Permalänk
Medlem

Koppla in voltmätare

Jag har köpt en voltmätare, men är lite osäker på hur jag ska koppla in den.

Voltmätaren har 3 kablar, vit, svart och röd. Jag har testat att bara paralellkoppla den på en 12V fläkt med svart(-) och röd(+). Då lyser voltmätaren, men säger 0.00.

När jag kollat kopplingschema så verkar det bara som att den ska kopplat så som jag gjort, men det verkar gälla voltmätare med bara två kablar. Beskrivningen säger såhär:

Wiring:
Red:power supply +
Black:power supply -, measure -
White:measure +

Jag har testat lite lika, ex strömkälla(+) till vit, sen voltmätare(+) till fläkt(+) och strömkälla(-) till voltmätare(-) och fläkt(-), men då lyser inte ens voltmätaren.

Allt här är 12V och voltmätaren ska kunna visa 0-30V enligt beskrivningen

Bifogar även en bild om det kan hjälpa.

Någon snäll person som kan hjälpa mig hur jag ska koppla in denna för att den ska mäta?

Permalänk
Medlem

Röd till nätagg +, svart till nätagg -, för att förse voltmätaren med arbetsström.
(Om nätagg + är 12V eller annan spänning(tex 5V) måste du kolla i voltmätarens bruksanvisning)

Mätning:
Vit till +
Svart till -
(svart redan kopplad via nätagg)

Betyder att man alltid mäter spänning i förhållande till datorns - potential.
(Bara min kommentar, inte något problem i sig)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Den röda kabeln är för att driva mätaren, själva mätningen sker med vit och svart och svart är 0 an och vit ansluts alltså till den punkt du vill mäta på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah då förstår jag, stort tack för svar!