Alla dessa (för mig) nya operatörer...?

Permalänk
Avstängd

Alla dessa (för mig) nya operatörer...?

Hej,
Försöker hitta ett så billigt som möjligt men pålitligt 10/10 fiberabonnemang och ser att det finns för mig nya leverantörer som Bredband2 och T3 som jag aldrig hört talas om. Blir inte riktigt klok på om jag beställer rätt och om jag beställer skit. Har haft bredband via brf i 10 år så jag har tappat överblicken över marknaden.

Det är Telia som har dragit in fibern i lägenheten i Stockholm. Telia vill ha 329 för 10/10 medan de andra två bara vill ha runt 200 för samma hastighet, och på deras hemsidor specificerar jag då "Telia" som leverantör i dropdownrutorna. Handlar det om uppstickarpriser kontra jätteföretaget, eller skiljer sig tjänsten på något sätt mellan operatörerna? Säljer Telia "problembandbredd" till uppstickarna som i sin tur säljer det billigare till ignoranter som jag som tror att de gör ett kap när de får det som egentligen kostar 329 puckar för 200 bagisar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pigge_85:

Hej,
Försöker hitta ett så billigt som möjligt men pålitligt 10/10 fiberabonnemang och ser att det finns för mig nya leverantörer som Bredband2 och T3 som jag aldrig hört talas om. Blir inte riktigt klok på om jag beställer rätt och om jag beställer skit. Har haft bredband via brf i 10 år så jag har tappat överblicken över marknaden.

Det är Telia som har dragit in fibern i lägenheten i Stockholm. Telia vill ha 329 för 10/10 medan de andra två bara vill ha runt 200 för samma hastighet, och på deras hemsidor specificerar jag då "Telia" som leverantör i dropdownrutorna. Handlar det om uppstickarpriser kontra jätteföretaget, eller skiljer sig tjänsten på något sätt mellan operatörerna? Säljer Telia "problembandbredd" till uppstickarna som i sin tur säljer det billigare till ignoranter som jag som tror att de gör ett kap när de får det som egentligen kostar 329 puckar för 200 bagisar?

Hörde talas om dessa för över tio år sedan. Mer bekant med Bredband2, även om jag själv aldrig varit kund hos någon av dessa. Men att de skulle vara helt nya stämmer inte alls.

Edit: Bredband2 har tydligen varit med sedan bredband började att erbjudas i Sverige (och var etablerade redan innan), enligt http://bredbandslista.se/operator/bredband2/.

Permalänk
Medlem

Telia har alltid vart dyrare på allt. Men man får inte glömma att de har nät över nästan hela världen som gör att du har väldigt bra peering i hela Europa samt övriga världen.

Har själv telias öppna stadsnät med telia som leverantör 1000/100 o kommer ofta upp i 500-600Mbit till england/tyskland vilket inte alls är dåligt, sjukt bra. USA är väldigt olika men kommer ihåg för några år sen, då skulle man va glad om man kom upp 5Mbit med div leverantörer. Nu satte jag mig o testade lite, ligger på runt 50 mot usa. Australien som jag minns va sinnessjukt trögt även med telia för 10 år sen då jag ofta tankade från en polares ftp där så låg man på runt 5-15 kB/s med telia, testade nu o kom upp i sinnessjuka 20 Mbit. Av någon konstig anledning har jag bättre upload till flera servrar i australien märker jag nu. USA som övriga världen är det tvärt om, bättre ner än upp. Finns kanske någon mer kunnig som kan svara på vad det beror på?

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Avstängd

Ok. Det är ju bra att t.ex. Bredband2 lyckats överleva 10 år på marknaden. Men det är inte bara Telia som är dyrare, alla de stora operatörerna ligger uppåt 300 för 10/10.

Och min farhåga, då? Riskerar man att få "sämre bredband" / "slattarna som Telia säljer vidare" om man skaffar ett billigare abonnemang.

Permalänk
Medlem

Allt kommer ner till vad man ska använda bredbandet till. Inom Sverige så är det lite skit samma anser jag. Spelar man och har krav på latency ska man nog också ta en större aktör.

10MBits är inte så mycket idag så jag skulle nog lita på att de flesta kan leverera det. Om inge annat är man sällan bunden länge på öppen fiber och inga start avgifter för det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

T3 har funnits sedan 2002 tror jag, jag har haft T3 sedan 10+ år tillbaka och alltid haft bra erfarenheter

Såvitt jag vet har dom 1 månad eller ingen bindningstid så du kan ju alltid testa och se vad du tycker. Telia tar väl sina priser mest för att dom kan och inte för att dom är bättre