Permalänk

Extern GPU till laptop?

Tjena!

Jag funderar på att köpa extern GPU till min laptop.
Vars kan man hitta externa GPUs och vilken ska man välja? Måste helst funka via USB, eftersom jag ej har thunderbolt.

Tacksam för all hjälp!
/Krigarvarg

Permalänk

Ska du spela på den?

Permalänk
Skrivet av hiphoppucko:

Ska du spela på den?

Nja... Om jag ska spela något som blir det väl kanske WoW. Men det jag huvudsakligen ska göra på laptopen är att köra Photoshop.

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Nja... Om jag ska spela något som blir det väl kanske WoW. Men det jag huvudsakligen ska göra på laptopen är att köra Photoshop.

Vet ej hur det är med photoshop men med externt grafikkort till en laptop blir bandbredden oftast så låg att det inte är lönt med ett externt grafikkort.

Jag själv körde en adapter via mini pci-e till stor pci-e. Sen ett gtx 750Ti till min lenovo w510 med ett quadro kort, laggade mer på spelet med externa grafikkortet än med quadro kortet..

Permalänk
Medlem

USB är lite risigt för eGPU. Sen så kommer problemet att det inte heller är ekonomiskt. (runt 7k för en okej eGPU lösning) Kort och gott så är det billigare att ha två datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Tjena!

Jag funderar på att köpa extern GPU till min laptop.
Vars kan man hitta externa GPUs och vilken ska man välja? Måste helst funka via USB, eftersom jag ej har thunderbolt.

Tacksam för all hjälp!
/Krigarvarg

Dom enda eGPU-lösningarna jag känner till kör via Thunderbolt 1 eller 2 genom mini-displayport och då krävs det rejält meck och workarounds. Tror inte det finns för USB. Hoppet för eGPU står till Thunderbolt 3 genom USB Type-C kontakt och dom första produkterna släpps någon gång under 2016 tyvärr.

Permalänk

Det här är något jag själv väntat på i rätt många år nu. Jag vill komma bort från besväret att vara tvungen att ha en stationär dator för att kunna spela när jag i övrigt klarar mig helt utan problem med en bärbar dator.

Utöver att några tillverkare släppt nischprodukter; t.ex. MSI GS30 med expansionslåda med GPU och Alienwares Graphics Amplifier så har det främst rört sig om hobbyister som ordnat egna lösningar. Tillverkare har tidigare visat lösningar för extern GPU. MSI har visat MSI GUS och Silverstone har också visat en produkt som skulle lösa detta, men det har hänt väldigt lite på en generell lösning som är konsumentvänlig.

Man får se vad man har för interface på sin dator och sedan arbeta utifrån det. En E-GPU-legendar, Nando, har en forumpost på TechInferno om detta (http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/4109-egpu-can...).

Med det sagt så har Intel i och med Thunderbolt 3 ÄNTLIGEN välsignat att man faktiskt ska kunna använda Thunderbolt för att driva externa grafikkort (https://www.youtube.com/watch?v=nqw3tq327ac). Tyvärr så är det ju lite kört om man har en äldre dator.

Jag är inte superduperpåläst, men om du säger vad du har för bärbar dator så kan kanske det finns någon lösning, typ ExpressCard.

Permalänk

@SugarRush: En lenovo thinkpad w510, har provat mini pci-e och bandbredden var för låg så jag fick ingen bra prestanda från adaptern.

Quadro kortet (880m) fick jag bättre prestanda från.

Permalänk
Livsnjutare 😎

DYI-killen på Youtube visade en sådan låda för ett tag sedan, verkade ju fungera kalas då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

http://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphic...

~450kr är ju en liten summa för vad man får.
Sedan är det bara att leta upp ett nätagg av valfri modell / antingen nytt, beg eller på vinden

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jo visst fungerar det men mini pci-e bandbredden är så låg att om man kör grafikkrävande spel så laggar det likförbannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Men varför känner du ett behov av eGPU om du främst kör Photoshop? De få GPU-accelererade funktionerna i PS brukar Intels interna grafik fixa galant? Något särskilt du tänkt på?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Men varför känner du ett behov av eGPU om du främst kör Photoshop? De få GPU-accelererade funktionerna i PS brukar Intels interna grafik fixa galant? Något särskilt du tänkt på?

Njae... Det jag mest tänkte på var att mitt kort inte skulle klara PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Njae... Det jag mest tänkte på var att mitt kort inte skulle klara PS.

Det gör det. Alla moderna Intel-GPUer klarar PS utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av reflux:

Det gör det. Alla moderna Intel-GPUer klarar PS utan problem.

Jag har ett AMD Radeon(TM) R5 Graphics kort. Orkar det med PS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Jag har ett AMD Radeon(TM) R5 Graphics kort. Orkar det med PS?

Absolut, inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av reflux:

Absolut, inga problem.

Perfekt. Tackar för hjälpen!