AMD Radeon 300-serien ute i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Inte helt dåligt av amd att lägga sig på 980 nivå och tom snabbare ibland. In your face alla som lipade på att 390x skulle bli skit. Nu väntar jag ivrigt på fury bench bara.

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

4gb mer minne. Högre frekvens från fabrik (viktigt för folk utanför swec). Optimerad kylare går både tystare och svalare än gtx 980 så nu vill jag inte höra något mer om att amd är varma och högljuda.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som Andreas säger är det en noterbar brist på kort, även i testlabbet. Vi har exemplar på ingång, men varken partnertillverkare eller AMD själva har lyckats leverera i tid för lansering. Risken finns därför att fokus till att börja med hamnar på.. en annan modell.

Dock blev texten lite dum ni klippte ur. Hur som menade i alla fall att ni får ut test när ni får tag i kort Men verkar ju krocka med annat test hör jag

Undrar om kylaren är semipassiv med? har inte sett något om detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

Kortet ligger ju bara strax över deras 290x 8Gb så inte farligt ändå, priserna kommer ju ändras närmaste månaderna. Sen kortet presterar riktigt bra med blygsam klock (drar inte mer än 290x lycka till att göra det själv).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Lär ju inte direkt bli en rivstart på försäljningen med dessa priser.

Dagens priser på 390X för 4800kr är extra saltade för nyhetsvärdet just nu.

429USD=3500kr+moms. Det är ingen tull bara moms på grafikkort vilken blir 25% i på slag och landar då totalt på 4375kr

C.a 4400 till 4500 borde vara dagens c:a pris om det inte varit ett helt nytt kort med saltade priser.

429USD är ju också ett rekommenderat försäljningspris från AMD så med lite konkurrens från återförsäljare borde priser mot sen sommaren krypa närmare 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

4gb mer minne. Högre frekvens från fabrik (viktigt för folk utanför swec). Optimerad kylare går både tystare och svalare än gtx 980 så nu vill jag inte höra något mer om att amd är varma och högljuda.

Sanning med modifikation

Det har exakt samma ljudnivå i Load som 980 och 980 ti men något lägre i idle.
Samma Idle temp 33 grader och sen ett par grader lägre i Load

Sen drar 390x mer ström = mer värme som släpps lös i chassiet och även i rummet datorn står i

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

4gb mer minne. Högre frekvens från fabrik (viktigt för folk utanför swec). Optimerad kylare går både tystare och svalare än gtx 980 så nu vill jag inte höra något mer om att amd är varma och högljuda.

Ja exakt! ett overklockat 290x med en tredjeparts kylare + extra minne, vad är nytt förutom högre pris? Och ska du jämföra temps/ljudnivå med 980 så borde du använda en tredjeparts kylare även på 980it för att det ska vara relevant, eller hur?

Hur du än försöker att vrida och vända på det så har det här kortet redan funnits på marknaden i över ett år o ett halvt år. Gammal teknik med nytt namn är verkligen inget att hänga i granen, lägg därpå högre pris och det hela börjar lukta riktigt unket.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur är detta nu, andra rebrandingen? Men tredje kortet som bygger på samma? 7970 blev 290? 290 blev 390?

7970>280X

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera till höst/vinter för att kunna maxa SW Battlefront. Väntar ivrigt på tester från det röda laget nu för att se om ngt kan matcha 980ti utan att det kostar en månadshydra. Kan tänka mig lägga max 6k på ett graffekort, helst under 5k. Hoppas det räcker för SW Battlefront.

Permalänk
Medlem

För the låve of konkurrens, låt Fury mangla nVidias kort... Det hade marknaden mått bra av 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

4gb mer minne. Högre frekvens från fabrik (viktigt för folk utanför swec). Optimerad kylare går både tystare och svalare än gtx 980 så nu vill jag inte höra något mer om att amd är varma och högljuda.

Jag förstår inte varför 4gb mer minne är ett försäljningsargument. Kör man ett singelkort betalar man mer utan att kunna utnyttja minnet, något som forumet ofta hånar elgiganten för.

De släpper inte kortet med 4gb för att det då skulle vara identiskt med 290x, vilket jag tycker är fult...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Inte helt dåligt av amd att lägga sig på 980 nivå och tom snabbare ibland. In your face alla som lipade på att 390x skulle bli skit. Nu väntar jag ivrigt på fury bench bara.

Haha, ja eller hur. Vart är alla nvidia fanboys nudå? GTX 980 går jämt med en krets som släpptes 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ja exakt! ett overklockat 290x med en tredjeparts kylare + extra minne, vad är nytt förutom högre pris? Och ska du jämföra temps/ljudnivå med 980 så borde du använda en tredjeparts kylare även på 980it för att det ska vara relevant, eller hur?

Hur du än försöker att vrida och vända på det så har det här kortet redan funnits på marknaden i över ett år o ett halvt år. Gammal teknik med nytt namn är verkligen inget att hänga i granen, lägg därpå högre pris och det hela börjar lukta riktigt unket.

Är inte poängen med produkter hur de presterar? Vad betyder "gammal" teknik?

Värdet på ett kort bör väl ligga mot vad andra produkter presterar sen är det väl upp till kunden att värdera den.

Tycker det är konstigt hur det ska aktivt letas fel på AMDs nya lansering.

390X har biffat 8gb o lite högre klocks vilket lägger den nära mot GTX 980 med en mindre prislapp trots att den precis lanserats (brukar ju vara högre vid lanseringen när tillgången är låg). Om den summeringen stämmer så är det ett ganska bra positionerat kort, eller vad är felet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag förstår inte varför 4gb mer minne är ett försäljningsargument. Kör man ett singelkort betalar man mer utan att kunna utnyttja minnet, något som forumet ofta hånar elgiganten för.

Vad menar du? Självklart kan ett singelkort utnyttja 8gb minne. Titan X använder ju 12gb. Idag finns det knappt några spel som behöver 4gb+ men det är ju ett annan fråga... 8gb är definitivt ett försäljningsargument för framtiden, framförallt som inga andra kort i den prisklassen har 8gb.

Men hur kan dom vara i butik utan nåt Sweclockers test?! Va fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som Andreas säger är det en noterbar brist på kort, även i testlabbet. Vi har exemplar på ingång, men varken partnertillverkare eller AMD själva har lyckats leverera i tid för lansering. Risken finns därför att fokus till att börja med hamnar på.. en annan modell.

Skulle tro att "en annan modell" blir ännu mer uppskattat i vilket fall hehe..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det var visst bara en massa Rebrands. Bättre om AMD bara sket i 300 serien eller endast släppte "fury" som 390X och sket i alla siffror under.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mja var lite mer jag hade vänta mig av AMD men bara att vänta in testerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

7970>280X

wink, wink bios.., wink

Skrivet av DavidtheDoom:

Det var visst bara en massa Rebrands. Bättre om AMD bara sket i 300 serien eller endast släppte "fury" som 390X och sket i alla siffror under.

Iofs tycker jag personligen att det är lite kul (nya artiklar på Swe om inte annat hehe) även om dom är rebrands men ser din poäng helt klart, dessutom undrar kommer Fury Nano konkurrera med företagets egna 390X eller ligger även den så pass långt över att fet hela "make sense" så att säga?

Permalänk
Medlem

Vad ska man uppgradera till om man har en smalare budget men vill ha ett nytt AMD kort med bättre prestanda än mitt MSI 280x jag har idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

Kommer med bättre minnen än i 290/X som går att klocka betydligt högre om jag inte läste fel.

Permalänk
Medlem

$399, det översätts till ca 4700-5000 i Sverige då va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ja exakt! ett overklockat 290x med en tredjeparts kylare + extra minne, vad är nytt förutom högre pris? Och ska du jämföra temps/ljudnivå med 980 så borde du använda en tredjeparts kylare även på 980it för att det ska vara relevant, eller hur?

Hur du än försöker att vrida och vända på det så har det här kortet redan funnits på marknaden i över ett år o ett halvt år. Gammal teknik med nytt namn är verkligen inget att hänga i granen, lägg därpå högre pris och det hela börjar lukta riktigt unket.

Läste Guru3d:s test och det verkar som de finslipat något i alla fall. En klock på 1100 samtidigt som kortet drar 30W mindre än en stock 290X.

Dessutom är MSI:s OC-kort semipassivt. Fin touch.

Är det enligt mig med tanke på priset ett lika bra köp som 980, ja. Kostar exakt samma som 290X med 8GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Ja exakt! ett overklockat 290x med en tredjeparts kylare + extra minne, vad är nytt förutom högre pris? Och ska du jämföra temps/ljudnivå med 980 så borde du använda en tredjeparts kylare även på 980it för att det ska vara relevant, eller hur?

Hur du än försöker att vrida och vända på det så har det här kortet redan funnits på marknaden i över ett år o ett halvt år. Gammal teknik med nytt namn är verkligen inget att hänga i granen, lägg därpå högre pris och det hela börjar lukta riktigt unket.

Lugna ner dig människa. Herregud.

770 var inte ett upphottat 680 då? Inget nytt fenomen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Läste Guru3d:s test och det verkar som de finslipat något i alla fall. En klock på 1100 samtidigt som kortet drar 30W mindre än en stock 290X.

Det verkar bero på vilken modell man får tag på.
MSI t.ex. verkar ha jobbat lite för mycket på fabriksöverklockningen och får det att dra 70W mer.

http://www.hardocp.com/article/2015/06/18/msi_r9_390x_gaming_...

De har f.ö. en intressant clock.v.clock sida också, där de kör både 290x och 390x på samma gpu-klocka (1Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Läste Guru3d:s test och det verkar som de finslipat något i alla fall. En klock på 1100 samtidigt som kortet drar 30W mindre än en stock 290X.

Dessutom är MSI:s OC-kort semipassivt. Fin touch.

Är det enligt mig med tanke på priset ett lika bra köp som 980, ja. Kostar exakt samma som 290X med 8GB.

Nu såg jag i tomshardware:s test att det drar mer än 290x. Nåja, mätmetoder kanske skiljer sig. Avvaktar och ser vad swec:s test ger i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag förstår inte varför 4gb mer minne är ett försäljningsargument. Kör man ett singelkort betalar man mer utan att kunna utnyttja minnet, något som forumet ofta hånar elgiganten för.

De släpper inte kortet med 4gb för att det då skulle vara identiskt med 290x, vilket jag tycker är fult...

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du ett 390x och kan tänka dig att köra ett eller två till i framtiden är det mycket bättre med 8gb än 4gb. Detta är något som väldigt många Nvidia älskare kommer ropa om när fury kommer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@cardeci:

Såg inte ditt inlägg. Ja det kan ju också vara en faktor.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå att man inte kan leverera kort för recensioner innan release, faktiskt riktigt illa när det gäller kort i denna klass då jag misstänker att många entusiaster gärna ser testresultat innan man gör en sådan investering.

Det förstärker tyvärr den bild av AMD som ett företag som är riktigt duktiga, möjligt ännu bättre än konkurrenten, på att ta fram vass hårdvara. Däremot så tror jag att man tappar onödigt mycket på att sköta både PR och kontakt med pressen sämre än det gröna laget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

Vad skönt att du inte behöver köpa det då. Vem bryr sig vad du tycker? Ingen antar jag:-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad ska man uppgradera till om man har en smalare budget men vill ha ett nytt AMD kort med bättre prestanda än mitt MSI 280x jag har idag?

Nytt nätagg och ett till 280X? Annars är det 290X då de är billiga. Fury-korten kommer nog inte rymmas inom "smal" budget så jag tror på de alternativen. Möjligen 290 också men då blir boosten inte så stor.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W