Hur borde jag bygga min loop vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Hur borde jag bygga min loop vattenkylning?

Hej, jag har beställt mitt första vattensystem och tänkte bara kolla hur ni anser att jag borde bygga loopen. Om jag ska gå:

pump-->cpu-->radiator 240mm-->gpu-->radiator 120mm-->reservoar eller om jag ska gå gpu först och sist cpu?

Prylarna som ska kylas är ett asus 980 ti strix och en i7 5820k på ett asus x99-pro moderkort..

Permalänk
Medlem

Ordningen i loopen spelar ingen roll sålänge res>pump, det viktiga är att få en så kort slangdragning som möjligt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nu är jag vattenkylningsnoob, men verkar det inte logiskt att köra den större radiatorn efter den varmaste komponenten? Dvs 240 efter GPU:n? Jag hade nog kört cpu->120->gpu->240 och då fått den svalare komponenten "först" i loppen, men ärligt talat vet jag inte om det gör nån större skillnad.
Hoppas nån med mer praktisk kunskap ger ett mer omfattande svar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Se bara till att reservoaren matar pumpen med vatten så den inte går torr sen är det skit i samma

Jag har res pump 480rad gpuer 480rad cpu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Vattnet ökar väldigt lite på sin väg genom loopen, vi snackar normalt under en grad så det har ingen praktisk betydelse i vilken ordning man sätter komponenterna.

Som sagts tidigare, viktigare med vettig/kort slangdragning och att man är säker på att pumpen aldrig går torr (läs sätt reservoaren före pumpen) än övrig ordning på komponenterna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är jag vattenkylningsnoob, men verkar det inte logiskt att köra den större radiatorn efter den varmaste komponenten? Dvs 240 efter GPU:n? Jag hade nog kört cpu->120->gpu->240 och då fått den svalare komponenten "först" i loppen, men ärligt talat vet jag inte om det gör nån större skillnad.
Hoppas nån med mer praktisk kunskap ger ett mer omfattande svar

Eftersom vattnet rör sig så pass fort i loopen så kommer det att värmas/kylas i helhet. Tempskillnaden mellan varmaste och kallaste delen i en loop är sällan mer än 1-2C, därav spelar det ingen roll i vilken ordning man har komponenter/radiatorer, jag förstår hur du tänker men i en loop så funkar det inte riktigt så

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@Roger W: nu rörde du till min värld blir verkligen gpu:n varmare än cpu:n? Har lite tagit för givet att den stora radiatorn borde vara på cpu:n

Skall tilläggas att radiatorerna jag köpt är ek:s XE varianter så dom är 60mm tjocka.. även köpt noctau fläktar 120mm med ett stariskt tryck på 7.68 så det borde bli bra flås genom radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är jag vattenkylningsnoob, men verkar det inte logiskt att köra den större radiatorn efter den varmaste komponenten? Dvs 240 efter GPU:n? Jag hade nog kört cpu->120->gpu->240 och då fått den svalare komponenten "först" i loppen, men ärligt talat vet jag inte om det gör nån större skillnad.
Hoppas nån med mer praktisk kunskap ger ett mer omfattande svar

I praktiken är det inte så viktigt. Flödet är så stort att vattentemperaturen bara stiger någon grad vid passagen av CPU/GPU.

Permalänk
Medlem

Reservoaren kommer sitta i 5,25" facken sen tänkte jag sätta pumpen på ett fläktfästa i fronten med en 140mm insug.. ska slangdragningen bli så kort som möjlig borde jag alltså gå vidare till gpu som ligger närmast sen till radiator i 120mm utsug bak vidare till cpu sen radiator i topp med utsug och tillbaka till res...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corepax:

@Roger W: nu rörde du till min värld blir verkligen gpu:n varmare än cpu:n? Har lite tagit för givet att den stora radiatorn borde vara på cpu:n

GPU:n alstrar tveklöst mer värme än CPU:n! (under belastning i spel)
... men jag böjer mig helt klart för expertisen i tråden som säger att det inte spelar någon roll i praktiken pga flödet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

det enda viktiga är att res->pump samt så kort slanglängd som möjligt (slang=tryckfall).
Då vattnet max har en diff på 1-2 grader oberoende var du mäter och därmed spelar det ingen större roll var du placerar raddar.

§1
Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, har en ganska klar bild över hur jag ska koppla nu

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...