Google lanserar ny Chromecast med bättre trådlöst nätverk

Permalänk

Finns det nån anledning för mig att köpa den nya chromecasten om jag redan har den gamla? Förutom 5ghz och spotify support så är den nån mer skillnad? klarar den 1080p/60fps youtube eller twitch streams?

Den gamla chromecasten har gjort sitt job extremt väl och jag är väldigt nöjd med den, men jag blir lite sugen att köpa den nya bara för att liksom

Permalänk

En snabb fråga, kommer jag kunna streama nerladdade filmer(mkv osv) från datorn till chromecasten/TV:n?
Och funkar det med subtitles då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Donut:

Finns det nån anledning för mig att köpa den nya chromecasten om jag redan har den gamla? Förutom 5ghz och spotify support så är den nån mer skillnad? klarar den 1080p/60fps youtube eller twitch streams?

Den gamla chromecasten har gjort sitt job extremt väl och jag är väldigt nöjd med den, men jag blir lite sugen att köpa den nya bara för att liksom

Verkar inte så. Ganska säker på att chromecast v1 kommer funka finfint med spotify den också.

Permalänk

@lutt95: Hmm, jag tar och avvaktar isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro .- Larven:

En snabb fråga, kommer jag kunna streama nerladdade filmer(mkv osv) från datorn till chromecasten/TV:n?
Och funkar det med subtitles då också?

Kolla in videostream och/eller plex.

Permalänk
Skrivet av MurdinE:

Jag kör med stickan direkt i receivern och använder den för att byta mellan de olika enheterna. Funkar det inte för dig?

Inte hittat några speccar. Vill veta om 2'an har stöd för fler filformat eller om det bara är samma fortfarande (i.e. måste köra Plex eller liknande för att transcoda media).

Nix, har en gammal receiver som saknar HDMI-ingångar.

Det visade sig att audio-castern har en digitalutgång iaf. så kanske man kan köra video via video-castern (dvs gen1 som jag redan har) och audio via den nya audio-castern.

Jag inväntar nog lite tester innan det blir köp ändå.

stavfel
Permalänk
Medlem

Hur får han ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Chromecast audio verkar nice.
Men detta med att "spotify har stöd".

Jaha? Det dom behöver fixa är ju nått som istället funkar som AirPlay, där har själva iOS stöd för att skicka ljudet = vilken app som helst har "stöd".

Det är ju totalt värdelöst att bygga ett sånt här system som inte har stöd på os-nivå.
Men det är väl bara att glömma att Apple ger dom det

Kanske funkar så om man har en androidlur?y

Håller med. Verkar krångligt och omständigt.

Håller mig till BT som är standard. AirPlay och denna CC Audio är ju propiertära format som bara funkar med vissa prylar, och vissa OS.

Däremot så blir ju CC Audio ännu mera värdelöst än AirPlay om det dessutom bara funkar med vissa appar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av jimjavel:

Kolla in videostream och/eller plex.

Dessa program är precis det jag sökte, tack så mycket!

Permalänk

Nu är ju den viktiga frågan dock om den nya Chromecast och/eller Chromecast Audio stödjer FLAC.

Skrivet av Lindhe:

Hur får han ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Via USB. Iallafall nuvarande Chromecast.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Eller så kör man bara med en bluetooth receiver.

Eller Wi-Fi.

Är väl nästan standard med Wi-Fi även på de billiga hemmabioförstärkarna idag.

Fungerar ganska smidigt tycker jag. Delar ut rippad musik ifrån en server uppsatt på min Synology. Styrbar via dator, mobil och direkt på recievern.

Permalänk

Mycket trevligt att första Chromecast får stöd för Spotify!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Finns att beställas hos kjell & co www.kjell.com/96600 fraktfritt

Edit: Kommer finns på deras webblager på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Chromecast Audio verkar grym! Kommer att köpa till stereon hemma!

Dock störigt att detta kom först nu....2015?! Airport express m.fl. har haft denna funktion länge. Billigt tillägg som många skulle uppskatta. Antar att minimera kost har stoppat detta innan?

Permalänk
Medlem

De vart ett köp direkt! Ingen aning om vad som skiljer från förra, men så pass bra som den var så lär jag inte bli besviken.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Styr själv från mobilen när jag behöver spela från hemmabion, annars så spelar jag upp från datorhögtalarna.
Vet inte vad du har för kass adapter.
Sony BM-10 och telefonen klarar 10 meter + betongvägg utan att hacka. Finns inte en yta i lägenheten den hackar på iaf.

Antagligen var den belkinadaptern riktigt kass Jag beställde en chromcast audio direkt från google nu i vilket fall

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med DLNA-stöd och CC Audio? Eller är man låst till ett begränsat antal appar för att kunna spela upp sin musik?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Tycker att det är väldigt lite info om den nya Chromecasten. MHL, video-codecs? Att bara få bättre Wi-Fi antenn gör det ju inte värt att köpa den nya om man redan har den första...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan flera Chromecast Audio parkopplas med varandra?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte prestera en Chromecast med både video och audio ut? Det här blev ju lite meh. Det är 2015.

Chromecast Audio kommer ju bli en pryl som man har inkopplad hemma...

Borde väl komma reviews på den snart.. se hur den presterar.

I asked a Google spokesperson if they could give me any more details on sound quality, and they told me the Chromecast has a "world-class DAC" (Digital to Analog Converter), but refused to disclose what company makes the part. That makes me nervous.

Sen är den sjukt ful jämfört med Beep eller Gramofon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMcGee:

Är det någon som förstått om enheten fortfarande behöver extern ström och om man i så fall kan ta det från TV:n som i 1:an? När jag läser specen får jag det till att man får med en extra strömsladd på 2 meter. Sådär sugen på mer kablar är man ju.

"Vad finns i förpackningen?
Chromecast
Strömkabel
Nätadapter"

https://store.google.com/product/chromecast_2015

Känns ju lite onödigt att skicka med strömkabel & nätadapter om den inte behöver extern ström.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

"Vad finns i förpackningen?
Chromecast
Strömkabel
Nätadapter"

https://store.google.com/product/chromecast_2015

Känns ju lite onödigt att skicka med strömkabel & nätadapter om den inte behöver extern ström.

Där kan man också se att denna nya Chromecast kräver 1A. Vilket då är anledningen till att en separat nätadapter medföljer. Till föregående Chromecast var det ett extra tillbehör.

USB 3 klarar för övrigt av att leverera 900mA, 0.9A alltså. Annars är det 500mA som gäller för USB 1/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMcGee:

Är det någon som förstått om enheten fortfarande behöver extern ström och om man i så fall kan ta det från TV:n som i 1:an? När jag läser specen får jag det till att man får med en extra strömsladd på 2 meter. Sådär sugen på mer kablar är man ju.

Chromecast 2 matas med ström via micro-USB. Kan gå genom att man kopplar in den i En TVns USB-portar (och sedan inne HDMI förstås).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört den nya chromecasten i en vecka och den känns klart snabbare än den förra. Bor man som jag i lägenhet och måste slåss med 10+ 2.4 Ghz nätverk och kan köra 802.11ac/5Ghz mot chromecasten blir det en jäkla skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Kolla in videostream och/eller plex.

Plex har dock stora problem med integrerade texter. SRT fungerar för det mesta.
Men vill man ha svenska texter så är man rätt körd, görs knappt längre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

jag håller med helt och hållet! @metalkiller78:

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den dödar ljudet på TV'n om man har teliaboxen inkopplad i hdmi samtidigt...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.