Permalänk
Medlem

Portforward 80/443

Hej! Jag har försökt sätta upp en webbserver från min egen dator (bara för test och liknande) men min router verkar inte vilja portforwarda portarna 80/443. Routern är en Technicolor TG799vn v2 och jag har gjort allt som man ska göra med tilldelning av portar osv. och enligt routern ska det fungera. Andra portar fungerar finfint, hänvisar till bilderna nedan.

Bilder

EDIT: Kan tillägga att webbservern fungerar som den ska lokalt, så det är inte något fel där.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

vad jag vet så blockar de flesta ISP de portarna av säkerhetsanledningar

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

vad jag vet så blockar de flesta ISP de portarna av säkerhetsanledningar

Hur går det att fixa då? Måste jag ringa till Telia eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@FZL: Du ska gå in på sidan som heter spel- och programdelning
Tryck där det står Skapa ett nytt spel eller program. På näst sida väljer du ett namn och väljer manuell inmatning.

Permalänk
Medlem

@breakwin: Källa? Har jag då aldrig varit med om eller hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

@FreddanQ: Du ska gå in på sidan som heter spel- och programdelning

Om du inte förstod det så är det jag tog bild på en översikt på portarna som är öppna.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Antingen har Telia börjat blockera 80 och 443. Vet att de blockerar de som har egna DNS-servrar (port 53) sedan tidigare.

För 3306 är för din mysqldatabas, den ska du inte behöva skicka ut på internet. Snarare en risk för säkerheten om det är en skarp installation och inte labb.

Det ser ut som du har gjort rätt i routern och speciellt eftersom port 3306 fungerar.

Min gissning är dock att det ligger en inställning i webbservern som gör att den bara svarar på frågor från enheter i ditt LAN och att du måste tillåta svar till alla. Vad kör du för webbserver? Installerat manuellt eller i något paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Antingen har Telia börjat blockera 80 och 443. Vet att de blockerar de som har egna DNS-servrar (port 53) sedan tidigare.

För 3306 är för din mysqldatabas, den ska du inte behöva skicka ut på internet. Snarare en risk för säkerheten om det är en skarp installation och inte labb.

Det ser ut som du har gjort rätt i routern och speciellt eftersom port 3306 fungerar.

Min gissning är dock att det ligger en inställning i webbservern som gör att den bara svarar på frågor från enheter i ditt LAN och att du måste tillåta svar till alla. Vad kör du för webbserver? Installerat manuellt eller i något paket?

Kör XAMPP 1.7.3 (helt vanlig installation) och har testat port-check där och står att alla 3 portar (80, 443, 3306) är kopplade till XAMPP. Portforwardade 3306 bara för att testa att portforwarda något från samma program och det var enklast så eftersom att jag hade databasservern uppe
Läste andra trådar om liknande problem men alla verkar ha kommit fram till att det var något fel som de hade gjort själva och inte Telia som blockerade. (Har även haft en webbserver uppe för ett tag sedan, men bytt till IP-telefoni och då även annan router sedan dess. Samma abonnemang - ADSL 8/1)

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Kör XAMPP 1.7.3 (helt vanlig installation) och har testat port-check där och står att alla 3 portar (80, 443, 3306) är kopplade till XAMPP. Portforwardade 3306 bara för att testa att portforwarda något från samma program och det var enklast så eftersom att jag hade databasservern uppe
Läste andra trådar om liknande problem men alla verkar ha kommit fram till att det var något fel som de hade gjort själva och inte Telia som blockerade. (Har även haft en webbserver uppe för ett tag sedan, men bytt till IP-telefoni och då även annan router sedan dess. Samma abonnemang - ADSL 8/1)

Här har du en instruktion som verkar rimlig

http://irvingduran.com/2013/02/how-to-access-xampp-from-exter...

for Apache go to the following line “c:\xampp\apache\conf\extra\httpd-xampp.conf” and do a search for “<LocationMatch”. Once you find it, make a change to the “Deny from all” to have a # in front of it. See code below. <LocationMatch "^/(?i:(?:xampp|security|licenses|phpmyadmin|webalizer|server-status|server-info))"> Order deny,allow #Deny from all Allow from ::1 127.0.0.0/8 ErrorDocument 403 /error/XAMPP_FORBIDDEN.html.var

Permalänk
Medlem

Telia blockerar inte port 80 eller 443.
Jag kör webbserver och använder båda portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Här har du en instruktion som verkar rimlig

http://irvingduran.com/2013/02/how-to-access-xampp-from-exter...

for Apache go to the following line “c:\xampp\apache\conf\extra\httpd-xampp.conf” and do a search for “<LocationMatch”. Once you find it, make a change to the “Deny from all” to have a # in front of it. See code below. <LocationMatch "^/(?i:(?:xampp|security|licenses|phpmyadmin|webalizer|server-status|server-info))"> Order deny,allow #Deny from all Allow from ::1 127.0.0.0/8 ErrorDocument 403 /error/XAMPP_FORBIDDEN.html.var

Fungerade inte Verkar som att man var tvungen att ha fått ett Error 403 svar från servern för att den lösningen skulle fungera, jag får inte ens svar på porten.

EDIT: Har ominstallerat XAMPP också med helt standard inställningar men det hjälpte inte.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Fungerade inte Verkar som att man var tvungen att ha fått ett Error 403 svar från servern för att den lösningen skulle fungera, jag får inte ens svar på porten.

EDIT: Har ominstallerat XAMPP också med helt standard inställningar men det hjälpte inte.

Prova med att stänga av Windows brandvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prova med att stänga av Windows brandvägg

Tack, det funkade. Dum jag är som inte tänkte på det, trodde jag klickade i tillgång för båda sorters nätverk när den rutan kom upp..

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080