Misstänkt fel i nätaggregat på ett Chieftec chassi

Permalänk
Medlem

Misstänkt fel i nätaggregat på ett Chieftec chassi

Jag har nyligen köpt ett Cheiftec Matrix torn med 360W aggregat och problem e när jag slår på datorn får jag 50 Hz brum ur högtalarna, jag har en stereo kopplat till mitt ljudkort som e av typen SBLive1024 och stereon e av typen JVC. Jag har 5 chassi fläktar i datorn men jag har provat att stänga av dom. Jag har inte datorn kopplat till ett jordat vägguttag, eftersom risken för kortslutning när man har en stereo kopplat till ljudkortet (dessutom har jag inga jordade uttag och ja jag vet att man kan köpa jordfelsbrytare). Jag hade inga problem med brum med mitt förra chassi som hade ett 250W aggregat. Men jag kan inte använda detta för jag ska uppgradera till P4 och nätagget stöder inte P4. Pesonligen tror jag att transformatorn e defekt. Har nån annat råkat ut för detta och eller vet hur man kan lösa detta på lindrigaste sätt.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/regler.html

Så läser man att man ska välja en trådtitel som passar tråden, för att vara exakt:

§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

Permalänk
Medlem

Nödvändigt inlägg, men om det stör dig så mycket får jag väl ändra på det......inte för att 0.5KW....Hjälp snålla....säger så mycket >:(

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd

byt ut transformatorn och kolla? eller kolla om du kan RMA chassit? tycker inte Leons svar var onödigt för att det är viktigt med vettiga topicar och att alla vet vilka regler som gäller

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Re: Misstänkt fel i nätaggregat på ett Chieftec chassi hjälp skulle uppskattas (Nöjd nu?)

Citat:

Jag har inte datorn kopplat till ett jordat vägguttag, eftersom risken för kortslutning när man har en stereo kopplat till ljudkortet...

Kortslutning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
och att alla vet vilka regler som gäller

Verkar inte så 0.5KW säger inte så mycket

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Re: Re: Misstänkt fel i nätaggregat på ett Chieftec chassi hjälp skulle uppskattas (Nöjd nu?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff

Kortslutning?

Ja när du sätter igång en stereo hör man ett klick efter en stund, detta gör den för att kolla att det inte är nån likström i systemet (tror jag minns inte om det var lik eller växel) skulle det vara kvar så åker spänningen ut i inputkabeln och in i ljudkortet och adios muchacos

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

jag tycker det låter som en jordloop eller liknande. prova att sätta alla kontakter i ett jordat grenuttag (det gör ju inget om d int e jordat i vägguttaget, du får ju ändå samma jord på alla apparaterna. kontrollera även att alla kablar sitter i ordentligt)

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Xarion: Tihi, har haft min stereo inkopplad i min dator länge.. enda problemet jag upplevt är att om jag startar stereon/förstärkaren när datorn är igång så vägrar datorn spela upp ljud från ljudkortet tills jag rebootar datorn.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad*

Leon: Anmäl tråden till oss moderatorer, kommentera inte regelbrottet i tråden. Det leder som du ser bara till tjafs.

Tillbaka till topic nu.

Visa signatur
Permalänk

Xarion: Låter osanolikt. Skulle väll gälla alla aparater som är kopplade till stereon (som CD-spelare, DVD och TV) i så fall.

Dessutom att det skulle ske när man har jordat det. Jorden är till för att skydda, inte förstöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Xarion: Låter osanolikt. Skulle väll gälla alla aparater som är kopplade till stereon (som CD-spelare, DVD och TV) i så fall.

Dessutom att det skulle ske när man har jordat det. Jorden är till för att skydda, inte förstöra.

Ja och nej, jorden är till för att skydda mot kortslutning, då det blir överbelastning exempelvis kortslutning så är det jordningens uppgift att se till att säkringen går. Men när datorn e kopplad till jord så finns det risk att kortslutingen ignorerar jorden och sabbar allt som har någon länk till datorn. Det var ett tag sen jag läste detta på gymnasiet men det e vad jag minns. Men så länge stereons relä funkar behöver man inte vara rädd (Tror jag)

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Angående det där med jord: Om ena apparaten är jordad och den andra inte (eller båda ojordade) finns det stor risk att det blir en elektrisk potentialskillnad mellan apparaterna. Denna kan vara på flera 100V. Därför ska man alltid om apparaterna inte är jordade sammanbinda dem med en speciell jordtråd. Är den ena jordad ska man jorda den andra och om båda är jordade är problemet redan löst :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Nu blev det lite fel, den här tråden handlar ju inte alls om det jag frågade om men jaja. Jag har undersökt det hela lite och kommit fram till att det ska inte spela nån roll om det e jordad eller inte, det finns nämligen ingen jord på stereon, inte heller nåt uttag för det. Stereon har ju eurokontakt och nättrafon inbyggd. Jag har experimenterat med sånt här när jag läste elektronik på gymnasiet. Ska skicka ett brev till datorbutiken (nej det har inget med bojkott att göra) och se vad dom föreslår.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Trasiga kablar? Vajsing på ljudkortet kanske?
Tror inte att det är ditt nätagg som orsakar detta fel faktiskt..
Kan låta så om kablen i ljudkortet inte sitter i riktigt, kollat det?

Skönt att hävda att jord/ickejord skulle påverka apparatur som inte är jordad;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor Troy
*Topic redigerad*

Leon: Anmäl tråden till oss moderatorer, kommentera inte regelbrottet i tråden. Det leder som du ser bara till tjafs.

Tillbaka till topic nu.

Offtopic tyvärr.

Anmälde jag inte den? Hmm... Det var lustigt, det brukar jag ju göra om jag skriver sådana inlägg. Ska nog sluta skriva sådana inlägg då, så att det inte blir mer fel.

Tillbaka till topic.

Permalänk

Har samma problem med mitt chieftec-nätagg, fast för mig så brummar det inte utan det är mer åt ett sprakknäppande biljud (mycket svårt att förklara, tänkt brus som är mer åt ett knäppande håll)
Detta inträffar så fort som förstärkaren i högtalarna är på, även om kabeln till mitt SB Live! 1024 Player inte är inkopplad. Förstärkaren är ojordad men datorn är kopplad till ett jordat uttag. Ingen fuskjord med enbart jordad grendosa om ni tror det.
Men det verkar inte vara jorden som spökar, och det är inte något magnetfält eftersom hörlurar inte drabbas av detta biljud.
Så fort man stänger av datorn så försvinner ljudet.

Det verkar som om nätagget skapar någon form av störning i själva elnätet som ger denna effekt. Kan inte komma på någon annan teori med de fakta jag har.
Det låter endå lite väl mycket om man jämför med övriga fläktar och komponenter i datorn, så jag ska nog byta ut det när jag har tid och pengar.

[EDIT]
Har också ett Chieftec Matrix med 360W PSU. Du kan ju prova att koppla in ett par hörlurar till ljudkortet och se om du fortfarande får samma problem.
Säg till om du hittar en lösning, jag har lyckats dämpa missljudet lite genom att användad feritringen man fick med chassit. Virade strömsladden till förstärkaren några varv, hjälpte lite i alla fall. Man blir inte längre lika störd av ljudet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
SB Live! 1024
[EDIT]

Dö ljudkortshel^_^te

Jag har haft andra problem med det här s*t*ns kortet, typ när man ska spela upp cdmusik, alltså från en musikcd så krashar datorn och startar om, och till Windows98 funkar det inte alls till mitt moderkort ASUS CUV4X-D utan att man uppdaterar Live!Ware
Man får bara bluescreens. Ska kolla om det kan vara nån kabel som tjurar.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Aja, jag har aldrig haft problem med ljudkortet i sig självt. Förutom när jag hade extremt trångt så att grafikkortet låg emot kortet lite grann. Då fick det för sig att pipa till när skärmen blev helt vit, tex när man surfar med IE. Men det löstes genom att placera kortet längre ifrån grafikkortet.
Så går det när man har för mycket hårdvara på ett Baby-AT-kort i ett chassi designat för en 486:a

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med hörlurar och vanliga datahögtalare, men det surrar i dom också

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Jag skulle ansöka om returbegäran tyckte dom, men jag orkar inte vänta fyra veckor på att de ska titta på den, så jag får helt enkelt stå ut ett tag och skaffa ett annat aggregat, ska ändå ha 420W eller mer sen tänkte jag

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213