Nvidia Geforce GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Varför ett sådant här kort när man får två 980 SLI billigare och snabbare?

Ja, pris/prestanda för 980 SLI är betydligt högre, och 4GB minne räcker gott för spelande i 4K. Jag kör själv 980 SLI på en 4K-skärm med G-sync och det flyter på mycket bra i alla spel jag testat, alltid med maxinställningar (förutom att jag nöjer mig med 2xAA eftersom mer än det inte ger någon synlig förbättring i 4K på 28"). Var lite oroad över problem med SLI, men det visade sig ogrundat. Det fungerar extremt bra nuförtiden.

Fördelen med Titan X är förstås om man verkligen behöver 12 GB minne (vilket jag starkt tvivlar på inom överskådlig framtid för konsumentbruk), bara har plats för ett grafikkort eller är allergisk mot SLI.

Skrivet av LeVvE:

AMDs kort är två grafikkort i ett. Går inte jämföra rakt av.

Jodå, det går bra. Man brukar normalt jämföra prisklasser, oberoende av om kortet har ett eller 16 gpu:er.

295X2 sparkar duktigt med stjärt fortfarande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Om man vill ha det bästa och har inget/gammalt grafikkort sen tidigare eller av någon anledning behöver 12Gb grafikminne så lär man inte bli besviken på ett inköp, men om man tänkte uppdatera från 780Ti, 970 eller 980 är det nog bättre att skaffa ett till av den man redan har och köra SLI om man har plats i burken, betydligt billigare och troligtvis samma/bättre prestanda.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att double precission inte fungerar som önskat. Fint kort i övrigt, även om mitt 750 Ti har 109 poäng färre än Titan X i SweC's prestandaindex är jag ändå stolt ägare av ett passivt kort. Sug på den Titan X!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tycker R9 290X står sig bra i högre upplösning sett till sin ålder och priset. Både billigare och snabbare jämfört med GTX 780 Ti. Två st sådana i crossfire så har man en konfiguration som både presterar bättre och är billigare än GTX Titan X men o andra sidan drar det mer ström. Ska bli intressant att se hur R9 390X presterar. Förhoppningsvis kan det pressa ner GTX Titan X till mer normala prisnivåer.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja sweclockers testar i chassi det är sant men långt från alla gör det sedan är det som sagt inget krav med fläkt i sidan speciellt ingen 120mm eller större.

Min poäng var också att chassifkylning, eventuellt val av låda bör reflektera val av grafikkort. Ska jag ha öppen kylare ska jag ha minst 120mm fläkt i sidan. Med blower behöver man inte ens någon. Var lite min poäng med.

Insug gör i princip ingen nytta på annat än hårddiskar som arbetar obekvämt varmt. En fläkt in och en ut i teorin dubblar bara tryck skillnaden till det dubbla, luftflödet förblir det samma maximalt sett. Ett "bra" chassi har lite till inget luftmotstånd så då försvinner poängen med push/pull för chassiventilation. Jag själv slängde sedan många år ut alla insugsfläktar på desktopmaskinerna då det gör igen som helst nytta då jag varken har hårddiskar eller något annat som är i behov av fläktarna och luften hittar sig in lika bra ändå.
Finns undantag, passiva grafikkort och CPU kylare tex har det i HTPC:n tex men då fyller fläkten två roller då turbulent och riktat flöde är effektivare men det är i princip inget ett GTX TITAN X gynnas av. Om nåt gynnas dom lite av en fläkt som drar ut eventuell spill-luft men det är så lite att en lågt roterande 92mm fläkt kan hantera 2st i SLI för optimala temperaturer i sidan av lådan.

Ductade kylare är dyrare, var lite min poäng med att eftermarknadskort kommer med billiga openair kylare med axialflälktar, vist PCB mm kan ofta var mer påkostat men i flera fall är korten i princip dyrare utan att erbjuda bättre kvalitet på komponenter eller för den delen i material kosta mer så det är ett sätt att ta lika mycket eller mer för mindre.
Ända jag och många vill ha är ductade kylare i olika klasser efter behov. Finns trots allt en efterfrågan och jag vidhåller att dom är överlägsna just pga det faktum att radialfläktar skalar i prestanda exponentiellt i tryck medan axialfäktar i princip inte ens vet vad tryck är då dom är bäst lämpade för att flytta stora mängder luft vid litet till inget motstånd därför ser man lite till inga blowers med axialfläktar.
Axialfläktar behöver ofta en stator för att skapa större tryckskillnad, Delta kör med detta men inte ens då kan dom mäta sig med radialfläktar. Fördelen då är att en blower kan ha mycket tätare packade flänsar så det gör upp för "platsbristen" som du nämnde.

Kombinera det med en bredare fläns typ som EVGA som förlängde och breddade sin blower för GTX680 med ca 1 tum då kan än mer luft kan hitta sig igenom flänsen så det är bara win win att gå upp i bred på fläns och diameter på fläkten i en blower.

Vet att det fans ett test på EVGA GTX680 Classefied mot ASUS, MSI mm aftermarknadskylare som DCII på sin tid där den i princip presterade lika bra i öppet test.
Försökte hitta det testet men verkar lögn.
Sedan bygger många eftermarkandskylare av öppen design på höjden över 2st PCI-E slots och i princip alla kräver den 3:e fri och man vill slippa extremt höga tempraturer tex vid SLI.
Sedan har man nackdelen att öppna kylare ofta påverkare CPU kylarens tempraturer med. Finns metoder runt det men rent allmänt kör jag på principen att varm luft ska snabbt ut, ju lägre väg ju mer blandar den upp sig med eventuel inkommande luft och ju mer värmer den upp komponenter i omgivningen. Något blowers inte gör i samma grad.

Här är ett gammalt test på EVGA's sissta blower som jag känner till.
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...
hade hoppats att EVGA GTX780 skulle kommit med en ny generation av den varianten men så blev det inte.
Tror man hade kunnat få lika bra ljudnivå/temperatur som dom bästa öppna kylarna från ASUS tex för så var fallet med EVGA's GTX 680 i alla fall.

Som sagt inget emot öppna kylare, men jag vill bara ha möjligheten att välja en blower, referens eller gärna någon överdimensionerade variant för att ännu mer pressa ner ljudnivån i mina byggen som helst ska vara helt ljudlösa även när dom drar 400W+.

Jag vill ha valfrihet som sagt, och jag har testat att bygga riggar sida vid sida, referens VS icke referens. Men som sagt svårt att jämföra då det skiljer sig så otroligt mellan olika eftermarknadskylare. Hade 2st GTX260 i SLI som var referens. Dom lät mindre i hop än mitt MSI med TWIN Frozr och det var helt sjukt egentligen. Samtidigt behövde MSI kortet en 120mm fläkt i chassit för kylning för att tempraturerna skulle bli "bättre" madens båda Nvidia referns gladerligen samsades om en 92mm på 950rpm.

Men som sagt äldre kort så saker har ju hänt sedan dess men ja, jag vill helst se framsteg på blowers med då jag vet att det går att göra minst lika bra blowers som openair kylare och har man platsbrist eller bara vill ha riktigt tyst burk så är minimalt med chassifläktar och hål ett måste.

Men jag tycker Nvidias refernskylare är väldigt bra bang for the buck. Stor del gjord av aluminium och koppar med fläktar från kända tillverkare som Delta. Hade dock varit kul om EVGA tex kom ut med en variant med större fläkt och fläns då dom bevisat tidigare att dom kan.

Misstänker dock att efterfrågan inte var allt för hög då det är väldigt "trendigt" med öppna kylare då folk per automatik tror det är bättre.

Dold text

Jag delar inte din åsikt, men jag uppskattar utförligt och sakligt inlägg, känns som det är mer och mer ovanligt.

Du får en "gilla".

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Om det kommer ett spel senare i år eller nästa år som kan använda mer än 6GB då?

Ja då hade ju 8GB varit en utmärkt storlek.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lät som om många motiverade Titan med double precision och beräkningsprestanda. Ska bli kul att höra hur det låter den här gången.
Själv kan jag inte motivera ett köp, skulle bara känna mig dum.

Sen så känns det jäkligt fult att de varit så snåla med kylaren på deras +10k premiumkort. Att inte göra en kylare som säger Titan X utan istället bara måla Titankylaren.
Att rolla med mattsvart känns lite Volvo 240 styling...
(Jag gillar Volvo 240 men inte rollad mattsvart.)

Permalänk
Medlem

Det blir ju INTE ett köp av detta!
Synd att man är allergisk mot AMD korten...får ju utslag av dom;)
Nä, det får bli ett 980 till så småningom helt enkelt.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hur mycket VRAM äter spelen i 4K?

http://www.hardocp.com/article/2015/03/17/nvidia_geforce_gtx_...

ca 7.8GB i watch dogs 7.7GB i far cry 4

Permalänk
Medlem

Lite synd att Radeon R9 295X2 inte finns med i testet. Nordichardware testade även detta kort och det visar sig att det i många fall är snabbare än Geforce GTX Titan X i högre upplösning. Med andra ord är det tveksamt om man kan kalla Geforce GTX Titan X för världens snabbaste grafikkort. Världens snabbaste GPU däremot.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Lite synd att Radeon R9 295X2 inte finns med i testet. Nordichardware testade även detta kort och det visar sig att det i många fall är snabbare än Geforce GTX Titan X i högre upplösning. Med andra ord är det tveksamt om man kan kalla Geforce GTX Titan X för världens snabbaste grafikkort. Världens snabbaste GPU däremot.

http://www.nordichardware.se/images/galleries/Grafikkort/GTX%...

Sweclockers testar i "Ultra settings", inte "Very High settings". Antar att det gör en del skillnad också?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Sweclockers testar i "Ultra settings", inte "Very High settings". Antar att det gör en del skillnad också?

Nordichardware testar också i "Ultra settings" i flertalet av testerna. Tycker resultatet talar sitt tydliga språk - Geforce GTX Titan X är inte världens snabbaste grafikkort utan Radeon R9 295X2 är fortfarande herre på täppan. Dessutom är det betydligt billigare än Geforce GTX Titan X. Det är skillnad på världens snabbaste grafikprocessor och världens snabbaste grafikkort.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/nvidia-ge...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Även i 1440p får man ingen 100fps+ så alltså går det ju bort om man vill köra fps optimalt. 1440 hade varit enda anledningen uppgradera för mig i nuläget.
I vilket fall rätt imponerande kort. Blir förmodligen en generation till innan uppgradering, så länge datorn håller dvs.

Permalänk
Skäggig legend

Så otroligt brutalt kort att man blir lite varm i kroppen. Visst är den dyr, men inte så dyr som jag trodde! 10k är en siffra folk kan betala om de verkligen vill, inte ockerpriser som 15k+ som jag hade i mitt huvud.

Hatten av till kungen på tronen!

Och det gör ju ingenting att den är riktigt snygg också!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

varför måste folk envisas med att jämföra med multi GPU kort när detta är ett singelkort?

§1
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nix. Finns en del spel som använder vissa 64-bit instruktioner, men inget utan Star Citizen som använder en 64-bit grafikmotor.
DP (Double Precision) har en hel del med det att göra. Du behöver det för att göra stora kartor då du förlorar precision (placering av objekt, avstånd mellan objekt) snabbt när du når gränsen för 32-bit (kommer inte ihåg om det var 16x16km eller 32x32km), en storlek du snabbt kommer upp till i flygspel, strategi, simulatorer osv.

Låter som du gått på deras teknobabbel för att hypa sitt spel.

Permalänk

Visst presterar det bra men det är också ett väldigt dyrt kort när man kollar pris/prestanda får se hur R9 390X kommer att prestera det ska bli riktigt spännande att se.

Skrivet av Oneone:

varför måste folk envisas med att jämföra med multi GPU kort när detta är ett singelkort?

Ja och ibland undrar man varför det inte går att jämföra korten efter vad de faktiskt kostar.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det har skrivit/sagts att Titan X är snabbaste kortet. Vilket folk har skrivit att det alltid inte är, däremot är det helt klart snabbaste GPUn.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min poäng var också att chassifkylning, eventuellt val av låda bör reflektera val av grafikkort. Ska jag ha öppen kylare ska jag ha minst 120mm fläkt i sidan. Med blower behöver man inte ens någon. Var lite min poäng med.

Insug gör i princip ingen nytta på annat än hårddiskar som arbetar obekvämt varmt. En fläkt in och en ut i teorin dubblar bara tryck skillnaden till det dubbla, luftflödet förblir det samma maximalt sett. Ett "bra" chassi har lite till inget luftmotstånd så då försvinner poängen med push/pull för chassiventilation. Jag själv slängde sedan många år ut alla insugsfläktar på desktopmaskinerna då det gör igen som helst nytta då jag varken har hårddiskar eller något annat som är i behov av fläktarna och luften hittar sig in lika bra ändå.
Finns undantag, passiva grafikkort och CPU kylare tex har det i HTPC:n tex men då fyller fläkten två roller då turbulent och riktat flöde är effektivare men det är i princip inget ett GTX TITAN X gynnas av. Om nåt gynnas dom lite av en fläkt som drar ut eventuell spill-luft men det är så lite att en lågt roterande 92mm fläkt kan hantera 2st i SLI för optimala temperaturer i sidan av lådan.

ps. nedan gäller 1 grafikkort.
Den största vinsten med en fläkt som insug är att du kan lättare kontrollerat bestämma var chassit tar luft, och med dammfilter minska införseln av damm. det gäller ju dock att ha något större flöde in än ut.
Sedan, som jag har förstått det, skapar man en mer kontrollerad lufttunnel genom chassit. Med ensam fläkt så kan den suga in luft lite varstans där det finns springor. Vissa chassin är givetvis mer täta än andra men med dagens Schweizerostar till chassin så tappar man lite av den kontrollen, inbillar jag mig.
Med det vill jag vill påstå att man klarar sig med fläkt i front+baksida med en öppen kylare, när det gäller ett grafikkort och kan få det tystare.

Skrivet av pa1983:

Ductade kylare är dyrare, var lite min poäng med att eftermarknadskort kommer med billiga openair kylare med axialflälktar, vist PCB mm kan ofta var mer påkostat men i flera fall är korten i princip dyrare utan att erbjuda bättre kvalitet på komponenter eller för den delen i material kosta mer så det är ett sätt att ta lika mycket eller mer för mindre.
Ända jag och många vill ha är ductade kylare i olika klasser efter behov. Finns trots allt en efterfrågan och jag vidhåller att dom är överlägsna just pga det faktum att radialfläktar skalar i prestanda exponentiellt i tryck medan axialfäktar i princip inte ens vet vad tryck är då dom är bäst lämpade för att flytta stora mängder luft vid litet till inget motstånd därför ser man lite till inga blowers med axialfläktar.
Axialfläktar behöver ofta en stator för att skapa större tryckskillnad, Delta kör med detta men inte ens då kan dom mäta sig med radialfläktar. Fördelen då är att en blower kan ha mycket tätare packade flänsar så det gör upp för "platsbristen" som du nämnde.

Kombinera det med en bredare fläns typ som EVGA som förlängde och breddade sin blower för GTX680 med ca 1 tum då kan än mer luft kan hitta sig igenom flänsen så det är bara win win att gå upp i bred på fläns och diameter på fläkten i en blower.

Helt korrekt, radialfläktar är ofrånkomligt överlägsna och om de har ett dåligt rykte beror det helt och hållet på de plastiga, små referenskylarna som har plågat tidigare nvidia-kort och amd-kort.

Skrivet av pa1983:

Vet att det fans ett test på EVGA GTX680 Classefied mot ASUS, MSI mm aftermarknadskylare som DCII på sin tid där den i princip presterade lika bra i öppet test.
Försökte hitta det testet men verkar lögn.
Sedan bygger många eftermarkandskylare av öppen design på höjden över 2st PCI-E slots och i princip alla kräver den 3:e fri och man vill slippa extremt höga tempraturer tex vid SLI.
Sedan har man nackdelen att öppna kylare ofta påverkare CPU kylarens tempraturer med. Finns metoder runt det men rent allmänt kör jag på principen att varm luft ska snabbt ut, ju lägre väg ju mer blandar den upp sig med eventuel inkommande luft och ju mer värmer den upp komponenter i omgivningen. Något blowers inte gör i samma grad.

Här är ett gammalt test på EVGA's sissta blower som jag känner till.
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...
hade hoppats att EVGA GTX780 skulle kommit med en ny generation av den varianten men så blev det inte.
Tror man hade kunnat få lika bra ljudnivå/temperatur som dom bästa öppna kylarna från ASUS tex för så var fallet med EVGA's GTX 680 i alla fall.

Som sagt inget emot öppna kylare, men jag vill bara ha möjligheten att välja en blower, referens eller gärna någon överdimensionerade variant för att ännu mer pressa ner ljudnivån i mina byggen som helst ska vara helt ljudlösa även när dom drar 400W+.

Jag vill ha valfrihet som sagt, och jag har testat att bygga riggar sida vid sida, referens VS icke referens. Men som sagt svårt att jämföra då det skiljer sig så otroligt mellan olika eftermarknadskylare. Hade 2st GTX260 i SLI som var referens. Dom lät mindre i hop än mitt MSI med TWIN Frozr och det var helt sjukt egentligen. Samtidigt behövde MSI kortet en 120mm fläkt i chassit för kylning för att tempraturerna skulle bli "bättre" madens båda Nvidia referns gladerligen samsades om en 92mm på 950rpm.

Men som sagt äldre kort så saker har ju hänt sedan dess men ja, jag vill helst se framsteg på blowers med då jag vet att det går att göra minst lika bra blowers som openair kylare och har man platsbrist eller bara vill ha riktigt tyst burk så är minimalt med chassifläktar och hål ett måste.

Men jag tycker Nvidias refernskylare är väldigt bra bang for the buck. Stor del gjord av aluminium och koppar med fläktar från kända tillverkare som Delta. Hade dock varit kul om EVGA tex kom ut med en variant med större fläkt och fläns då dom bevisat tidigare att dom kan.

Misstänker dock att efterfrågan inte var allt för hög då det är väldigt "trendigt" med öppna kylare då folk per automatik tror det är bättre.

Missförstå mig rätt, jag hade gärna sett mer, bättre radialkylare. En bra radialkylare som något liknande 680:n ovan är klockren för SLI-lösningar. Och det skulle nog inte vara omöjligt att göra en högeffektiv kylare om man tummade lite på standard-tänket. En 2,5/3-slots radialkylare skulle få rum med mycket kylningskapacitet och man skulle även kunna tänka sig att låta luften passera ut ovanför pci-utstansningarna, den delen på chassin brukar ju vara perforerade idag.

samtidigt är det lätt för tillverkarna att bara hänga på en stor heatpipe-kylare, då den kan växa på nästan alla håll och har i sig stor passiv kylförmåga. De flesta 970/980 kylarna idag är ju passiva upp till en viss temperatur.

Som sagts, det är synd att ingen vågar sticka ut idag. Men jag gissar på att det är billigt att och enkelt att bara återanvända gamla DCII kylare eller öka fläktstorleken på Twin frozr lite till.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Fantastisk prestanda! Klart man vill ha.. Men inte en chans till det priset. Jag sätter mitt hopp till AMD att dom kan göra en ny "4870/4850"-release med 390X nu om en månad eller så. Sätta press på NVIVDIA så vi konsumenter får fler valmöjligheter och lägre priser.

Tack Swec för en bra recension!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är fullt med på att man måste ha 64-bitars flyttal i dessa beräkningar, bara lite förvånad att sådana arbetslaster ens skulle komma på fråga på ett konsumentkort. I det läget lär man väl också behöva fullt IEEE_754-2008? I så fall får man ju kliva upp till Quadro/FirePro alt. köra sina beräkningar med SSE/AVX (8-kärnors Skylake kommer bryta 1TFLOPS vallen för DP med AVX512, så CPUer börjar rejält närma sig GPUer här, 18 kärnors Xeon E5 kan kliva förbi).

Om det hade varit för produktion av något stort och dyrt hade det nog varit en annan femma. För min del är det "bara" forskning, och den rigorösa hanteringen med IEEE standarden kan nog relaxeras om man vet vad man gör, alltså om man vet att man inte behöver hantering av specialfall som +-0, NaN, räknar på instabila/numeriskt känsliga problem etc. Resultaten vi får har hittills varit 100% reproducerbara, och testberäkningar/benchmarks producerar exakt vad som förväntas till mycket god noggrannhet. Så det finns ingen orsak att tro att beräkningarna (som jag gör) lider med ett Titan. Men som sagt, bygger man flygplan kanske man vill vara på den säkra sidan! Det värsta som kan hända i mitt fall är att värdena i mina plottar felar med en faktor 10^-9 eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nordichardware testar också i "Ultra settings" i flertalet av testerna. Tycker resultatet talar sitt tydliga språk - Geforce GTX Titan X är inte världens snabbaste grafikkort utan Radeon R9 295X2 är fortfarande herre på täppan. Dessutom är det betydligt billigare än Geforce GTX Titan X. Det är skillnad på världens snabbaste grafikprocessor och världens snabbaste grafikkort.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/nvidia-ge...

I recensionen står det ju faktiskt "världens snabbaste grafikkrets" och inte "världens snabbaste grafikkort".
Hur som helst skulle jag personligen välja ett kort med en krets på över någon form av SLI- eller Crossfire-lösning vilken dag som helst.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Nvidia själva kallade väl GTX 690 för världens snabbaste grafikkort?
Har man lagt ribban där så måste man tävla mot multigpu'er om man vill ha det snabbaste kortet igen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

EK har tydligen vattenblock klara för försäljning redan nu till Titan X.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

11000kr och dom snålade bort backplate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad spelar det för roll hur många komponenter det sitter på kortet? Hur man konstruerar kortet har väl ingen som helst relevans så länge det fungerar och levererar prestanda. Om de så hade lyckats klämma in 500 st grafikprocessorer på en PCB och fått det att fungera så hade det fortfarande varit ETT grafikkort och inget annat och det hade inte spelat någon som helst roll så länge det hade fungerat tillfredsställande och inte blivit för varmt eller för dyrt.

Visst kan det finnas fler relevanta parametrar än pris och prestanda så som värmeutveckling, ljudnivå, storlek, stabilitet osv. Men det går inte att komma ifrån att R9 290X fortfarande är kungen på tronen vad gäller prestanda per grafikkort. Geforce GTX Titan Z kvalar troligen in på plats nr 2 och därmed hamnar Geforce GTX Titan X på plats nr 3 vad gäller världens snabbaste grafikkort i nuläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nvidia själva kallade väl GTX 690 för världens snabbaste grafikkort?
Har man lagt ribban där så måste man tävla mot multigpu'er om man vill ha det snabbaste kortet igen

ja men folk fattar ju, speciellt i detta forum att märka ord bara är löjligt , folk VET att det är en eller TVÅ gpuer på ett kort.
.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sorry om jag är lat men finns det någon uppdaterad pris/prestanda på sweclockers?

Permalänk
Medlem

Ni som hävdar att man inte ska jämföra singel GPU kort med multi GPU kort, exakt vad har ni för argument för er sak? Det har tillverkats många multi GPU kort genom historien. 3dfxs Voodoo2 och Voodoo5 var två sådana. Har inget minne av att folk klagade på att det satt flera kretsar på Voodoo2 kortet och att man därmed inte kunde jämföra det med andra grafikkort. Lets face it: Geforce GTX Titan X är inte världens snabbaste grafikkort. Däremot så har det världens snabbaste grafikprocessor. Bara det är naturligtvis imponerande men man ska inte blanda ihop begreppen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

ja men folk fattar ju, speciellt i detta forum att märka ord bara är löjligt , folk VET att det är en eller TVÅ gpuer på ett kort.
.

Nja, jag håller inte riktigt med. VI vet, som har hängt här ett tag, och sysslat med hårdvara längre än man kan minnas.
Men om vi börjar slarva med uttrycken, så kommer dom som är nya till hobbyn och forumet att få en väldigt förvirrad inlärning till det hela.
Tycker mig rätt ofta se frågor som tyder på att folk inte alls kopplat att 690/295X2/TitanZ innehåller dubbla GPU'er. Många har nog ingen aning om att Grafikkort/GPU inte är rena synonymer heller.

Jo, jag tycker att det är viktigt att märka ord när det gäller tekniska termer.

Har 690 varit världens snabbaste grafikkort, då kan Titan X omöjligt vara världens snabbaste grafikkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*