Samsung tillkännager SSD 950 Pro med hastigheter på uppemot 2 500 MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tänk på att det inte är 200 dollar, utan 2100kr.

Sant, inte fullt lika lockande pris då längre.
Samsung 850 Pro kostar ju bara 1500:- nu och du får en mycket kompetent Crucial BX100 för under 900:-.

2100 känns inte längre så värt...
1800 hade känts mer rimligt.

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar vi prata hastighet, helt onödigt som det ser ut nu men ha begäret växer för vissa.

När priserna är normala så kommer nog alla tekniska "nördar" ha dessa ink jag.

Utvecklingen går enormt fort, kul

Permalänk
Medlem

Ser låvande ut! Blir att inskaffa en sådan när det är dags för uppdaterings-byte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas Lenovo bygger in dessa i kommande T-serien. Deras X1 Carbon har ju en Intel M2-disk av rang.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Tacksam för synpunkter på
Intel 750 PCIe 3.0 X4 NVM Express™ SSD med Intel Haswell-E Core i7-5820K/5930K (dvs 28/40 direkta PCIe 3.0 datakanaler)
vs.
Samsung NVMe M.2 950 PRO SSD med Intel Skylake Core i7-6700K (dvs 16 direkta PCIe 3.0 datakanaler)
På ett moderkort med Skylake/Z170 blir det väl ingen skillnad i hastighet om en SSD använder den andra PCIe 3.0 kortplatsen eller en M.2 anslutning? I bägge fallen är det väl DMI 3.0 som sköter kommunikationen med cpu?

Permalänk
Medlem

@Andylindy:

Nej, det blir ingen skillnad. Kör du med t.ex. en m.2-adapter i pci-e-porten och sätter dit m.2-disken i den så är hastigheten samma, så även om du har en disk med pci-e-anslutning.
Gjorde själv benchmarks på ovanstående och en samsung SM940, och kom till identiska hastigheter.

Permalänk
Medlem

jag som köpte en SM951 nys.

Permalänk
Medlem

Aha, var det därför de inte släppte SM951 till konsumenter?

Trevligt att se, bara att hoppas på att de funkar riktigt bra och inte har något firmwarestrul.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som om det går att utnyttja denna max med ett Z97 moderkort :/ Från Asus PCDIY:

"The Intel 750 series SSD needs a M.2 slot that has been connected to CPU PCIe lanes with a support PCIe lane connection up to 4x ( x4 PCIe ) to ensure it reaches its fully defined performance levels. The Z97 chipset due to a reduced number of PCIe lanes provided by the CPU is not traditionally equipped with M.2 slots offering this level of PCIe connectivity / bandwidth.

This means if installed on a Z97 motherboard the SSD will work and you will still benefit from a wide range of the architecture and performance benefits but you will have considerably limited the maximum sequential performance of the SSD."

http://pcdiy.asus.com/2015/04/asus-z97-x99-motherboards-intel...

De skriver om Intel 750 men den är ju också NVMe.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av ponutz:

@Andylindy:

Nej, det blir ingen skillnad. Kör du med t.ex. en m.2-adapter i pci-e-porten och sätter dit m.2-disken i den så är hastigheten samma, så även om du har en disk med pci-e-anslutning.
Gjorde själv benchmarks på ovanstående och en samsung SM940, och kom till identiska hastigheter.

Tack för svar. Verkar logiskt.
Är det att föredra om en SSD kan jobba direkt mot cpu via PCIe-kanalerna som i fallet med Haswell-E processorerna jämfört med om de måste använda DMI 3.0 som i fallet med Skylake?
Antar att det i det senare fallet beror på hur konkurrensen ser ut i de fyra DMI-kanalerna.
Kanske är det i praktiken ingen skillnad när nu DMI 3.0 finns?

Permalänk
Medlem

@Andylindy:

Det har jag faktiskt inte reflekterat över. Har du exempel på någon SSD som använder sig av DMI? Vore intressant att kika och jämföra..

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för datorer som redan använder 2st PCI-e slots för SLI exempelvis? Kommer man med andra ord behöva välja mellan flera grafikkort och detta minne?

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Tittat på sm951 ett tag.. Tur att man bara tittade

Den versionen som såldes hos ÅF var dock bara ACHI versionen. NVme versionen såldes bara i OEM-led. Anledningen till att man inte släppte ut SM951 NVme versionen är ju uppenbart att de släpper denna under nytt namn istället.

De här som köpt SM951 här har förmodligen köpt ACHI-versionen.

Nyfiken om denna är bättre än Intels 750 ssd med stöd för NVme men som istället går över PCI-e gränssnittet? Jag har läst att M.2 inte är helt felfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Hur ser det ut för datorer som redan använder 2st PCI-e slots för SLI exempelvis? Kommer man med andra ord behöva välja mellan flera grafikkort och detta minne?

det ser ut så tyvärr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Då får man nog avvakta tills dem kommer på smartare lösningar. Lär inte bli så populärt hos gamers med höga krav på grafikprestanda. Men finns ju andra alternativ som enbart kräver 1 PCI-e slot om jag inte minns fel.

Får se hur detta utvecklas. Prestandan är verkligen imponerande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu använt min SM951 NVMe ett tag och mycket nöjd, extra litem pwm fläkt riktad mot min så slipper man tänka på höga temps under vissa tyngre belastningar så går riktigt kyligt nu.

Kanske blir ett köp då jag vill ha en större system disk + en adapter så jag kan köra 950 som system disk i min enda M2 slot och nuvarande SM951 som lagring?

Ville först ha Intels 750 men efter att ha läst alla trådar om boot tider + att den är så dyr i Sverige så är jag glad att jag valde Samsung istället.

Skrivet av anon114264:

Den versionen som såldes hos ÅF var dock bara ACHI versionen. NVme versionen såldes bara i OEM-led. Anledningen till att man inte släppte ut SM951 NVme versionen är ju uppenbart att de släpper denna under nytt namn istället.

De här som köpt SM951 här har förmodligen köpt ACHI-versionen.

Nyfiken om denna är bättre än Intels 750 ssd med stöd för NVme men som istället går över PCI-e gränssnittet? Jag har läst att M.2 inte är helt felfritt?

Beror lite på, vid det här laget har dom flest fixat bios så full speed slot ska funka bra vad gäller M2, Intel´s är grym den med fast lite sämre boot tider.

Flexx har Sammyn inne lite då och då till bra (relativt) priser.

Permalänk
Inaktiv

Grymt att utvecklingen börjar gå framåt, nästan 4000kr är billigt i förhållande till vad man får. Problemet är att man ska ha så mycket annat också att det totalt blir väldigt mycket pengar.

För en schysst arbetsstation borde ha:
1st 5000GB SSD 950 Pro . Kostar nästan 4000kr
1st 1TB vanlig sata SSD. Kostar ca 4000kr
2st 2TB vanliga hårddiskar i RAID 1. Kostar ca 2000kr

Ja det är 10 000kr på endast hårddiskar till arbetsstationen.. Och är inte något på något sätt överdrivet kraftfullt, däremot tvingas många av ekonomiska orsaker snåla. Fast man kan ju spara in på grafikkort och enbart använda det interna gpu i cpun..

Permalänk
Medlem

Vadå först med konsumentversion Intel 750 har funnits länge nu.
Samsung har en tendens att först bara sälja till sluttillverkare som dell lenovo osv, sen 2 år senare så får vi konsumenter samma diskar fast med annat namn.(fast iförsig med bättre mjukvara osv)
Har svårt att se ett enda själ att välja denna istället för intel 750 men ska bli intressant & se vad som händer.
Sen handlar min boottidsskillnad om ca 1 sek (mellan Intel 750 & Samsung 951) så känns ganska överdrivet, att haka upp sig på detta

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Gode:

Du menar när det inte finns någon M.2-anslutning?
Rätta mig om jag har fel, men de moderkort som har stöd för NVMe dvs Z97, X99 och Z170 har väl också M.2 PCIe 3.0 anslutning?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av ponutz:

@Andylindy:

Det har jag faktiskt inte reflekterat över. Har du exempel på någon SSD som använder sig av DMI? Vore intressant att kika och jämföra..

Jag tänkte på Skylake/Z170 som ju bara har 16 direkta PCIe 3.0 kanaler oftast använda av grafikkort och därutöver 20 via PCH/DMI 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag tänkte på Skylake/Z170 som ju bara har 16 direkta PCIe 3.0 kanaler oftast använda av grafikkort och därutöver 20 via PCH/DMI 3.0.

Du får ju ändå bara 1st pci-e x16 & en pci-e x8 med z170 resten går till nätverkskort & m.2 osv så då kan du ju lika gjärna köra pci-e 8x på båda grafikkorten & sen ha resten till m.2 & en pci-e x4(x8) för en ssd.
Annars finns ju alltid möjligheten att gå över till x99 men då blir ju allt dyrare. (för att få fler pci-e linor då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Du menar när det inte finns någon M.2-anslutning?
Rätta mig om jag har fel, men de moderkort som har stöd för NVMe dvs Z97, X99 och Z170 har väl också M.2 PCIe 3.0 anslutning?

Inte alla moderkort har pci-e 3 x4 , vissa moderkort har bara m.2 pci-e x2 inte pci-e x4 det är x4 som behövs för att köra m.2 i full hastighet i dagsläget pci-e 3 x4 =32Gb /sek
mot 10GB / sek för x2

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Andylindy: Ja. Även om ett moderkort har m.2 anslutningsmöjligheter, får man då plats med säg 2-3 grafikkort (utan bottleneck)? Har inte koll på vad som har utvecklats på senaste tid gällande m.2, men verkar som att man måste ha 4x PCI-e slots enbart för att få maximal prestanda från 950 Pro. Det går inte riktigt ihop logiskt med att ha grafikkort i SLI. Någon som har koll får gärna kommentera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Du får ju ändå bara 1st pci-e x16 & en pci-e x8 med z170 resten går till nätverkskort & m.2 osv så då kan du ju lika gjärna köra pci-e 8x på båda grafikkorten & sen ha resten till m.2 & en pci-e x4(x8) för en ssd.
Annars finns ju alltid möjligheten att gå över till x99 men då blir ju allt dyrare. (för att få fler pci-e linor då)

Ska du ha SLI så blir det inge M2. (i full fart)

Och:

EDIT: rätt bilder nu

Permalänk
Medlem

Z170 kort kan ha upp till 20 tillgängliga PCIe 3.0 banor beroende på hur resten av komponenterna är anslutna, så beroende på komponenter så borde man kunna köra 2 grafikkort i läge x8 + 1st M.2 i x4, med ett grafikkort så bör man få x16 + 1st M.2 i x4.

Det kan också skilja på vilken typ av M.2 anslutning som är monterad, vissa har större kompatibilitet men är inte av den typ som krävs för max prestanda för dessa SSD modeller (PCIe 3.0 x4), vidare måste BIOS versionen vara konfigurerad att hantera NVMe som äldre påkostade moderkort med typ Z97 klarar med uppdatering om de är tillgängliga.

Med Z97 så bör man nog nöja sej med ett grafikkort då SSD'n troligtvis reducerar dess PCIe anslutning till max x8 vilket påverkar prestandan ytterst marginellt medans halveringen till x4 i SLI blir mer påtaglig om det ens går att konfigurera med M.2 ansluten SSD.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Z170 kort kan ha upp till 20 tillgängliga PCIe 3.0 banor beroende på hur resten av komponenterna är anslutna, så beroende på komponenter så borde man kunna köra 2 grafikkort i läge x8 + 1st M.2 i x4, med ett grafikkort så bör man få x16 + 1st M.2 i x4.

Det kan också skilja på vilken typ av M.2 anslutning som är monterad, vissa har större kompatibilitet men är inte av den typ som krävs för max prestanda för dessa SSD modeller (PCIe 3.0 x4), vidare måste BIOS versionen vara konfigurerad att hantera NVMe som äldre påkostade moderkort med typ Z97 klarar med uppdatering om de är tillgängliga.

Med Z97 så bör man nog nöja sej med ett grafikkort då SSD'n troligtvis reducerar dess PCIe anslutning till max x8 vilket påverkar prestandan ytterst marginellt medans halveringen till x4 i SLI blir mer påtaglig om det ens går att konfigurera med M.2 ansluten SSD.

Beroende på moderkort ja, men då får den dela med allt annat.. eftersom DMI är 4x 3.0 så "maxar" din disk hela den, men där har du sata och usb och annat som ska in också..

Edit: och då klipper den vissa saker, enligt bild..

Permalänk

Som någon annan redan skrev, vadå först ut med NVMe för konsumenter? Som redan sagts har Intel's 750 funnits ute ett bra tag nu.

Sen undrar jag hur den här nya "konsument-modellen" från Samsung har det med FUA (Forced Unit Access) som var/är ett känt problem med NVMe-varianten av SM951 där du är tvungen att slå av Windows write-cache buffer flushing för att få acceptabel i vissa situationer vilket innebär att du kör helt utan vare sig hängslen eller livrem vid ett strömavbrott eller att din dator hänger sig med resultatet att du måste göra en "hård" reset där du med lite otur sen har korrupta filer eller saknad data. Alternativet är att inte slå av den funktionen men då har du istället en supersnabb NVMe SSD som presterar som en 10 år gammal HDD i vissa lägen...hmm...

Valde själv mellan en Samsung SM951 NVMe och en Intel 750 PCIe NVMe och efter att ha testat båda samt verifierat problemet med Samsung-disken och sett det med egna ögon valde jag att skicka tillbaka Samsung-disken och behålla Intel 750n och känner mig än så länge väldigt nöjd med det valet. Visst...inte riktigt lika snabb under boot men skiljer inte mycket som också redan sagts och framför allt behöver jag inte oroa mig för korrupt data och har dessutom en disk som klarar hålla farten uppe även vid större datamängder/större ködjup.

Permalänk

Hej!

Undrar om någon vet om Rampage IV Formula har stöd för NVME?

Länk till moderkortet:
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/RAMPAGE_IV_FORMUL...

Tack!

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 | OCZ Fatal1ty 1000W | Asus Rampage IV Formula | Intel Core i7 3930k oc. 4,2 GHz | Corsair H80i | Asus GeForce GTX 690 | Corsair 16Gb (4x4GB) CL9 2133Mhz Vengeance | Samsung 850 EVO 500GB | 2 st. 3TB Seagate Barracuda 7200rpm (RAID 1) | Asus Blu-Ray brännare | Mus: Razer Mamba 2012 ed. | Tangentbord: Corsair K70 Cherry MX Red | Stol: Playseat Evolution black | Ratt: Logitech G27 | Win. 10 64bit | Skärm: Samsung S27A950D 3D 120hz

Permalänk
Skrivet av Blk:

Beroende på moderkort ja, men då får den dela med allt annat.. eftersom DMI är 4x 3.0 så "maxar" din disk hela den, men där har du sata och usb och annat som ska in också..

Edit: och då klipper den vissa saker, enligt bild..

Så egentligen bör man inte köra en NVMe SSD PCIe 3.0 x4 som systemdisk annat än direkt mot cpu?
Vilket gör att vare sig man har en gpu x16 eller två x8 så behövs fler än 16 PCIe 3.0-kanaler.
Isf landar man väl på X99 och Haswell-E för endast där finns 28/40 PCIe 3.0-kanaler direkt mot cpu
antingen via PCIe-kortplatser eller M.2-anslutning.
Kan det vara en riktig slutsats?