PCWorld sammanfattar nog det hela väldigt bra i detta stycke
"AMD is betting that an open-source approach will attract developers who want more freedom than Nvidia's closely controlled GameWorks middleware allows.This isn't the first time AMD has tried to get a leg up on Nvidia, though, and it's tough to battle such a juggernaut. "
Man måste på något sätt få en kritisk massa med utvecklare att vilja spendera sin tid till att förbättra GPUOpen. Dit når man bara om man kan förklara vad den ekonomiska vinsten är för de företag som kan tänkas lägga resurser på detta projekt, något som är allt annat än lätt då up-front prislappen för att använda GameWorks är noll.
Inget i världen är gratis, Nvidias motivation för att plöja ner resurser i GameWorks som man sedan ger bort borde vara rätt uppenbar: man utgår från att den ekonomiska vinsten i form av extra försäljning av Nvidia GPUer, då dessa rimligen är mer optimerade för de effekter GameWorks erbjuder, täcker kostnaden man har för GameWorks.
Är också uppenbart att Nvidia inser vikten av konsolmarknden då GameWorks har "back-ends" som är specialanpassade för konsoler -> enklare att skriva saker som ska köras både på PC och konsol.
GPUOpen är inte billigare att införskaffa (GameWorks är som sagt gratis att använda), så den möjlighet som finns är att det blir tekniskt bättre än GameWorks. Absolut inte omöjligt, men det kommer krävas att projektet får rejält med resurser för att det ska vara praktiskt möjligt. Tekniskt bättre här är främst "enklare och därmed billigare att använda". Behöver inte nödvändigtvis vara mer effektivt.
Man kan ju titta på GPU "compute" sidan, i rå beräkningskapacitet är det väl AMD > Nvidia > Intel men i faktiskt användning är Nvidia och Intel långt före då AMD i praktiken är begränsat till OpenCL vilket är mer komplicerat än CUDA. Det Intel gjorde med sin Xeon Phi var att ta programmering av beräkningskort från något speciellt (OpenCL/CUDA) till att vara möjligt med långt mer traditionella metoder och därmed långt enklare för väldigt många programmerare.
Tog Xeon Phi mindre än ett år att att passera Nvidia som mest använda beräkningskort i superdatorer, det trots att teoretisk beräkningskapacitet blev något lägre. Så GPUOpen har definitivt en chans om man på liknande sätt kan signifikant förenkla GPU-utveckling då det sänker kostnaden för att utveckla spel.