Nvidia släpper drivrutin för Tomb Raider, The Division och externa grafikkort

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia släpper drivrutin för Tomb Raider, The Division och externa grafikkort

Grafikjätten Nvidia smider medan järnet är varmt och släpper en drivrutin med optimeringar för senaste Tomb Raider och kommande The Division, samt ger stöd för externa grafiklösningar via Thunderbolt 3.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2002

Jag fattar inte varför tillverkare de senaste åren har blivit tvungna att göra spel specifika justeringar, i samband med varje release.
Är det mest att man vill visa att man är på hugget som tillverkare? Varför kunde man inte göra dessa strax INNAN spelet släptes? Har någon verifierat att just dessa uppdateringar faktiskt gör en skillnad eller är det mest marknadsåtgärder?

Dator: i7-3770, MSI Gaming GTX 970, 16GB RAM, Win10 och Debian
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Outlaw84:

Jag fattar inte varför tillverkare de senaste åren har blivit tvungna att göra spel specifika justeringar, i samband med varje release.
Är det mest att man vill visa att man är på hugget som tillverkare? Varför kunde man inte göra dessa strax INNAN spelet släptes? Har någon verifierat att just dessa uppdateringar faktiskt gör en skillnad eller är det mest marknadsåtgärder?

De är säkert klara innan lansering.

Men det roliga är externa grafikkort tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010

Jo, älskar stödet för externa grafikkort
Kan efter den nya drivrutinen göra en Safe Remove på mina 980Ti.
Så nu hoppar dom väl ut ur datorn om man kör denna nya feature.

OBS! Känd bugg i denna release men den va lite skoj när man fick upp dom som USB enheter och skulle kunna göra en Safe remove.

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Outlaw84:

Helt enkelt för att spelskaparna har tagit för vana att låta drivrutinerna ta hand om felen som de gör.
Med DX12 så finns potentialen för spelskaparna att själva göra i princip allt, men det är nog få som kommer utnyttja och kommer sannolikt bara ske via de vanliga motorerna, medans de flesta andra spel kommer använda sig av DX12 högre nivåer som är mer likt dagens DX11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av LazySoft:

Jo, älskar stödet för externa grafikkort
Kan efter den nya drivrutinen göra en Safe Remove på mina 980Ti.
Så nu hoppar dom väl ut ur datorn om man kör denna nya feature.

OBS! Känd bugg i denna release men den va lite skoj när man fick upp dom som USB enheter och skulle kunna göra en Safe remove.

Japp, kan intyga att vid grafikkortsbyte så kan man välja safe remove av grafikkortet innan man stänger ner Windows. Döm min förvåning när Grafikkortet låg redo att plockas upp på botten i Chassit när jag öppnade sidopanelen, perfekt då slipper man pilla på moderkortet

Chassi: Silverstone FT02 PSU: Corsair HX1000i Moderkort: Asus Z170 Deluxe CPU: i7 6700K@4,5Ghz Kylare: Noctua NH-D15S Minnen: Corsair Dominator Platinum 32GB DDR4 3000MHz GFX: EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Hårddisk: Samsung 950 Pro: 512GB / Samsung 850 Pro: 1TB Skärm: Acer XB271HU / LG OLED55B6V T-Bord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Headset: Steelseries Siberia 840 VR: HTC Vive Högtalare: Harman Kardon GLA-55 Konsol: PS4 Pro / Xbox One X Scorpio / Nintendo Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Blackie:

Japp, kan intyga att vid grafikkortsbyte så kan man välja safe remove av grafikkortet innan man stänger ner Windows. Döm min förvåning när Grafikkortet låg redo att plockas upp på botten i Chassit när jag öppnade sidopanelen, perfekt då slipper man pilla på moderkortet

Nästa steg och prova är att hotswappa under pågående spelande, vilket ju borde vara möjligt med denna feature. Nvidia tänker då på allt

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Outlaw84:

Lata spelutvecklare, mostly. I en perfekt värld så hade hårdvarutillverkarna byggt hårdvara och skrivit drivrutiner som optimerar hårdvarans funktionalitet så gott det går, sen ska abstraktionslager, APIer osv kunna dra nytta av den prestanda som finns utan vidare bök och stök. Men men.

Ska bli intressant att se hur lång tid AMD tar på sig att få ut en motsvarighet till denna - med tanke på att både Xbox One och PS4 kör AMD-hårdvara så kan man tycka att de bör ha varit någorlunda involverade i utvecklingen av Snowdrop-motorn och The Division.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Någon som installerat denna och stött på problem i spel?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Blackie:

Dålig att det helt enkelt inte bara matades ut som en DVD-skiva. Men du kanske inte har några 5,25''-platser?

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@ClintBeastwood: Jag tycker mig få bättre prestanda i Fallout 4 med 680 SLI.
Inte stött på några konstigheter ännu.

Edit: Vill bara påpeka att Fallout 4 inte stöder SLI, men bättre prestanda med 680 singel iaf!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av heffaklumpmamma:

Dålig att det helt enkelt inte bara matades ut som en DVD-skiva. Men du kanske inte har några 5,25''-platser?

Tror nog Chassi tillverkarna är tagna på sängen här. Skrotar ju alla 5,25" platser.
Så vi får nog se chassin med utmatare av grafikkorten i bakkant under året

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av heffaklumpmamma:

hehe, precis mitt H440 chassi saknar tyvärr dessa, men man kanske kan göra nån typ av brevlådefunktion på ena sidopanelen

Chassi: Silverstone FT02 PSU: Corsair HX1000i Moderkort: Asus Z170 Deluxe CPU: i7 6700K@4,5Ghz Kylare: Noctua NH-D15S Minnen: Corsair Dominator Platinum 32GB DDR4 3000MHz GFX: EVGA GTX 1080 Ti FTW3 Hårddisk: Samsung 950 Pro: 512GB / Samsung 850 Pro: 1TB Skärm: Acer XB271HU / LG OLED55B6V T-Bord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Headset: Steelseries Siberia 840 VR: HTC Vive Högtalare: Harman Kardon GLA-55 Konsol: PS4 Pro / Xbox One X Scorpio / Nintendo Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

@LazySoft:

Japp, hur tänkte dom där

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kommer detta bli ett lika populärt som alla Zen-skämt nu?

@biorrith
Okej, får testa dom.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av biorrith:

@ClintBeastwood: Jag tycker mig få bättre prestanda i Fallout 4 med 680 SLI.
Inte stött på några konstigheter ännu.

Edit: Vill bara påpeka att Fallout 4 inte stöder SLI, men bättre prestanda med 680 singel iaf!

Har du kollat så du inte råkat göra safe remove på ena kortet, det kanske förklarar den ökade prestandan då Fallout inte stödjer SLi

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av LazySoft:

Nästa steg och prova är att hotswappa under pågående spelande, vilket ju borde vara möjligt med denna feature. Nvidia tänker då på allt

Nu väntar jag på att AMD inför detta, så man enkelt kan byta mellan respektive märke.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Outlaw84:

Nvidia måste.

Deras kort är enormt beroende på optimeringar för att få deras hårdvara att göra bra resultat. AMD mår naturligtvis bra av optimeringar också, ingen tvekan om det, men Nvidia lever på det. Tittar man på rå prestanda så får Nvidia ut betydligt mer ur klenare hårdvara, men problemet blir som sagt att allt blir beroende på optimeringar för varje speltitel/kort som släpps. Detta gör att äldre Nvidia kort ofta hamnar på efterkälken rätt fort, då de redan är maximalt optimerade, och när de blir gamla så spenderar inte Nvidia tiden på att fortsätta med detta till nyare spel.

Sen har Nvidia jädrigt bra drivrutinsprogrammerare, vilket gör att de gärna gör dessa släpp för att kunna visa att "vi minsann har 5 fps mer än motsvarande AMD kort", då folk köper det då. Och självklart, 5 fps kan göra skillnad så jag förstår dem. AMD har dock förr valt att låta deras kraftigare hårdvara göra allt jobbet, vilket gör att man får rätt konstant prestanda genom de flesta spel, flesta generationer och att äldre kort inte nödvändigtvis blir sämre för att de inte optimeras lika ofta. När väl AMD optimerar så blir det som 7970/290 korten som än idag hänger mer rätt bra...

Att man väntar till större spelsläpp är pga man inte vill släppa en ny för ofta, och då väljer att släppa den när en ny stortitel släpps, även om det även innehåller andra optimeringar för andra spel (precis som artikeln säger).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Arzei:

Ska bli intressant att se hur lång tid AMD tar på sig att få ut en motsvarighet till denna - med tanke på att både Xbox One och PS4 kör AMD-hårdvara så kan man tycka att de bör ha varit någorlunda involverade i utvecklingen av Snowdrop-motorn och The Division.

Men är AMD involverade i "drivrutinerna" för dessa konsoller?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Anledningen till dessa drivrutinssläpp är mycket riktigt optimeringar, men det har överhuvudtaget inget att göra med underliggande GPU-design att göra utan det har helt att göra med DX11 och dess tillkortakommanden.

Det är tvärt om så att Maxwell är den GPU-design som verkar mest "robust" av alla varianter idag, Kepler är mest "bräcklig" medan GCN ligger någonstans mittemellan. "robust" är en design som presterar helt OK även på det som inte är specifikt optimerat för kretsen, "bräcklig" är det omvända. Andra exempel på "bräcklig" design är CPU-delen i PS3/360, medan CPU-delen i PS4/XBO är en "robust" design.

Vad dessa optimerade drivare för är lägger till information hur respektive titel typiskt uppför sig mot DX11 APIet. Den informationen är viktig då det skulle bli hopplöst långsamt om varje anrop mot DX11 faktiskt resulterade i ett anrop mot GPUn, de flesta anrop cachas därför bara i RAM och i något läge drar man iväg en hel batch till GPUn.

En av de stora fördelarna med DX12 och Vulkan är att man slipper denna gissningslek, där är det upp till speltiteln att explicit tala om när kommunikation med GPU sker. I DX12/Vulkan cachas i princip alla "draw-calls" i RAM by design och detta är en del i anledning både till att dessa varianter har möjlighet att bättre utnyttja flera CPU-kärnor och att de kan hantera fler "draw-calls".

Att dessa spel specifika optimeringar verkar bli allt viktigare beror nog mest på att man börjar pusha mängden "draw-calls" rätt långt givet designen i DX11, det blir då allt viktigare att de gissningar drivern gör om vad som bör cachas och när batchen så gå till GPU blir nära optimal, något som är väldigt svårt givet den information en driver har om vad spelet kan tänkas göra.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Yoshman:

Anledningen till dessa drivrutinssläpp är mycket riktigt optimeringar, men det har överhuvudtaget inget att göra med underliggande GPU-design att göra utan det har helt att göra med DX11 och dess tillkortakommanden.

Generellt är det också en vidareutveckling av drivern, buggfixar, nya finesser etc. Nvidia har en ny strategi och passar på att släppa sina releaser i samband med stora spelsläpp på PC. Det ger ökad exponering både för Nvidia och spelen (som ofta har Nvidia-specifika funktioner).

Om du kollar ett tag bakåt på Nvidias senaste driver-släpp, så ser du att alla är "Game Ready". Det innebär inte att de slutat uppdatera drivern generellt, utan de har bara ändrat strategi för hur de släpper dem. Det fanns optimeringar för spel långt innan de ändrade detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

@Yoshman Tack för den utförliga förklaringen.

Jag har alltid tyckt det är lustigt att det behövs lappas så mycket!