PS4, komponent(ypbpr) adapter?

Permalänk
Medlem

PS4, komponent(ypbpr) adapter?

Tjena! Mitt HDMI intag på TVn är helt död. Har kollat efter HDMI -> komponent adapter och de flesta som ska ha stöd för PS4 verka ha något avskalningsproblem där antingen 2-5 cm av bilden saknas horisontellt eller vertikalt. Finns det nån adapter som funkar till 100%? Bryr mig inte om det är 720p/1080i då detta är upplösningar min TV stödjer:).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Problemet som jag läst mig till är att många av konverterarna har funkat vid lansering men att PS4 sedan har uppdaterats och ändrat om vissa saker när det gäller audio infoframes vilket har gjort att handshaken med PS4 -> HDMI-Komponent har slutat att funka / funkat lite sådär.*

Om du nu måste göra detta (och inte köpa en ny / begagnad TV med HDMI istället) så skulle jag rekommendera att du kollar upp en konverterare som enkelt går att uppdatera firmwaren på t.ex HDFury3 (eller HDFury4 om du har cash + orkar vänta till lansering). Dock är dessa inte billiga, men antagligen det säkraste alternativet.

* Källa: http://www.hdfury.com/hdfury3-and-ps4-fw2-50-and-above/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Problemet som jag läst mig till är att många av konverterarna har funkat vid lansering men att PS4 sedan har uppdaterats och ändrat om vissa saker när det gäller audio infoframes vilket har gjort att handshaken med PS4 -> HDMI-Komponent har slutat att funka / funkat lite sådär.*

Om du nu måste göra detta (och inte köpa en ny / begagnad TV med HDMI istället) så skulle jag rekommendera att du kollar upp en konverterare som enkelt går att uppdatera firmwaren på t.ex HDFury3 (eller HDFury4 om du har cash + orkar vänta till lansering). Dock är dessa inte billiga, men antagligen det säkraste alternativet.

* Källa: http://www.hdfury.com/hdfury3-and-ps4-fw2-50-and-above/

Har Xbox one samma problem? En adapter till x1 hade också löst min situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Har Xbox one samma problem? En adapter till x1 hade också löst min situation.

Omöjligt att svara på då det handlar om mjukvara. Möjligt att MS i framtiden uppdaterar firmware och det blir samma problem. Eftersom ingen av de konsolerna officiellt har stöd för komponent eller ger garanti för att konverterare skall fungera och stödjas.

Det du måste hitta är en konverterare där tillverkaren garanterat stöd för PS4 och/eller XBone så de kontinuerligt uppdaterar konverteraren när liknande problem uppstår (alltså ingen kina-skit eller liknande).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------