Hjälp med en varukorg: Speldator för LoL CS:GO BF4 h1z1, budget 12-14K

Permalänk
Medlem

Hjälp med en varukorg: Speldator för LoL CS:GO BF4 h1z1, budget 12-14K

Ja som rubriken lyder så ska jag bygga en dator nu och har inte riktigt koll vad som är mest prisvärt då det gäller datorer, har en budget på runt 10-11k det som kommer liras på burken är det mesta, LoL csgo bf4 h1z1 så shoot ge mig gärna förslag på varukorg!

Mvh colyel12

Uppdatering: Budget 12-14K

Rubrik förtydligad enligt §3.1
Permalänk
Medlem

När har du planerat att göra inköpet?

AMD releasar sina kort nästa vecka. Skylake släpps i höst så har du en dator som fungerar så kör på den tills dess.

Permalänk
Medlem

ah okej, ska nog nämligen sälja vidare den jag har just nu, är lite därför jag sitter och kollar runt, men det smarta vore att vänta då till hösten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colyel:

ah okej, ska nog nämligen sälja vidare den jag har just nu, är lite därför jag sitter och kollar runt, men det smarta vore att vänta då till hösten?

Det beror på vad du är ute efter. Vill du bara ha en snabbare dator, köp idag. Är du efter att ha en dator som har större upgraderingspotential i framtiden, vänta till hösten. Kan ju även vara så att priser för nuvarande generation sjunker när nästa är ute så möjligtvis att du kan få en bättre dator för lite mindre om du väntar. Men det är ju ingen garanti för att det blir så.

Permalänk
Medlem

okej, vill ha en bättre dator bara, men att de ska bli prisvärt då!

Permalänk
Medlem

Vänta tills nästa vecka då och vänta på AMDs nya grafikkort. De brukar vara mest prissvärda.

Eller ås plockar du upp ett 290X för 2900 idag.

Permalänk
Medlem

okej okej!

Permalänk
Medlem

budgeten har ändrats lite till 12-14 k

§4ish
Permalänk
Medlem

köpråd

Tjena är så att det är dags för en ny dator och har suttit och kikat runt lite och kommit fram till detta https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/71665 finns det mer saker som är prisvärt att köpa eller är detta det som gäller för att hamna runt denna budget? 12-13 k ?

MVH en förvirrad köpare

Permalänk

@Colyel: Ser väl fint ut. Kanske hade varit bra med en hårddisk + OS också?

Sedan om du kan tänka dig att sänka prestandakraven lite och samtidigt komma ner i pris så fungerar nog dessa 2 färdigbyggda maskinerna suveränt för spelande som du verkar ska använda datorn till :

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/acer...

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/asus...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colyel:

Tjena är så att det är dags för en ny dator och har suttit och kikat runt lite och kommit fram till detta https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/71665 finns det mer saker som är prisvärt att köpa eller är detta det som gäller för att hamna runt denna budget? 12-13 k ?

MVH en förvirrad köpare

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Svårt att säga att definera 980 som prisvärt, men bra kort annars såklart.

Permalänk
Medlem

@septembro: sitter på en ssd hemma i gammelburken som jag ska spara och en annan lagringsdisk!

Permalänk

@Colyel:

kanon!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

sådär har nog bestämt mig

är detta paket värt att köpa http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dato... ,inom denna prisklass eller kan man få ut en bättre dator om man tar andra komponenter för samma pris? suttit och kikat en massa här och även skrivit några trådar men inte fått något vettigt svar så tänkte göra en sista koll innan man ska beställa!

tack på förhand

Permalänk
Medlem

SSD:n är kass...

Permalänk
Hedersmedlem

"Värt att köpa"... ja eller kanske, beroende på vad det är du vill göra med maskinen. Är det bara spel du vill köra tycker jag du kan hoppa ner till i5 och kanske 8GB minne och spara lite pengar.

Blir lite nervös av "Nätaggregat: 750W" och att de inte skriver ut vad för märke.

Permalänk
Medlem

okej, har även en annan ssd hemma som jag tänkte kasta in med, tänkte mer om man kunde lägga ihop en dator själv då för samma pris så man vet vad man får för saker?

Permalänk
Avstängd

Exakt samma saker på Komplett kostar 14824:

Så det är ingen kass deal på något sätt. Den SSD:n har en del problem dock, så en annan kanske är att rekommendera.

Skillnaden från att själv välja komponenter är inte så mycket priset som möjligheten att själv välja precis de komponenter du vill ha. Är det exakt dessa så kör på, men om du redan har exempelvis ett chassi och en (annan bättre) SSD så blir det billigare att köpa komponenterna separat.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört en i5 som processor, det finns inte mycket anledning till att köra i7, särskilt om duska spela.

Sen hade jag kört på en mATX låda då jag personligen gillar det mer.

Permalänk
Medlem

okej, för tänkte mer att framtidsäkra med en I7 isåfall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Colyel:

okej, för tänkte mer att framtidsäkra med en I7 isåfall

Då är det mycket smartare att spara pengarna och lägga dem på ett grafikkort om några år, alternativt gå upp till ett 980Ti nu.

Permalänk
Medlem

Varukorgen som länkats från komplett stämmer inte helt med den föreslagna från netonnet. Nätaggen är olika i den meningen att det är ett bättre agg från komplett, ett G2, medans det är ett B1 från NoN, kan vara värt att tänka på om man skulle köpa paketet från NoN.

Instämmer annars med var de andra sagt, kör på i5 och 980 Ti, med G2-agget från Evga eller motsvarande kvalité från annan tillverkare.

Edit. Angående ssdn så får du för samma peng eller länge en Ocz Arc 100, Crucial Mx100 eller Samsung 850 Evo, alla 240+ GB.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

så för spelande är det absolut inte värt att köra på en i7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colyel:

så för spelande är det absolut inte värt att köra på en i7?

Korrekt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

okej är ju helt oduglig när de gäller sånt här, därför man får komma och få eran expertis hjälp! ingen som skulle kunna vara snäll och kasta ihop en varukorg någonstans?

Permalänk
Medlem

Satte ihop något lite snabbt på Prisjakt. Lägg sen till valfritt grafikkort som budgeten tillåter.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

står att länken inte funkar för mig konstigt nog

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med att om du ska spela spel som stödjer fler än 4 trådar, t.ex BF4, tycker jag du ska köra på en i7 4790K. Du kan få ut en hel del extra fps då. Särskilt viktigt är det om du vill kunna ligga stabilt på 144 fps (med en 144 Hz skärm).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

Tänkte bara flika in med att om du ska spela spel som stödjer fler än 4 trådar, t.ex BF4, tycker jag du ska köra på en i7 4790K. Du kan få ut en hel del extra fps då. Särskilt viktigt är det om du vill kunna ligga stabilt på 144 fps (med en 144 Hz skärm).

Trolla fram något schysst bevis på att det ger "en hel del extra" fps, tillsammans med ett 980 Ti, så ska jag varmt rekommendera det till TS.
Här är ett test som visar hur ovärt det är: http://www.techspot.com/review/972-intel-core-i3-vs-i5-vs-i7/...

Jag skulle varmt kunna rekommendera en i3 för gaming...

Permalänk
Medlem

ah okey!