Hjälp med val av grafikkort: Ska redigera 4K GoPro-film, spela och surfa

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av grafikkort: Ska redigera 4K GoPro-film, spela och surfa

Hej!

Håller på att sätta ihop en ny dator (novis) och behöver hjälp med att välja ett grafikkort! Blir galen!

Jag skall redigera goprofimer i 4k bla. Fick rådet att köpa pny quadro k2000, finns det något billigare som kan göra jobbet?

Jag skall även använda datorn till ordbehandling, lite spel, se film i 4k, surfa. Datorn skall inte enbart vara dedikerad till redigering. Naturligtvis vill jag även spara pengar men det skall gå att jobba med datorn.

I7 processor och moderkort asus x99-a, 16 Gb minne och ssd 240gb.

Med vänlig hälsning, magnus

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

Jag frågar detta ofta. Vad har du för budget?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hej!
Det var snabbt! Har tänkt runt 4000 men gärna mindre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag frågar detta ofta. Vad har du för budget?

han sa billigare än pny quadro k2000 dvs ca 4k så någon som fungerar bra till den han vill men billigare än de kortet

mitt tips kolla de program du ska köra och va de rekommenderar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Hej!
Det var snabbt! Har tänkt runt 4000 men gärna mindre!

Du skulle behöva kolla vad ditt redigeringsprogram använder för resurser, jag har inte själv stenkoll på det där, men har för mig att det ofta används CUDA-kärnor vid videoredigering, då skulle ett kort från nVidia vara att föredra. Annars är det mest CPU och ramminne som gäller vid den typen av arbete.

Quadro-kortet du är inne på är inte gjort för spel i alla fall, det är först och främst till för arbete.

Permalänk
Medlem

Gopro skriver:Graphics card that supports OpenGL 1.2 or later
Recommended for 4K editing and playback: Intel HD4000 or better
(or similar class graphics card)

Permalänk
Medlem

Ett 980/titan om du vill. Går över budgeten men borde fungera bra.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Hej!

Håller på att sätta ihop en ny dator (novis) och behöver hjälp med att välja ett grafikkort! Blir galen!

Jag skall redigera goprofimer i 4k bla. Fick rådet att köpa pny quadro k2000, finns det något billigare som kan göra jobbet?

Jag skall även använda datorn till ordbehandling, lite spel, se film i 4k, surfa. Datorn skall inte enbart vara dedikerad till redigering. Naturligtvis vill jag även spara pengar men det skall gå att jobba med datorn.

I7 processor och moderkort asus x99-a, 16 Gb minne och ssd 240gb.

Med vänlig hälsning, magnus

Köp ett Asus Strix GTX 970 så blir du garanterat nöjd.. kommer gå fint att redigera med, håller din budget och går att spela de senaste spelen i finfin kvalité också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Gopro skriver:Graphics card that supports OpenGL 1.2 or later
Recommended for 4K editing and playback: Intel HD4000 or better
(or similar class graphics card)

Det omfattar så gott som alla grafikkort som säljs nu för tiden. När jag googlar lite så verkar det som att GoPro Studio inte använder grafikkort särskilt mycket, mest för att avkoda x264 vilket de flesta kort klarar av (källa: nån snubbe på ett forum ). Jag är rätt säker på att ett Quadro K2000 är bortkastade pengar i alla fall. Ett K2000 motsvarar ett GeForce GT 640, dvs. det är rätt klent hårdvarumässigt. Den enda fördelen med Quadro är om man ska använda t.ex. CAD-program som har speciellt stöd för Quadro-kort. Jag skulle nog säga att det bästa är att bara köpa ett så bra vanligt grafikkort som du har lust med. GeForce GTX 970 och Radeon 290X är de som ligger i ungefär samma prisklass som K2000.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...