Sitter numera med Ubuntu 15.10 på min 4790K dator (W10 gottar sig fortfarande på SSDn, blir nog att flytta W10 till hårddisken och Ubuntu till SSDn längre fram) och det fungerar för det mesta väldigt bra. Har haft problem varje gång tidigare när jag installerat någon form av Linux dist men både denna (4790K som sagt) och bärbara kör nu Ubuntu med Macbuntu tema, riktigt stiligt alltså.
Har Dota 2 installerat och prestandan verkar lik prestandan i Windows. Visserligen har jag inte gjort något fps-test, men med högsta grafikinställningar så håller det sig på 60fps+ och det är ju vad jag är ute efter. Kanske gör ett litet test framöver. Testade Wine också, fick problem först eftersom tydligen var det en äldre version som laddades ned när jag gjorde apt-get för att hämta hem programmet. Fick gå in via deras hemsida för att få rätt version, den äldre hade väldiga problem med att starta Steam korrekt.
Tänkte pröva AoE2HD via Wine och det fungerade första gången jag startade, men efter det så när jag startar AoE så kan jag inte gå vidare efter att den första rutan kommer upp (där man ska klicka "play" en andra gång efter att ha klickat "play" i Steam). Någon som har någon aning om hur man fixar det? Ett annat problem är att varje gång jag startar ett Steam-spel i Wine och sedan stänger av det så står det fortfarande att spelet körs och då måste jag stänga av Wine via task manager/system monitor.