Hur får jag IPTV trafiken stabil med ASUS router och BBB IPTV?

Permalänk

Hur får jag IPTV trafiken stabil med ASUS router och BBB IPTV?

Undrar om ngn har tips för inställningar eller vad som kan göras med detta; jag har en ASUS RT-n56U router inkopplad m kabel mellan tv-boxen och Netgear evg2000 routern från Tele2/BBB. Fick tips av BBB:s support att aktivera Multicasting på ASUS då jag initialt inte fick bild eller ljud, och detta löste det bekymret, men när jag byter mellan olika inkopplade komponenter och sen försöker gå tillbaka till iptv sändningen får jag vare sig ljud eller bild, måste starta om tv-box och routern för att det skall funka efter plågsamt långa minuter....är det ngn som har tips på ytterligare inställningar på router eller finns ngt annat som man kan göra? Läst om några som har bryggat routern, och kopplat in switch mm - är detta ngt som jag bör göra tro?? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du MÅSTE brygga EVG2000 om du ska använda asus routern också. Dessutom skall tv-boxen anslutas mot EVG2000 och inte mot ASUS routern.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "när jag byter mellan olika inkopplade komponenter "?
Och framför allt: Varför håller du på och byter när det väl fungerar? Enklast är väl att låta allt vara när det väl fungerar?

IGMP bygger en tabell om vilka tv-mottagare som finns, vilka portar de sitter på och vilka kanaler dessa vill ha. Om du flyttar TV-boxen från en port till en annan kommer multicast att sluta fungera ända till en ny IGMP-förhandling sker.

Dessutom förstår jag inte varför du har både BBB's router och en egen router. Finns det något skäl till att du vill ha dubbla NAT/FW/IGMP-proxy/router/dhcp-server?

Permalänk

@2000+: Jag har testat följande lösning som verkar funka; satt ASUS routern i Acesspunktläge, (okar exakt vad detta gör), och aktiverat Multicasting - än så länge verkar detta fungera iaf!

Permalänk

@madtop: har DVD, TV, CHromecast, AppleTV, mm inkopplat det som skedde när jag växlade fr tex AppleTV (Netflix) och "vanlig" IPTV var att jag tappade bild o ljud och d´fick då starta om, nu har jag testat att sätta ASUS i acesspunktsläge och aktiverat Multicasting och det verkar göra jobbet -

Permalänk
Medlem

Om du kör ASUS som AP så kommer det fungera ja, men egentligen vore det bättre att brygga modemroutern och bara använda det som modem och tjänstesplitter. Så att din ASUS agerar router i nätverket.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”