AMD Radeon 300-serien ute i butik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Sponsrade av inet? Istället för sedvanlig länkning till prisjakt är det lägsta pris på inet som gäller. Inte för att det diffar nämnvärt på releasedag men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var visst bara en massa Rebrands. Bättre om AMD bara sket i 300 serien eller endast släppte "fury" som 390X och sket i alla siffror under.

Att rebranda 290x tror jag är ett ganska smart drag. 290x har en stämpel att det låter mycket, är varmt och drar mycket ström p.g.a. referenskylaren. Nu lanserar de 390x utan den kassa referenskylaren, och får bort dessa stämplar. Dessutom så verkar många fortfarande tro att 290x presterar lite sämre än ett 970, som det var vid lansering, men nu kan AMD visa att det snarare är som ett 980.

Att de lanserar R7 370 tycker jag dock är oerhört korkat. Om de inte hade rebrandat det kortet hade alla kort i 300-serien haft stöd för Freesync och Trueaudio.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Lite undrade till priser och rebrands .Visst det presterar som ett 980 referens ungefär men vem kör referens ? inte många vad jag vet . 980 -970 korten har massa o ge i form av klockning .vilket gjorde att ett 970 med eftermarknads kylare faktiskt slår ett 290 x i referens .gillar inte iden med att höja mgz med typ 50 -100 hz då 3 parts tillverkare redan gör det

http://www.sweclockers.com/test/20690-evga-geforce-gtx-980-ti...

Med det sagt får man väl vänta på vad dom helt nya ati korten presterar för konkurrens är viktigt definitivt rent prismässigt .Att nvidia gärna höjer priserna med en tusenlapp om dom är herre på täppan ser jag som en självklarhet .Så både nvidia och amd behövs

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

vad är det för test du läst? http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin... är det jag har läst. Dom kommer fram till att 390x är ganska exakt ett overklockat 290x med 4gig extra minne och presterade väldigt likt ett overklockat 290..Så vadå "in your face". Betala 1500 mer för siffran 3 istället för 2 låter som en väldigt bra deal, eller hur?

Snarare in your face till presumtiva köpare av den här sk "nya 300 serien kort" Gammal skåpmat till högre priser.... Bra jobbat Amd!

Om du inte ser det så drar kortet lika mycket/lite mindre än 290x och då har kortet mer ram, som självklart drar också ström. Kortet har mer prestanda än 290x och det utan kraftig överklockning. Så någon optimering måste dom gjort i kärnan.

Priset är riktigt bra för ny släpp. Ligger ju strax över 290x 8gb och kommer troligen gå ner lite i pris. Så enligt mig riktigt bra kort om man vill köra högre upplösning än 1080p som 980 är mest prioterat/gjort för och även billigare än 980 så riktigt prisvärt köp. Men vist vill du inte stödja gynnsam konkurrens så är det upp till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag är också nöjd med mitt för 1890:-

Jag är också nöjd med mitt för 1500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad menar du? Självklart kan ett singelkort utnyttja 8gb minne. Titan X använder ju 12gb. Idag finns det knappt några spel som behöver 4gb+ men det är ju ett annan fråga... 8gb är definitivt ett försäljningsargument för framtiden, framförallt som inga andra kort i den prisklassen har 8gb.

Men hur kan dom vara i butik utan nåt Sweclockers test?! Va fan...

Låg tillgänglighet. Har ju precis kommit in. Men borde ju vara lite mer buller och bong att nya kort har släppts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Lite undrade till priser och rebrands .Visst det presterar som ett 980 referens ungefär men vem kör referens ? inte många vad jag vet . 980 -970 korten har massa o ge i form av klockning .vilket gjorde att ett 970 med eftermarknads kylare faktiskt slår ett 290 x i referens .gillar inte iden med att höja mgz med typ 50 -100 hz då 3 parts tillverkare redan gör det

http://www.sweclockers.com/test/20690-evga-geforce-gtx-980-ti...

Med det sagt får man väl vänta på vad dom helt nya ati korten presterar för konkurrens är viktigt definitivt rent prismässigt .Att nvidia gärna höjer priserna med en tusenlapp om dom är herre på täppan ser jag som en självklarhet .Så både nvidia och amd behövs

Jo nvidia brukar ha den vanan att inte konkurrera med priset. Även med kort som har liknade prestanda som amds motsvarande så ligger dom 500/1000kr högre och det kan inte kallas konkurrens då. Som mitt 670 kostade nästan som amds toppkort men presterade sämre. Är synd att konkurrensen inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men 280 ser ut att behöva en kusin. Kommer inte riktigt upp till 280x i prestanda utan ligger mellan 280/280x. Blir ett större hopp mot 390. Lite som Nvidias kort där 960 presterar för dåligt mot 970 (blir för stort glapp).

Synd att dom inte lyckades få ner strömförbrukningen, men nu är det vettiga kylare på korten i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo nvidia brukar ha den vanan att inte konkurrera med priset. Även med kort som har liknade prestanda som amds motsvarande så ligger dom 500/1000kr högre och det kan inte kallas konkurrens då. Som mitt 670 kostade nästan som amds toppkort men presterade sämre. Är synd att konkurrensen inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att 670:t är helt rätt prissatt i det läget? Lyckas de ändå sälja kort med lägre pris/prestanda än vad konkurrenten erbjuder så det är ju helt klockrent.

Irriterande för konsumenten, men så länge folk fortsätter köpa under de premisserna har de ingen anledning att göra något åt priset nedåt sett.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Är det inte så att 670:t är helt rätt prissatt i det läget? Lyckas de ändå sälja kort med lägre pris/prestanda än vad konkurrenten erbjuder så det är ju helt klockrent.

Irriterande för konsumenten, men så länge folk fortsätter köpa under de premisserna har de ingen anledning att göra något åt priset nedåt sett.

Är ju så, köpte det under en rea (dock inte jätte lågt pris, hade legat tidigare på 3000kr), men köpte det för 3300kr ca tror jag det var och 7970 låg på 3.500/3.700kr vissa modeller (om jag inte mins fel). Men det var just buggarna i drivers som avskräckte mig (var i för sig fixade 6 månader senare när jag köpte ett kort). Men två polare kör 7970 och det funkar utan problem, så var dumdristigt beslut nu i efterhand. Nu handlar det inte om om många fps skillnad i för sig, men dumt beslut då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är jättesugen på nytt kort men samtidigt känns det inte som jag verkligen behöver det. Fast jag kanske gör det. Eller inte. Eller jo. Eller nja? Jag vill ha tester från Sweclockers, jag skiter i alla andra sidor

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kul med ett svenskt test. Tänkte precis länka till det. Tycker det ser bra ut för de pengarna. 390X presterar bättre än GTX 980 till ett lägre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju så, köpte det under en rea (dock inte jätte lågt pris, hade legat tidigare på 3000kr), men köpte det för 3300kr ca tror jag det var och 7970 låg på 3.500/3.700kr vissa modeller (om jag inte mins fel). Men det var just buggarna i drivers som avskräckte mig (var i för sig fixade 6 månader senare när jag köpte ett kort). Men två polare kör 7970 och det funkar utan problem, så var dumdristigt beslut nu i efterhand. Nu handlar det inte om om många fps skillnad i för sig, men dumt beslut då.

Ja det är verkligen ingen lek att lyckas pricka rätt på alla sätt och vis. Man kan ju bara agera efter den information som finns till hands för stunden så jag hade nog gjort likadant i den sitsen. Blir spännande att se hur de här nya korten placerar sig.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Skärpning på AMD alltså denna prissättning är juh ett skämt! Blir nog Nvidia nu!

Kör 7970 nu som var great value när jag köpte det för 3år sen för 1995kr.
Hade trott att ett rebrandat 290x skulle kosta 3000-4000kr för att sätta lite press på nvidia.

Men nu blev jag besviken på riktigt! #AMDISAJOKE

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Skärpning på AMD alltså denna prissättning är juh ett skämt! Blir nog Nvidia nu!

Kör 7970 nu som var great value när jag köpte det för 3år sen för 1995kr.
Hade trott att ett rebrandat 290x skulle kosta 3000-4000kr för att sätta lite press på nvidia.

Men nu blev jag besviken på riktigt! #AMDISAJOKE

Ja, det är nog lika bra att du slår till på ett 980 eller ett 980Ti.

edit: Vill du verkligen ha valuta för pengarna så slå till på ett Titan X

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GanX:

Skärpning på AMD alltså denna prissättning är juh ett skämt! Blir nog Nvidia nu!

Kör 7970 nu som var great value när jag köpte det för 3år sen för 1995kr.
Hade trott att ett rebrandat 290x skulle kosta 3000-4000kr för att sätta lite press på nvidia.

Men nu blev jag besviken på riktigt! #AMDISAJOKE

Har svårt att bestämma mig för om hela ditt inlägg är ett skämt eller inte.

Blev själv positivt överraskad över 390X. Presterar som 980 och kostar tusen kronor mindre än det billigaste 980 kortet. Kan inte hitta någonting dåligt med det.

Vill du ha ett kap så kan du ju hitta ett 290X billigt. Hade 7950 själv före mitt nuvarande 290 och det var ett stort kliv i prestanda.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har svårt att bestämma mig för om hela ditt inlägg är ett skämt eller inte.

Blev själv positivt överraskad över 390X. Presterar som 980 och kostar tusen kronor mindre än det billigaste 980 kortet. Kan inte hitta någonting dåligt med det.

Vill du ha ett kap så kan du ju hitta ett 290X billigt. Hade 7950 själv före mitt nuvarande 290 och det var ett stort kliv i prestanda.

Jag kan bara ge min egen syn på det hela, och då tycker jag att vi börjar jag med priserna.

GTX 980 För 4999 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Radeon 390X 4690 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Kommer jag som redan har Nvidia idag att hoppa läger för en prisskillnad på 300 :-, några % snabbare och 4GB extra minne? Svaret är nej, jag anser t om att 8GB minne är bortkastat på ett kort som inte klarar 4K i singelkonfiguration ändå.

Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte alls om Nvidia skulle varit lite snabbare heller - Det jag värdesätter högst idag är drivrutiner, kompatibilitet och finesser som t ex Shadowplay. Där är AMD inte ikapp. När (om) dom blir det kommer jag absolut att överväga ett byte.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GanX:

Skärpning på AMD alltså denna prissättning är juh ett skämt! Blir nog Nvidia nu!

Kör 7970 nu som var great value när jag köpte det för 3år sen för 1995kr.
Hade trott att ett rebrandat 290x skulle kosta 3000-4000kr för att sätta lite press på nvidia.

Men nu blev jag besviken på riktigt! #AMDISAJOKE

390X är inte bara snabbare, det är även billigare än 980. Hur kan det vara så fel på den prissättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag kan bara ge min egen syn på det hela, och då tycker jag att vi börjar jag med priserna.

GTX 980 För 4999 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Radeon 390X 4690 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Kommer jag som redan har Nvidia idag att hoppa läger för en prisskillnad på 300 :-, några % snabbare och 4GB extra minne? Svaret är nej, jag anser t om att 8GB minne är bortkastat på ett kort som inte klarar 4K i singelkonfiguration ändå.

Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte alls om Nvidia skulle varit lite snabbare heller - Det jag värdesätter högst idag är drivrutiner, kompatibilitet och finesser som t ex Shadowplay. Där är AMD inte ikapp. När (om) dom blir det kommer jag absolut att överväga ett byte.

Du letar bara argument för att rättfärdiga att köpa ett sämre dyrare kort. Amd har allt dom nvidia har. Shadowplay = raptr. Drivrutinerna är exalt lika bra. Sluta lipa och släpp din fanboi flagga. Amd har bättre kort just nu till vettigare priser.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Jag kan bara ge min egen syn på det hela, och då tycker jag att vi börjar jag med priserna.

GTX 980 För 4999 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Radeon 390X 4690 : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Kommer jag som redan har Nvidia idag att hoppa läger för en prisskillnad på 300 :-, några % snabbare och 4GB extra minne? Svaret är nej, jag anser t om att 8GB minne är bortkastat på ett kort som inte klarar 4K i singelkonfiguration ändå.

Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte alls om Nvidia skulle varit lite snabbare heller - Det jag värdesätter högst idag är drivrutiner, kompatibilitet och finesser som t ex Shadowplay. Där är AMD inte ikapp. När (om) dom blir det kommer jag absolut att överväga ett byte.

Själv har jag inte haft drivrutinsproblem sedan spelet Rage år 2011 med poppande texturer. Vet inte varför alla gnäller om drivrutiner hela tiden?

Shadowplay är säkert bra om man streamar. Om man nu streamar.

Kompatibilitet med vad?

300kr billigare, 4GB mer VRAM och lite snabbare är ju för jävligt egentligen när man kan betala mer för något som är sämre. Fy på er AMD.

Vet inte riktigt vad folk kräver. Alls. Känner mig totalförvirrad. Någon tog upp "upplevelsen" som ett säljargument för Nvidia tidigare. Bisarrt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tycker dom gjorde det dummaste valet att utesluta HDMI 2.0, även på Fury X, och lanserar det som livingroom gfx card, ingen hembioetusiast har ju nytta av hela deras nya serie av kort iom avsaknaden av HDMI 2.0, displayport kan mig veterligen inte bitstreama tex Dolby TrueHD, eller har också andra problem med ljud/bild synk, så mig lär dom inte få pengar av iaf, Nvidia satte dit på sina kort, synd, för dom verkar vara bra dessa kort

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Själv har jag inte haft drivrutinsproblem sedan spelet Rage år 2011 med poppande texturer. Vet inte varför alla gnäller om drivrutiner hela tiden?

Shadowplay är säkert bra om man streamar. Om man nu streamar.

Kompatibilitet med vad?

300kr billigare, 4GB mer VRAM och lite snabbare är ju för jävligt egentligen när man kan betala mer för något som är sämre. Fy på er AMD.

Vet inte riktigt vad folk kräver. Alls. Känner mig totalförvirrad. Någon tog upp "upplevelsen" som ett säljargument för Nvidia tidigare. Bisarrt.

Problemet är att produkten kommer inte ifrån Nvidia o är därför skit.

Förstå mig inte på folk som kalla sig själv för "enthusiaster" men sen bara heja på ett märke o sen med kniven mellan tänderna försöka förstöra rykten på det märke man inte har köpt.

Är man enthusiast betyder det för mig att man ska var tekniskt kunningt om båda två, kunna peka ut för o nakdelar hos båda o framför allt heja på båda två så att vi, konsumenten, alltid ska få det bästa. Men tyvärr verka det ju inte finnas så många av dem här.

Eller så kanske folk tycker om att ett företag få monopol och sen utnyttja oss, konsumenten, hur dem vill. Vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Du letar bara argument för att rättfärdiga att köpa ett sämre dyrare kort. Amd har allt dom nvidia har. Shadowplay = raptr. Drivrutinerna är exalt lika bra. Sluta lipa och släpp din fanboi flagga. Amd har bättre kort just nu till vettigare priser.

Det där är ju tyvärr ren lögn, se t ex hur bra Project Cars fungerade med AMD vid release. Jag säger inte att dom inte fixar/ordnar sådant i efterhand, men för mig är det viktigare med drivrutiner på releasedagen och att veta att företaget jobbar med utvecklaren, t ex den optimeringsartikeln Nvidia släppte vid GTA-releasen, sånt skapar mervärde. Jag försökte helt enkelt förklara min syn på det hela som inte tycker att prestanda är det enda man bör ha i åtanke vid inköp.

Korten är säkert bättre, men det är inte hela sanningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Problemet är att produkten kommer inte ifrån Nvidia o är därför skit.

Förstå mig inte på folk som kalla sig själv för "enthusiaster" men sen bara heja på ett märke o sen med kniven mellan tänderna försöka förstöra rykten på det märke man inte har köpt.

Är man enthusiast betyder det för mig att man ska var tekniskt kunningt om båda två, kunna peka ut för o nakdelar hos båda o framför allt heja på båda två så att vi, konsumenten, alltid ska få det bästa. Men tyvärr verka det ju inte finnas så många av dem här.

Eller så kanske folk tycker om att ett företag få monopol och sen utnyttja oss, konsumenten, hur dem vill. Vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Folk behöver känna tillhörighet, utför man inga heroiska stordåd själv samt har minst 100k fans på FB som hejar på en 24/7 så kan man ju alltid försöka identifiera sig själv med ett företags "stordåd" och inbilla sig att man därigenom har åstadkommit något. Associera sig med andras framgångar så att säga, även om företaget i fråga inte ens bryr sig ett enda skvatt om personen ifråga utan enbart vill dammsuga ens konto så att alla VD´s kan fylla på sitt redan smockfulla.

Ja nog har världen blivit smått galen alltid och det verkar bara bli värre för vart år som går nu, vi lever i värld där 2+2=5 och man reagerar och slår ifrån sig med starka känslor när ens "team" får kritik, ohh herre jösses vad ska man säga? Kan egentligen bara le åt fånigheterna oavsett vilket läger dom stödjer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Jag har lite svårt att förstå att man inte kan leverera kort för recensioner innan release, faktiskt riktigt illa när det gäller kort i denna klass då jag misstänker att många entusiaster gärna ser testresultat innan man gör en sådan investering.

Det förstärker tyvärr den bild av AMD som ett företag som är riktigt duktiga, möjligt ännu bättre än konkurrenten, på att ta fram vass hårdvara. Däremot så tror jag att man tappar onödigt mycket på att sköta både PR och kontakt med pressen sämre än det gröna laget.

Ser inte hur de är speciellt mycket duktigare eller bättre än konkurrenten när de kommer ut en väldigt lång tid efter konkurrenten med väldigt snarlik prestanda, för att sedan inte kunna sköta sin tillverkning så att de har kort ute vid lanseringen är ju ännu en grej som knappast gör dom duktiga som ett företag.

Permalänk
Medlem

Om man utgår från recension av 390X *med OC i detta fall och MSI är dem enda som jag sett skickat ut kort, dvs 3e part med OCade kort* så ser det ut såhär:
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...

Altså, har dem inget övertag öht mot 980. Snarare 980 som fortfarande presterar bättre än 390x som kom ut nyss. Som även är OCat kallar jag inte direkt WIN WIN för AMD.

Det positiva är, att förhoppningsvis kommer detta leda till prisdumpning av GPUer. Men AMD har gjort bort sig i 3xx serien som är 100% rebrand, där du redan idag kan flasha om ditt 290x till 390x, 290 till 390.. osv..
Så varför har denna rebrand tagit typ 2år????? Jo för AMD har inte pengar att lägga på forskning på nya GPUer mer än Fiji som de sattsar på och sen budget kort som 380x hovar dom in pengar på då dom inte behöver göra om ett piss, då dem redan har klara gpuer som de kan flasha om, lägga nytt chassi på och * HELLO TO A NEW GPU *.

Sen folk som gnäller om VRAM, varför ska du ha 8gig vram då det inte gör någon större skillnad för dig idag som spelar med 1x 1440/1080p skärm? Du klarar dig med 4gb i dessa konfigurationer. För har du en singel GPU så kommer du inte driva spel med 8xAA vilket fall som hellst. Kollar man 4K prestanda i de testet från guru3d så ser vi ganska snabbt att 8vs4gb minne inte gör ett smack skillnad på AMD 290x vs 390x.. eller ja, 2-3fps max, men som de gör skillnad i slutändan då kortet ändå inte når 60FPS i minigräns...

Så egentligen, vad är de att hurra över om en GPU inte når minigräns på 60FPS i den upplösning du kör i? Inte ett piss enligt mig.
Mitt 780ti duger till de spel jag kö i 60-120FPS. Och väldigt mycket mer därtill i 1440p. Men då får jag mixtra med inställningar i en del spel så jag når minst 60FPS som mini.

Nej nu väntar vi på Fiji och hoppas dem ger Nvidia lite fight så vi får mer utveckling, om de inte slår 980ti vid detta lag så kommer AMD ha en väldigt tuff väg att vandra även om Fury X priset på 7500kr ca är helt okej
Om 4 Dagar gäller det, Hoppas på råprestanda nu från Fiji!

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingenting ifrån Sweclockers...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Fortfarande ingenting ifrån Sweclockers...

Du får väl lugna dig? Dom måste få fira midsommar o.s.v dom med än att stå i testlabbet på röda dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Om man utgår från recension av 390X *med OC i detta fall och MSI är dem enda som jag sett skickat ut kort, dvs 3e part med OCade kort* så ser det ut såhär:
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...

Altså, har dem inget övertag öht mot 980. Snarare 980 som fortfarande presterar bättre än 390x som kom ut nyss. Som även är OCat kallar jag inte direkt WIN WIN för AMD.

Det positiva är, att förhoppningsvis kommer detta leda till prisdumpning av GPUer. Men AMD har gjort bort sig i 3xx serien som är 100% rebrand, där du redan idag kan flasha om ditt 290x till 390x, 290 till 390.. osv..
Så varför har denna rebrand tagit typ 2år????? Jo för AMD har inte pengar att lägga på forskning på nya GPUer mer än Fiji som de sattsar på och sen budget kort som 380x hovar dom in pengar på då dom inte behöver göra om ett piss, då dem redan har klara gpuer som de kan flasha om, lägga nytt chassi på och * HELLO TO A NEW GPU *.

Sen folk som gnäller om VRAM, varför ska du ha 8gig vram då det inte gör någon större skillnad för dig idag som spelar med 1x 1440/1080p skärm? Du klarar dig med 4gb i dessa konfigurationer. För har du en singel GPU så kommer du inte driva spel med 8xAA vilket fall som hellst. Kollar man 4K prestanda i de testet från guru3d så ser vi ganska snabbt att 8vs4gb minne inte gör ett smack skillnad på AMD 290x vs 390x.. eller ja, 2-3fps max, men som de gör skillnad i slutändan då kortet ändå inte når 60FPS i minigräns...

Så egentligen, vad är de att hurra över om en GPU inte når minigräns på 60FPS i den upplösning du kör i? Inte ett piss enligt mig.
Mitt 780ti duger till de spel jag kö i 60-120FPS. Och väldigt mycket mer därtill i 1440p. Men då får jag mixtra med inställningar i en del spel så jag når minst 60FPS som mini.

Nej nu väntar vi på Fiji och hoppas dem ger Nvidia lite fight så vi får mer utveckling, om de inte slår 980ti vid detta lag så kommer AMD ha en väldigt tuff väg att vandra även om Fury X priset på 7500kr ca är helt okej
Om 4 Dagar gäller det, Hoppas på råprestanda nu från Fiji!

I NHWs recension så kör de i standardfrekvens. Jag har satt samman ett litet prestandaindex från deras recension.

1080P
290X=100
390X=110,4
980=111,8
980Ti=135,6

1440P
290X=100
390X=111,6
980=109,7
980Ti=142,5

2160P (4K)
290X=100
390X=114,3
980=105
980Ti=140,3

Ser ingen anledning att vara missnöjd med 390X, den har bättre prestanda än 980 till ett lägre pris. Men det är förstås dåligt presterat om det står AMD på kortet i mångas ögon. Det krävs mycket mer om man ska erkänna att det är en konkurrenskraftig produkt av någon anledning.