Permalänk
Medlem

Angående *skärmen stänger av sig*

Hejsan!
Jag har aldrig tidigare haft problem med att inställningarna för *stänger av skärmen efter* förens jag kopplade in min tv som andra skärm till datorn.
När jag gjorde detta så börjar den automatiskt att ändra tillbaka så att skärmen stängs av efter 15 minuter, vad kan detta bero på?
Hoppas att man kan få ett ganska snabbt svar på detta.
Har sökt igenom datorn med massa olika program utan att hitta något, kan det finnas andra program man kan felsöka med?

Permalänk
Inaktiv

Tror att det har med själva tvn att göra då de flesta brukar ha sådan funktion.

Permalänk
Medlem

Men hur kommer det sig att det ger effekt på min bildskärm också?

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning, tvn får prioritet och det är en global inställning, i guess..

Permalänk
Medlem

Finns det absolut inget jag kan göra åt saken då? Kör med display port på bildskärmen och hdmi på tvn, kan det vara så att det är därför tvn får prio och gör att detta händer?

Permalänk
Medlem

Du gav oss så lite att gå på. Orkade inte säga att vi behövde mer detaljer om prylar, EXAKT hur du kopplat, hur du testat mm. Sen kanske vi inte är säkra på om det vi misstänker har något med saken att göra. Jag har då aldrig hört talas om felet.

Har du bekräftat att problemet försvinner om du kopplar ur kabel FRÅN grafikkortet som går till TV?
Räcker INTE att bara stänga av TV och sitter kabeln kvar i grafikkortet kan signalen ändå fortsätta skickas dit.

Vilken ände är det som är kopplad med HDMI och display port?
Vilka portar har grafikkortet, skärmen?

Har du bekräftat att inställningarna ändras tillbaka till 15 min?
Både skärmsläckare och vidare till energi inställningarna.

Kollar TV manualen om det finns några villkor för HDMI porten och hur TV tillverkaren vill att du kopplar.

Om du tror att det är något i Windows så kan du testa att avinstallera det du misstänker och ta bort kvarlämnade mappar om det finns innan du försöker lägga in det igen. Anledningen är om man bara uppdaterar/installerar ovanpå den gamla så blir buggar och fel ofta kvar oavsett om det är drivrutiner, program, spel osv du har problem med.

Även om man på nått sätt vet exakt vilket som orsakar nått fel i Windows och så är det stora problemet är att verkligen få bort allt det gamla så i vissa fall blir man tvungen att installera om hela Windows men testa lite annat först.

Permalänk
Medlem

Allt detta började när jag kopplade ihop skärmen som kör display port rakt av.
TNn sitter med HDMI rakt av. Och det jag vet om är att detta händer hela tiden spelar ingen roll om jag ändrar inställningarna till att aldrig stänga av skärmen, det kommer tillbaka efter ett tag igen.
När jag körde med bildskärm som hade DVI funkade det helt vanligt och det hände aldrig då. Så vet inte om kanske det kan krocka om man kör en med display port kabel tillsammans med hdmi.

Permalänk
Inaktiv

Har du tittat i själva tvn inställningar? Den funktionen brukar gå att stänga av. Men jag kör på gissningslek just nu då detta är det mest logiska jag kunde komma på..

Permalänk
Medlem

Men ska det påvärka datans inställningar? Jag menar så det blir så för båda skärmarna? Jag vet inte därför jag frågar hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jjsoon:

Men ska det påvärka datans inställningar? Jag menar så det blir så för båda skärmarna? Jag vet inte därför jag frågar hehe.

Tycker någon att det ska det? Nej.
Gör det detta? Kanske.
Jag gissar. Kolla om det går att stänga av, som sagt. Går det, så har du svaret