Uppgradera minne, grafikkort eller hela plattformen för spel?
Hej! Jag sitter just nu med en hyfsat gammal dator med i5 2500, 4Gb RAM och ett Geforce GTX 760 2Gb.
Den här konfigurationen gick att spela ganska bra med för ett par år sedan, men jag har inte lirat på ett tag och när jag nyligen tänkte ta upp det igen för att spela t ex Assassin's Creed Syndicate och FarCry 4 upptäckte jag (utan förvåning) att det gick lite väl trögt även på låga inställningar.
Till saken hör att jag avser spela ganska måttligt och är inte i dagsläget ute efter maximal prestanda - jag kan ta lite lagg här och var och leva med annat än maxade inställningar, därför är jag inte särskilt sugen på att uppgradera hela plattformen.
Ställer mig dessutom tveksam till att uppgradera helt - visst bör väl problemet ha med minne/grafikkort att göra, och inte processor etc? I så fall vore det ju onödigt att köpa nytt moderkort och processor i det här läget.
Så givet ovan undrar jag hur ni som är mer insatta ställer er till följande alternativ:
1. Skaffa typ 16Gb RAM - kan det räcka i kombination med övriga delar för att ge en okej spelupplevelse även i nya spel? Billigt!
2. (1) + skaffa nytt grafikkort, alternativt ett likadant och köra SLI. (Vad kan GTX 760 gånger två tänkas motsvara i ett enskilt nytt kort?). Ganska billigt.
3. Uppgradera plattformen helt till Skylake. Som sagt tveksam till hur mycket ytterligare prestanda det verkligen skulle bidra med. Dyrt.
Tacksam för alla slags reflektioner kring det här!