Permalänk
Medlem

SIP-box

Min bahnhof ELTEK router med inbyggd SIP-box gav upp i helgen och jag kikar nu efter nått att ersätta den med. Helst vill jag ha en SIP box utan router. När jag letat efter en ny box snubblar jag på en Cisco SPA112 fast det står att det är en ATA box, SIP - ATA vad är skillnaden? Kan jag använda ATA boxen? Någon som kan remommendera en Box?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Min bahnhof ELTEK router med inbyggd SIP-box gav upp i helgen och jag kikar nu efter nått att ersätta den med. Helst vill jag ha en SIP box utan router. När jag letat efter en ny box snubblar jag på en Cisco SPA112 fast det står att det är en ATA box, SIP - ATA vad är skillnaden? Kan jag använda ATA boxen? Någon som kan remommendera en Box?

Har själv en tredjeparts sip box + bahnhof som isp, kommer dock inte ihåg vad den heter, men kan återkomma när jag kommer hem ifrån jobbet.

Annars kanske det går att be bahnhof om en ny box?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Det borde fungera bra med den boxen. På jobbet kallar vi våra telefoni-boxar för ATA och vad jag vet så är det ingen större skillnad, någon annan får i så fall förklara den.
Jag har ingen ATA/SIP-box att rekommendera då dem vi använder oss av har en central databas de kopplar upp sig mot. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

trådskaparen här hade ju ett litet problem men löste det, samma box och ip, kan ju slänga en fråga där hur han gjort

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1321876-cisco-spa-112-m...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

ATA = Analog telephone adapter (vilket är vad du behöver)
SIP=Session Initiation Protocol (vilkert är protokollet denne behöver stödja)

Jag har själv en Cisco PAP2 till min asterisk, vilket fungerar helt klockrent.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Jag har också en SPA112, fungerar bra tänk bara på att den bara klarar 100 Mbit. Jag har 250 Mbit men eftersom jag sätter SPA112 först och sen bryggar den till min brandvägg så stryps hastigheten ner en aning.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

SPA112 ska fungera med bahnhof. Du ska kunna koppla den bakom routern, även om SPA112 både går att brygga och använda som router.

Permalänk
Medlem

Ok, jag kollar med bahnhof om dom byter ut SIP-boxen jag har först, även om jag inte är riktigt nöjd med kombinationen router/SIP.box då jag redan har en ASUS AC68U som känns bättre än den. Skulle åxå föredra att ha den kopplad efter min router istället för före som Bahnhof rekommenderar att man ska ha deras.

Finns det fler alternativ på boxar?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Eltekboxen var paj så jag köpte en SPA112 på Kjell. Nu får jag förståss inte den att fungera. Har kört quickstep delen i SIP boxen och angett SIP användarnamn, SIP lösen, och SIP server under proxy sefrver. Har de kopplad efter min Asus AC68 och kört portforwarding för portar 5060:5080. Har åxå get manuellt tilldelat IP under DHCP men nada. Är jag fel ute på routerinställningarna tro? Är inte så säker på vad jag gör ........

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt men det var lite felläsning av server adressen som orsakade problemet
bahnhof-lda.soho1.voip.bahnhof.net lästes som bahnhof-ida.soho1.voip.bahnhof.net
Det ska alltså stå lda inte ida. Bahnhof supporten hade råkat ut för detta ett antal gånger tidigare. Tack Bahnhof!

Visa signatur