Behov av ny processor? (FPS-Droppar)

Permalänk
Medlem

Behov av ny processor? (FPS-Droppar)

Hej på er!

Jag har ganska länge haft problem med att jag har låg fps i CS:GO. Något som dessvärre inte blev bättre när jag nyligen fick lov att köpa ett nytt grafikkort då mitt förra gick sönder. Ett Nvidia geforce GTX 750ti. Inget värre kort jag vet, men trodde ändå att det skulle vara tillräckligt!

Men processorn då, en Intel core i3 3220t 2.8ghz (två kärnor). Är den för dålig? Hur känsligt är GO med processorn och hur bra processor behöver man för att det ska flyta?

Jag börjar komma till åren nu och det är mycket annat i livet än datorn som tar tid och pengar, varpå jag helst vill komma undan så billigt som möjligt.
För att summera då, mina frågor är alltså. Är min nuvarande processor för dålig? Är det den som orsakar den låga och ofta ostabila fpsen? Och vad kostar en duglig processor, hur billigt kan man komma undan utan att göra ett dumt köp?

Stort tack på förhand!

Mvh Gabriel

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Hej på er!

Jag har ganska länge haft problem med att jag har låg fps i CS:GO. Något som dessvärre inte blev bättre när jag nyligen fick lov att köpa ett nytt grafikkort då mitt förra gick sönder. Ett Nvidia geforce GTX 750ti. Inget värre kort jag vet, men trodde ändå att det skulle vara tillräckligt!

Men processorn då, en Intel core i3 3220t 2.8ghz (två kärnor). Är den för dålig? Hur känsligt är GO med processorn och hur bra processor behöver man för att det ska flyta? Antar att det är en processor från

Jag börjar komma till åren nu och det är mycket annat i livet än datorn som tar tid och pengar, varpå jag helst vill komma undan så billigt som möjligt.
För att summera då, mina frågor är alltså. Är min nuvarande processor för dålig? Är det den som orsakar den låga och ofta ostabila fpsen? Och vad kostar en duglig processor, hur billigt kan man komma undan utan att göra ett dumt köp?

Stort tack på förhand!

Mvh Gabriel

Den processorn är i klenaste laget. Du har inte ett moderkort som stödjer överklockning? I så fall skulle nog en begagnad i5 2500k på sisådär 4.4 - 4.8 Ghz göra susen, detta förutsätter dock att du har ett moderkort som stödjer överklockning samt en vettig CPU-kylare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Hej på er!

Men processorn då, en Intel core i3 3220t 2.8ghz (två kärnor). Är den för dålig? Hur känsligt är GO med processorn och hur bra processor behöver man för att det ska flyta? Antar att det är en processor från

Stort tack på förhand!

Mvh Gabriel

Vad har du för moderkort?
I alla fall så kolla på marknaden här på SweC efter en 4-kärnig 1155 processor, du bör kunna få en sådan för runt 1000 lappen.
Kolla efter i5 2500K alternativt i7 2600K eller i5 3xxx processor.

Om jag inte har fel tar CS en del cpu kraft och får du en 4-kärning istället så kommer du nog märka skillnad.

Permalänk
Avstängd

Ja! Det stämmer.
skulle rekomendera en begagnad 2500k för sisådär 500-700 och ifall du har ett moderkort som klarar att överklocka så dra upp den i minst 4,4. Köp en CM 212 evo ifall du inte har en bra kylare redan.
Du lär komma upp i ca 100-250 fps iallfall.
Då cs go är mycket cpu krävande och 2500k är en bra spelcpu.

Permalänk
Medlem

Tack för dom snabba svaren grabbar!

@MacAllan: Jag har följande moderkort (Asrock z77m): http://www.inet.se/produkt/1902247/asrock-z77m-matx#/specs

I övrigt har jag 8GB 1600mhz minnen ddr3, en ssd 120gb, samt som jag skrev - ett nvidia GTX 750ti.
Är för övrigt lite inne på denna processorn: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amd-fx-seri...
Skulle passa min plånbok alldeles perfekt men är rädd för att jag måste byta moderkort då, right?

Tillägg: Corsair 450w nättaggregat kan ev. vara bra att veta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _gabbEE:

Tack för dom snabba svaren grabbar!

@MacAllan: Jag har följande moderkort (Asrock z77m): http://www.inet.se/produkt/1902247/asrock-z77m-matx#/specs

I övrigt har jag 8GB 1600mhz minnen ddr3, en ssd 120gb, samt som jag skrev - ett nvidia GTX 750ti.
Är för övrigt lite inne på denna processorn: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amd-fx-seri...
Skulle passa min plånbok alldeles perfekt men är rädd för att jag måste byta moderkort då, right?

Tillägg: Corsair 450w nättaggregat kan ev. vara bra att veta!

ja du får byta morderkort då med om du ska den prollen

Permalänk
Medlem

Skulle mitt moderkort fungera med en i5 3570k t.ex.? Rent socketmässigt ska den ju passa men klarar moderkortet av en sådan processor eller dylika processorer?

Permalänk
Medlem

vi pratar la om cs go? vad e det för hopp från 350 ner till 280?
tror inte en dual core i3 e problemet i cs go.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Skulle mitt moderkort fungera med en i5 3570k t.ex.? Rent socketmässigt ska den ju passa men klarar moderkortet av en sådan processor eller dylika processorer?

Eftersom du har ett moderkort med Z77 chip så är det inga problem, det är den typen av moderkort man behöver för att klocka cpu om man vill, ev kan du behöva flasha bios.

Vill dock bara säga att det är inte säkert du kommer märka stor skillnad, men troligen gör du det.
Din nuvarande cpu ligger på minimum kravet för spelet och grafikkortet något över minimum.

AMD'n du länka till är alltså sämre än en i5 2500K eller i5 3570K som du kan få begagnad för samma pris eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vi pratar la om cs go? vad e det för hopp från 350 ner till 280?
tror inte en dual core i3 e problemet i cs go.

Jag bytte cpu från en i7 860 till nuvarande i5 4690k oklockad, fick mellan 60-80fps mer, samma minne samma grafikkort
Så jo, cs:go är cpu krävande.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem

Cs är cpu krävande låg på 150 fps har jag för mig med min setup men hade jag haft en i5 hade jag nog legat kring 250 300 fps

har med 750 ti det räcker utmärkts för cs

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Skulle ju vara intressant att veta vad för fps TS har innan man börjar rekommendera saker. "Låg fps" kan t.ex. vara under 50 fps/100 fps/150 fps/200 fps/250 fps/300 fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Fick en boost i Cs Go när jag överklockade min 2500k till 4.4 Ghz. Förut klarade den solid 300 fps men nu är den inte stabil men håller sig oftast över 260 fps iaf.

Sweetspoten är ju 300 i Cs Go

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Ligger mellan 180 och 100 kan man väl säga beroende på hur mycket det är som händer. Ibland när jag lirar csdm så har jag inte mer än 90~ (dock korta stunder). Oftast ligger jag runt 130-150 skulle jag tro och jag kan liksom känna att det inte riktigt flyter dessvärre.

Kanske blir att rikta in sig på att köpa en begagnad processor ändå i Intel-serien då mitt moderkort ändå passar för det. Bara att byta det är ju en extra kostnad. Det var dock många som var nöjda med processorn jag länkade dock. AMD FX 6300 var det väl(?) om jag inte minns fel haha.

Permalänk
Medlem

Har genom en privat säljare blivit erbjuden att köpa en intel i5 3570k för 1200 inklusive frakt. Prisvärt? Jag har ingen aning själv.

Permalänk
Medlem

Bra pris imo, kör på!

Visa signatur

GNDS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Har genom en privat säljare blivit erbjuden att köpa en intel i5 3570k för 1200 inklusive frakt. Prisvärt? Jag har ingen aning själv.

Normalpris tycker jag, varken billigt eller dyrt.