Telia säger att ifall jag kopplar på en switch på deras router så blir det knas

Permalänk
Medlem

Telia säger att ifall jag kopplar på en switch på deras router så blir det knas

Hej, som titeln säger så säger telia att ifall jag kopplar på en switch på deras router så blir det nå fel och det trådlösa internet blir segt eller inte funkar alls. Är det bullshit eller är det något i det dom säger? för vårat trådlösa har lite problem men jag tror inte att det är det som är felet.

Permalänk
Medlem

Det mest troliga är att det är "bullshit". Trådlöst har ingenting med switchar att göra.

Permalänk
Medlem

Säger desamma, är så att jag bor hemma ute i en stuga och det är en närgrävd kabel ut till den (just precis att den når ut ur väggen) där jag har switchen. Och dom har då sagt till farsan och hans sambo att det är switchen som är felet. Försöker övertala dom att det inte är fallet men dom motsäger mig bara att det är sant allt telia säger och gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcushh:

Säger desamma, är så att jag bor hemma ute i en stuga och det är en närgrävd kabel ut till den (just precis att den når ut ur väggen) där jag har switchen. Och dom har då sagt till farsan och hans sambo att det är switchen som är felet. Försöker övertala dom att det inte är fallet men dom motsäger mig bara att det är sant allt telia säger och gör.

Brygga skiten ur den där vidriga Thomson lådan och smacka dit en riktig Router istället för det där skräpet. Vägrar föräldrarna flytta asap.

Permalänk
Medlem

Det är bullshit eftersom jag för tillfället kör med Telias (Thomson Smart) på nedervåningen och en egen Netgear på övervåningen. Bara att koppla i som vilken dator som helst och köra. Sen kanske du behöver vidarebefodra portar och det är ju ingen rolig historia på Telias Thomson men men... Har kört så här i nåra år och det e inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Det är bullshit eftersom jag för tillfället kör med Telias (Thomson Smart) på nedervåningen och en egen Netgear på övervåningen. Bara att koppla i som vilken dator som helst och köra. Sen kanske du behöver vidarebefodra portar och det är ju ingen rolig historia på Telias Thomson men men... Har kört så här i nåra år och det e inga problem.

Men vi har ju problem med det trådlösa ibland, och dom tror hejblint på att det är swichen som är felet. Får ta och vissa dom tråden senare så kanske dom förstår att det inte bara är jag som säger att det är fel det telia säger

Permalänk
Medlem

Eller så gör du enkelt test för att motbevisa.

Trådlösa fungerar säkerligen lika dåligt när switchen inte är inkopplad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

En switch ska ej påverka kvaliteten av det trådlösa, om den gör det så är modemet defekt och behöver bytas ut.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Eller så gör du enkelt test för att motbevisa.

Trådlösa fungerar säkerligen lika dåligt när switchen inte är inkopplad.

jo, har försökt men verkar inte hjälpa, sjukt trångsynt och förstår sig inte på teknik. Är inte lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcushh:

jo, har försökt men verkar inte hjälpa, sjukt trångsynt och förstår sig inte på teknik. Är inte lätt

Ja vad ska man säga, föräldrar...

Kommer ihåg att jag alltid fick mycket skit för att datorn var seg och långsam. Morsans ex skyllde på Steam hela tiden men satte man sig vid datorn efter honom så hade han googlat på "free programs" free downloads" osv.

Tycker att du själv ska ringa till Telia och fråga vad det är som pågår. Förhoppningsvis så får du prata med någon annan som kan lite mer och skyller dom fortfarande på switchen så be dom förklara exakt vad det är som gör så att switchen dödar det trådlösa.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcushh:

Har båda sidor av kabeln samma elsystem?

Permalänk
Skrivet av Marcushh:

Be dom ringa till telia och fråga hur dom ska koppla in två TV boxar (antar den har samma portar som min switch från telia). Du måste då ha en switch för att koppla in två Tv boxar. Antar det är samma sak med thomson.

WIFI är inte bra på såna där routers oavsett felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag ska få Telia fiber, dom sa att om man inte har IPTV så behövs inte deras router bara att stoppa i valfri.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Ja vad ska man säga, föräldrar...

Kommer ihåg att jag alltid fick mycket skit för att datorn var seg och långsam. Morsans ex skyllde på Steam hela tiden men satte man sig vid datorn efter honom så hade han googlat på "free programs" free downloads" osv.

Tycker att du själv ska ringa till Telia och fråga vad det är som pågår. Förhoppningsvis så får du prata med någon annan som kan lite mer och skyller dom fortfarande på switchen så be dom förklara exakt vad det är som gör så att switchen dödar det trådlösa.

This. Det är ett lotteri när man ringer Telia, jag brukar få ringa 3-4 gånger för att de tillslut ska fixa något, t ex brygga deras gateway. Ett tips är att testa deras chatt, brukar vara mer kompetent folk där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Marcushh:

Luktar mer som om Telia vill slippa byta ut en felaktig "router".
Det går ju lätt att göra syn på det. Koppla ur "din" kabel ur "routern" och kontroller om WiFi blir bättre. Troligtvis inte

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcushh:

Hej, som titeln säger så säger telia att ifall jag kopplar på en switch på deras router så blir det nå fel och det trådlösa internet blir segt eller inte funkar alls. Är det bullshit eller är det något i det dom säger? för vårat trådlösa har lite problem men jag tror inte att det är det som är felet.

En switch (fungerande) som kopplas till en router (fungerande) påverkar inte det trådlösa alls.
Trafik mellan switch och router sker via kabel.

För att gå vidare:
Vilken router, annan utrustning, hur är de kopplade, hur uppträder felet/felen?

Permalänk
Medlem

Köp en rj45-skarv på kjell o co eller liknande och koppla på din dator i stugan direkt och koppla ur switchen. Placera switchen i huset där de ser den så de fattar att den verkligen är urkopplad. Kvarstår problemet har du påvisat att det inte är switchen som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcushh:

Hur länge har ni haft problem med det trådlösa och när fick ni routern? Har nämligen problem själv med det trådlösa till telefonerna men inte det trådade till datorerna hemma och har en Thompson router från Telia.

Felet hemma är som så att ibland säger telefonen att den inte har internet. Den laddar inte hemsidor, youtube eller något men trådlös täckning och kontakt med router finns alltid.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

En switch (fungerande) som kopplas till en router (fungerande) påverkar inte det trådlösa alls.
Trafik mellan switch och router sker via kabel.

För att gå vidare:
Vilken router, annan utrustning, hur är de kopplade, hur uppträder felet/felen?

Finns ingen annan koppling, och felet är bara att wifi blir segt till och från och dör helt ibland.

Permalänk
Medlem

Segt Wifi ibland kan bero på mycket.
Det kan vara när mikrovågsugn är igång, en äldre DECT-telefon, elektronisk babyvakt etc
Kort sagt, andra grejer som skickar radiosignaler (nära 2.4GHz).

Något sådant hemma som du känner till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Det mest troliga är att det är "bullshit". Trådlöst har ingenting med switchar att göra.

Deras modem kanske är riktigt dåligt, och får problem just om man kopplar in en switch.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Deras modem kanske är riktigt dåligt, och får problem just om man kopplar in en switch.

Kör man dubbla Tv boxar behöver man väl en switch även på Thomson eller (har själv inte Thomson router)? I så fall är det riktigt illa, om det skulle stämma

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Kör man dubbla Tv boxar behöver man väl en switch även på Thomson eller (har själv inte Thomson router)? I så fall är det riktigt illa, om det skulle stämma

Ingen aning, och ska göra mitt bästa att aldrig bo på ett ställe där jag har en ISP med påtvingade modem och annat skräp.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Ingen aning, och ska göra mitt bästa att aldrig bo på ett ställe där jag har en ISP med påtvingade modem och annat skräp.

Kör telia och har som tur är bara deras swich, så be om den i så fall Behöver man inte tv eller fast telefon går det ju dra routern direkt från väggen (vissa routrar har även stöd för vlan):)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Kör telia och har som tur är bara deras swich, så be om den i så fall Behöver man inte tv eller fast telefon går det ju dra routern direkt från väggen (vissa routrar har även stöd för vlan):)

Som tur är kör jag Ownit med egen router rätt in i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tvivlar på det. Om du skall ut på en sida t.ex så skickas det över det trådlösa och in till routern som sedan läser IP headern vilket destination ip det skall till och om routern inte känner igen det nätet så skickas den trafiken ut på en default route/interface vilket är wan porten. Så att koppla in en switch i routerns switch modul har ingenting med varann att göra.

Det mest troliga är att den de pratade med på Telia kanske har hört från kollegor att det blir problem med att koppla in en switch, men de kanske pratade om något helt annat som kanske iptv eller ip telefoni eller vad det nu skulle vara, men att personen inte fattade det tekniska och bara tog till sig att koppla in en switch i deras router betyder problem så han/hon använder det som ett generellt argument när kunder ringer.

Men vad vet jag, har varken Telia och deras router, kanske det stämmer, men det låter högst osannolikt att en inkopplad switch skulle orsaka problem.

Permalänk
Medlem

Kör med Telias Thomson-router och har inga problem med WiFi:t.. Använt två switchar tidigare och nu kör jag med en switch på mitt kontor och sedan en WiFi-extender på andra sidan lägenheten.
No problemas..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD