Skrivet av kylspray:
Har du själv blivit lurad av onecoin? Eller nån du känner?
Jag behöver inte bli lurad för att förstå att det här inte är en legitim affärsmodell utan ett (lyckat) försök att bluffa pengar av människor. Allting från den glättiga hemsidan med tomma fraser om "bättre liv", "enastående möjlighet, "revolutionerande", de substans- och referenslösa påståenden som de som lurats in i smörjan sprider på forum med vad som närmast borde kallas sektliknande frenesi, den totala avsaknaden av verifierbar fakta på deras sida, pyramidstrukturen där du som deltagare tjänar pengar på att locka in andra människor "under" dig, där du naturligtvis tjänar mer pengar desto mer du själv investerat... allting formligen skriker "SHUT UP AND GIVE US YOUR MONEY!".
Naturligtvis kommer du inte hitta många av de som faktiskt "investerat" (läs: skänkt bort) som kallar sig lurade i dagsläget, de väntar snällt på att få sina utlovade pengar, eller jobbar hårt på att lura in fler människor i fällan. Det är först när de(n) som ligger bakom bluffen smiter med pengarna som det kommer stå uppenbart för er vad ni lurats in i.
Skrivet av kylspray:
Onecoin är lagligt i i alla länder i världen förutom två länder.
Lagligt? OneCoin är i dagsläget bara ett system för att lura människor. Det finns ingen produkt som kan kallas laglig eller olaglig. Jag kan slänga upp en flådig hemsida där människor uppmanas ge mig pengar i utbyte mot att de får se färg torka på en vägg. Den skulle vara precis lika laglig som OC och det skulle vara precis lika fullständigt irrelevant huruvida den var laglig eller ej. Hur snabbt är brunt? Vad är längst, ett snöre eller dödsångest? Se där, två frågor som är minst lika relevanta.
Skrivet av kylspray:
Onecoin använder sig av morisoninternational revisionsbyrå
Vilket företag som helst kan anlita en revisionsbyrå, det innebär inte att verksamheten är legitim. Jag kan anmäla mig till ett seriöst genomfört IQ-test, det innebär dock inte att jag är medlem i Mensa. Jag kan be min kompis femåriga dotter att rita ett slott, men det innebär inte att jag är kung.
Därtill: opartisk referens?
Skrivet av kylspray:
Och dessutom är numera onecoin godkänd rättsligt i USA och för nasdaq som en godkänd kryptovaluta(de är inte ens bitcoin)
Vad menar du? Kryptovalutor är inte olagliga i USA. Nasdaq har inlett ett samarbete med ett annat företag för att skapa en egen handelsplats för kryptovalutor, vad som kommer vara godkänt eller inte där vet varken du eller jag. OneCoin är dock ingen kryptovaluta, det är bara lockbetet bluffen är skapad runt.
Återigen, har du en opartisk källa att referera till?
Skrivet av kylspray:
Det betyder då enligt dig att USAs rättsystem finanssystem har blivit grundlurad, och resten av världen förutom 2 länder.
Det betyder enligt mig att du sprider vidare uppgifter som helt saknar relevanta, opartiska källor. Det finns ingen faktisk koppling mellan OC och något finanssystem. Att blint lita på vad någon annan säger, när det som sägs inte går att verifiera utan tvärtom visar sig vara lögner, är att bli lurad.
Skrivet av kylspray:
Men så fort det kommer till att tjäna pengar eller luktar mlm, då blir det automatiskt scam på internet, det finns många motståndare där ute som är livrädda att tappa makten, våra kära banker.
Våra banker lever på avgifter och räntor mm, självklart sprids det negativt om allt som kan ta marknadsandelar från våra makthavare.
På måfå valda ord om principer bakom kryptovalutor ger dig ingen guldstjärna. Det här är inte en diskussion om kryptovalutor som koncept utan om OneCoin som ett sätt att lura av människor pengar.
Dissekering av hur OneCoin påstås fungera