Intel godkänner externa grafikkort via Thunderbolt 3

Permalänk
Melding Plague

Intel godkänner externa grafikkort via Thunderbolt 3

Efter många om och men ger Intel grönt ljus till att ansluta grafikkort via Thunderbolt, vilket ger nya möjligheter för gaming på bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Härligt!
Synd bara att jag i nuläget sitter på Thunderbolt v. 1.

Permalänk
Medlem

känns lite som det var behövligt för att rädda thunderbolt som verkligen inte slagit igenom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

ojoj det som alltid prats om dessa externa grafikkort i små fina externa lådor. Inget som har slagit eller jag tror kommer slå

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ojoj det som alltid prats om dessa externa grafikkort i små fina externa lådor. Inget som har slagit eller jag tror kommer slå

Beror ju mycket på att tekniken inte varit i närheten av mogen än. Skulle kunna tänka mig en sån här både privat och på jobbet.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
I framtiden kanske jag ska då ersätta min stationära mot en bärbar+en sådan kabinett

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli coolt att vittna. Jag tror att fler kommer göra sin bärbara enhet till sitt huvudsystem och helt enkelt bara koppla på grafikkort om man vill ha mer kraft.

Personligen är jag sugen på att se om Microsoft kan utnyttja detta med en framtida Surface modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror ju mycket på att tekniken inte varit i närheten av mogen än. Skulle kunna tänka mig en sån här både privat och på jobbet.

ja det är det man också säger varje gång

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag, wtf? Men nu så inser jag potentialen...

Permalänk
Medlem

Bandbredden (40 Gbit/s) motsvarar ungefär pci-e 3.0 x5 om jag räknat rätt (har inte tagit hänsyn till overhead), vilket ju inte är helt illa, även om x8 (eller helst x16) förstås vore trevligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det något. Jag kan knappt förstå att det tagit så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Personligen är jag sugen på att se om Microsoft kan utnyttja detta med en framtida Surface modell.

En surfacedocka med ett rejält grafikkort, då är vi ganska nära den ultimata datorn...

Permalänk
Medlem

Det här är ju hur coolt som helst. Sitter redan nu och drömmer att köra med ultrabook för maximal batteritid och minimal vikt. Sen när man kommer hem så bara dockar man datorn och får mus, tangentbord, skärm och desktop-class grafikkort.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Nu kan det börja hända saker, mycket intressanta saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men då kommer vissa användare bara behöva en Intel-processor? Hur tänkte de nu? Att folk kommer satsa alla sina pengar på en riktigt schysst processor i sin bärbara dator?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Woohooo! Ska fixa ny primär burk nästa höst och möjligheterna blir bara fler och fler. Laptop eller mini-itx, det är stora frågan. En laptop med ett grafikkort anslutet lockar ju minst sagt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ojoj det som alltid prats om dessa externa grafikkort i små fina externa lådor. Inget som har slagit eller jag tror kommer slå

Ja det har funnits mycket mindre bra exempel men när Intel ger sig in i leken tror jag det kan hända saker.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Bandbredden (40 Gbit/s) motsvarar ungefär pci-e 3.0 x5 om jag räknat rätt (har inte tagit hänsyn till overhead), vilket ju inte är helt illa, även om x8 (eller helst x16) förstås vore trevligt.

Såkert så, men detta låter ju bra om det stämmer (test från förra året med externt grafikkort över Thunderbolt 2):

”Given that Thunderbolt 2 offers only 20Gbit/s of bandwidth while a PCIe 3.0 x16 slot offers 128Gbit/s, getting 80-90% of the performance is a lot more than expected.”

http://www.anandtech.com/show/7987/running-an-nvidia-gtx-780-...

Edit:

Aha, men i nästa mening står det:

”This will vary depending on the game, as based on our own PCIe scaling tests the PCIe bandwidth may cause little to no difference in some games while in others the drop can be close to 50%.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är på tiden att de kommer med en anledning till att använda thunderbolt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Och där dog den sista vittsen med en stationär dator. Så trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Såkert så, men detta låter ju bra om det stämmer (test från förra året med externt grafikkort över Thunderbolt 2):

”Given that Thunderbolt 2 offers only 20Gbit/s of bandwidth while a PCIe 3.0 x16 slot offers 128Gbit/s, getting 80-90% of the performance is a lot more than expected.”

http://www.anandtech.com/show/7987/running-an-nvidia-gtx-780-...

Edit:

Aha, men i nästa mening står det:

”This will vary depending on the game, as based on our own PCIe scaling tests the PCIe bandwidth may cause little to no difference in some games while in others the drop can be close to 50%.”

Precis, det varierar beroende på hur spelet är implementerat. Spel som kontinuerligt strömmar texturer (vilket jag har hört kommer bli vanligare i framtiden, men jag har ingen källa på det) är ju mer beroende av bandbredden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade helt ärligt glömt bort dess existens.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ja detta var ju en härlig nyhet får jag säga Nu kanske Nvidia och AMD börjar tänka lite mer på strömförbrukningen till korten så att fler modeller funkar externt. Visst finns det redan idag hyffsat effektiva kort, men mer behöver göras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Äntligen! Det här har jag längtat efter länge.

Nu kan man köpa en laptop med bra skärm, byggkvalite och bra processor. Det går ofta att finna en riktigt bra laptop för inte allt för högt pris som har allt utom en stark grafikdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Det här är ju hur coolt som helst. Sitter redan nu och drömmer att köra med ultrabook för maximal batteritid och minimal vikt. Sen när man kommer hem så bara dockar man datorn och får mus, tangentbord, skärm och desktop-class grafikkort.

Exakt, jag är mera överklockningsnörd och så och har inget emot stationär datoranvändning men min storebror däremot kör med laptop endast (även till spelande) och flyttar på sig ganska ofta så detta är en riktigt god nyhet för honom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Härligt! Har alltid tyckt det verkat smidigt att skippa stationära för att ha en bärbar man dockar när man kommer hem. Problemet har ju varit att det inte går att spela ordentligt då.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ja det är det man också säger varje gång

Mja men som Ignostic påpekar så är detta intel d.v.s. med möjlighet att låta detta implementeras i en majoritet av alla datorer. Tidigare har det ju varit diverse lösningar från mindre aktörer och nu blir det en bred standard via ett gränssnitt som redan används i hyfsad mängd bland vissa professionella användare. Dessa professionella användare som inte sällan jobbar med 3D, film etc som mår bra av Open CL, Open GL, Cuda, etc är är given kundgrupp. Faktum är att jag som byggare av redigeringssystem väldigt ofta får förfrågningar om just dylikt så att i min branch slår det stort direkt när det lanseras, det kan jag nära nog på lova. Lägger man därtill till gamers som behöver en pluggdator väl hemma kan ta rollen som gamer dator tja... jag tror detta slår stort. Kan man därtill sälja lösningar med förinstallerade kort så blir det på sitt sätt en modulär lösning där man slipper hålla på och öppna och gräva i en burk, detta vet jag också efterfrågas för allt möjligt och då speciellt grafikkort. Kolla hur folk konsumerar tja externa hårddiskar nu mer t.ex...

Skrivet av Lankus:

Men då kommer vissa användare bara behöva en Intel-processor? Hur tänkte de nu? Att folk kommer satsa alla sina pengar på en riktigt schysst processor i sin bärbara dator?

Finns så vitt jag vet instickskort med TB.
Även billiga lågpresterande grafikkort för stationära datorer presterar grymt mycket bättre än t.ex. intels on chip lösningar för bärbart speciellt med nyare standarder som DX12. Blir nog bra detta.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Detta kommer sälja stort om det säljs för rätt pris. Kommer kanske slå hårt mot gamingdatorer, men de får nog anpassa sig lite

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja detta var ju en härlig nyhet får jag säga Nu kanske Nvidia och AMD börjar tänka lite mer på strömförbrukningen till korten så att fler modeller funkar externt. Visst finns det redan idag hyffsat effektiva kort, men mer behöver göras.

Externt grafikkort drivs med fördel med eget separat nätaggregat, så strömförbrukningsproblemet är lätt att lösa. Bandbreddsbegränsningen däremot...

Visa signatur

5950X, 3090