AMD GPUOpen svar på Nvidia's GameWorks

Permalänk

AMD GPUOpen svar på Nvidia's GameWorks

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brightsin:

Kan detta vara slutet på Gameworks?

Definitivt inte än, Gameworks största fördel är utvecklarstödet direkt från Nvidia.

Däremot är detta kul och bra att se, för det är precis detta AMD behöver göra drastiska förbättringar på. Dom har långt ifrån samma mjukvarustöd som Nvidia.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare

PCWorld sammanfattar nog det hela väldigt bra i detta stycke

"AMD is betting that an open-source approach will attract developers who want more freedom than Nvidia's closely controlled GameWorks middleware allows.This isn't the first time AMD has tried to get a leg up on Nvidia, though, and it's tough to battle such a juggernaut. "

Man måste på något sätt få en kritisk massa med utvecklare att vilja spendera sin tid till att förbättra GPUOpen. Dit når man bara om man kan förklara vad den ekonomiska vinsten är för de företag som kan tänkas lägga resurser på detta projekt, något som är allt annat än lätt då up-front prislappen för att använda GameWorks är noll.

Inget i världen är gratis, Nvidias motivation för att plöja ner resurser i GameWorks som man sedan ger bort borde vara rätt uppenbar: man utgår från att den ekonomiska vinsten i form av extra försäljning av Nvidia GPUer, då dessa rimligen är mer optimerade för de effekter GameWorks erbjuder, täcker kostnaden man har för GameWorks.

Är också uppenbart att Nvidia inser vikten av konsolmarknden då GameWorks har "back-ends" som är specialanpassade för konsoler -> enklare att skriva saker som ska köras både på PC och konsol.

GPUOpen är inte billigare att införskaffa (GameWorks är som sagt gratis att använda), så den möjlighet som finns är att det blir tekniskt bättre än GameWorks. Absolut inte omöjligt, men det kommer krävas att projektet får rejält med resurser för att det ska vara praktiskt möjligt. Tekniskt bättre här är främst "enklare och därmed billigare att använda". Behöver inte nödvändigtvis vara mer effektivt.

Man kan ju titta på GPU "compute" sidan, i rå beräkningskapacitet är det väl AMD > Nvidia > Intel men i faktiskt användning är Nvidia och Intel långt före då AMD i praktiken är begränsat till OpenCL vilket är mer komplicerat än CUDA. Det Intel gjorde med sin Xeon Phi var att ta programmering av beräkningskort från något speciellt (OpenCL/CUDA) till att vara möjligt med långt mer traditionella metoder och därmed långt enklare för väldigt många programmerare.

Tog Xeon Phi mindre än ett år att att passera Nvidia som mest använda beräkningskort i superdatorer, det trots att teoretisk beräkningskapacitet blev något lägre. Så GPUOpen har definitivt en chans om man på liknande sätt kan signifikant förenkla GPU-utveckling då det sänker kostnaden för att utveckla spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Jag tänker att programmerare uppskattar sånt här mer än GameWorks. Det är öppet och de kan själva nu bidra men även få en bättre förståelse för det som tidigare varit väldigt låst. Som fortfarande är det med Nvidia.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit