Nytt grafikkort till halvgammal dator

Permalänk

Nytt grafikkort till halvgammal dator

Hej

Byggde ihop datorn 2012 och har börjat märka på senare tid att åldern har börjat ta ut sin rätt på min gamla trotjänare. Inför hösten och Fallout 4 med flera härliga spelsläpp har jag därför börjat fundera på att ge den en halvtidsuppgradering med ett nytt grafikkort (ev. mer RAM?) så att den kan hålla i ett par år till innan det är dags för helt nytt.
Just nu består den av:
i5 2500K
8GB DDR3 Ram
Geforce GTX 560 Ti
(moderkort och nätagg har jag tyvärr inte i huvudet just nu, men kan kolla upp om det behövs)

Har försökt läsa på en del och sett att Geforce 970 verkar vara väldigt populärt att rekommendera men är osäker på om det är det bästa valet i mitt fall eller om någon annan av delarna kommer bli flaskhals istället? Känner också att 3000-3500 som 970 verkar kosta är lite i mesta fallet och skulle gärna vilja ha ner det kring 2000:-.
AMD eller Geforce har jag heller inga diretka preferenser kring (har kört båda).
Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Förslagsvis uppdatera datorn i flera steg, exempelvis grafikkort och sedan övriga saker... men kör med lite bättre saker hela tiden, exempelvis gtx 970 som du påpekar. Eller, skaffa ett något bättre grafikkort än det du har men håll nere kostnaderna. Ett gtx 680 begagnat ska kosta dig ca 1000-1200kr, se dig isf om på swec marknad.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villa Superstar:

Hej

Byggde ihop datorn 2012 och har börjat märka på senare tid att åldern har börjat ta ut sin rätt på min gamla trotjänare. Inför hösten och Fallout 4 med flera härliga spelsläpp har jag därför börjat fundera på att ge den en halvtidsuppgradering med ett nytt grafikkort (ev. mer RAM?) så att den kan hålla i ett par år till innan det är dags för helt nytt.
Just nu består den av:
i5 2500K
8GB DDR3 Ram
Geforce GTX 560 Ti
(moderkort och nätagg har jag tyvärr inte i huvudet just nu, men kan kolla upp om det behövs)

Har försökt läsa på en del och sett att Geforce 970 verkar vara väldigt populärt att rekommendera men är osäker på om det är det bästa valet i mitt fall eller om någon annan av delarna kommer bli flaskhals istället? Känner också att 3000-3500 som 970 verkar kosta är lite i mesta fallet och skulle gärna vilja ha ner det kring 2000:-.
AMD eller Geforce har jag heller inga diretka preferenser kring (har kört båda).
Tacksam för alla tips!

GTX 970 / r9 390 är väl max vad man kan gå med en i5 2500k i 1080p men om du går upp till högre upplösningar kan du köra kraftfullare gpuer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack för svaren! Inom den närmaste framtiden kommer nog 1080p vara det mesta som jag kommer köra. Börjar luta lite åt ett R9 380 som verkar vara ett bra budgetalternativ, alternativ GTX 960 som känns som motsvarigheten från Nvidia (och lockar lite med HDMI 2.0). Tänker dock på 4GB oavsett vilket det blir.
Ska läsa lite mer tester, men någon som har några åsikter kring dessa (eller helt andra som jag missat)?

Permalänk
Medlem

GTX 960 skulle nog fungera bra