs i stället för mekaniska diskar att föredra för källmaterialet, men det är ju också enkelt att byta ut senare om du känner av begränsningar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv

Kör du mycket 3D eller är det mest redigering/ae? För renderar du inte så mycket så är det nog inte värt med 5960x. Samma gäller grafikkort, kör du vanliga adobe-suiten så funkar ett GTX-kort utmärkt så länge det har mycket ram. Kör du blender, maya eller 3Ds så är det bäst att välja något som funkar bra i specifikt det programmet för de olika korten presterar väldigt olika där (titan, quadro, firepro).

Du kan lätt ta ett svagare nätagg, 750w varianten om du vill köra på evga, men du kan ju gå ner ännu mer utan problem annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack! Många goda råd. Förutom prestanda är jag mest intresserad av stabilitet, flexibilitet och utbyggnadsmöjligheter. Kan antagligen snäppa ned ett steg både på processor och grafikkort om man tänker lite ekonomiskt. Går alltid att köpa snabbare senare om det visar sig nödvändigt och kan då få dem billigare. Överklockningspotentialen är bra och kan göras tillfälligt när jag ska göra saker där mer krut behövs. Väldigt frestande men kan kanske leva utan tv. Ytterligare SSD och HDDs kan komma till så småningom. Kommer att behöva avsevärt med lagringsutrymme men USB3 är ju alltid ett alternativ för långtidslagring. Kan ju vara bra med RAID 1, 5 eller 10 förstås, både i burken och för bup. Högtalarna kan jag nog också snäppa ned ett steg.