Latitude D300XT förbaskat slö. Bränd cpu?

Permalänk
Medlem

Latitude D300XT förbaskat slö. Bränd cpu?

Nej, det är inget skämt att min gamla Pentium II är slö. Misstänker dock att något är fel.

Det börjar med att jag köper datorn utan OS (300MHz, 128MB EDO, 2MB VRAM). Spontant installerar jag Win98SE, och märker att DOS-spel som t.ex Keen 1, 4 och 6 laggar rejält. I sedvanlig ordning börjar 98 bjuda på programkrascher och bluescreens, så det åker ut fortare än kvickt och ersätts av ME. Ljudet som tidigare varit stendött börjar då fungera, förutom i DOS där PC-Speaker är enda alternativet.

Spelen fortsätter lagga. Provar köra Cyberdogs tillsammans med Cpukiller, då det enligt uppgift ska startvägra ifall CPUn körs över 200 MHz. Det startar fint redan vid 296 MHz och klockas datorn ned till 220 MHz går den inte längre att använda. Ok, ME som suger resurser, tänker jag.

Slänger in Win95C. Nu fungerar Sound Blaster i DOS på bekostnad av att PC-Speakern har tystnat. Spelen i sig är prestandamässigt oförändrade. Arkanoid, som kräver en Pentium 90 och 16MB RAM, ligger och degar runt 10-15fps, men när bollhastigheten ökar efter c:a 30 sek blir det plötsligt ett jäkla flyt. Jag har tidigare spelat det på en Compaq 133MHz utan problem överhuvudtaget.

Jag har provat:
* Halvera RAM-minnet > mycket snabbare uppstart, men ingen skillnad i spel
* Ändra Boot-Speed från 300MHz till Compatible > försämrad prestanda
* Formatera/installera om/byta operativsystem och drivrutiner > oförändrad prestanda
* Köra CPU-killer > kraftigt försämrad prestanda

Jag har noterat:
* Att Windows 95 identifierar CPU:n som en Pentium Pro, okänd frekvens, och DX-Diag säger att det är en PII på 166 MHz
* Att fläkten, som annars är tyst, börjar rassla utav h*e när man kör igång Raptor:Shadows

Jag har inte:
* Orkat skruva upp datorn och rengöra ev. damm eller installerat Coretemp, då datorn inte blir oroväckande varm eller kraschar
* Provat konvertera till FAT32
* Installerat Flash/VBasic Runtime eller liknande då det inte ska behövas

Min PII presterar i klass med (om inte sämre än) en 486:a i samma frekvens. Är den körd eller har jag missat nåt?

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Har du:
1. Kör något minnestestprogram så den halva av minnet du har installerad är OK?
2. Kollat alla spänningar, eventuellt testat ett annat nätaggregat?

Det är kanske långsökt, och Pentium II är väl ändå inte möjlig att köra i strömsparande läge på lägre spänning, men man ska aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Har du:
1. Kör något minnestestprogram så den halva av minnet du har installerad är OK?
2. Kollat alla spänningar, eventuellt testat ett annat nätaggregat?

Det är kanske långsökt, och Pentium II är väl ändå inte möjlig att köra i strömsparande läge på lägre spänning, men man ska aldrig säga aldrig.

Tack för svaret!
1. Nix, har faktiskt inte tänkt så långt men ska absolut se efter. Skruvade isär datorn igår då den saktade ned ordentligt efter att fläkten startade. En gissning är att CPU/GPUn går varm och throttlar, så ska försöka rengöra och byta kylpasta, samt beställa en ny fläkt.
2. Funderade på det med, har tyvärr ingen annan laddare att testa med för tillfället. Vet inte om spänningarna står i BIOS, dock var BIOS på 6 sidor så ska försöka se efter igen.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Nu föll polletten ner, det är en bärbar dator vi har att göra med. När du halverar minnet, rycker du dem från en lucka på utsidan eller är det bara en BIOS-inställning? Lycka till med att hitta problemet.