Laga trasig satakontakt

Permalänk
Medlem

Laga trasig satakontakt

Min ena hårddisks "plast-L" på satakontakten gick sönder när jag var lite vårdslös. Pinsen verkar hela, men det något böjda. Inget är av. Plastbiten gick sönder rätt ordentligt, så den går inte att återanvända.

Finns det något sätt att rädda hårddisken eller åtminstone datan? 5tb film och serier har tagit sin lilla tid.

Det är en WD red 6tb, jag har en tom wd red 3tb som jag kan plocka delar från om det skulle behövas.

Här är en bild. http://imgur.com/1Gd2zHE

Permalänk
Medlem

Löd på en satakabel bara så är saken biff.

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Min ena hårddisks "plast-L" på satakontakten gick sönder när jag var lite vårdslös. Pinsen verkar hela, men det något böjda. Inget är av. Plastbiten gick sönder rätt ordentligt, så den går inte att återanvända.

Finns det något sätt att rädda hårddisken eller åtminstone datan? 5tb film och serier har tagit sin lilla tid.

Det är en WD red 6tb, jag har en tom wd red 3tb som jag kan plocka delar från om det skulle behövas.

Här är en bild. http://imgur.com/1Gd2zHE

du kan bara använda delar från andra diskar om det är exakt samma modell.
det blir nog enklare om du löder på sata-kabeln direkt och lägger ett lager Plastlim runt kontakten når den är fast lödd

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du kan bara använda delar från andra diskar om det är exakt samma modell.
det blir nog enklare om du löder på sata-kabeln direkt och lägger ett lager Plastlim runt kontakten når den är fast lödd

Sånt kan jag inget om. Jag provade hålla ihop kabeln och kontakten för att se om det liksom var något liv i hårddisken, men den hostade mest till ett par gånger. Som om läshuvudet försökte röra sig, men inte orkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DC_DJ:

Löd på en satakabel bara så är saken biff.

Bästa tipset i tråden tycker jag.

Jag hade själv gjort så.

Köp typ Serial ATA-förlänmgningskabel klipp sladden på hanen o löda.

(Pallade inte leta upp enbart själva SATA hona/hane, Så det blev en kontakt med både ström/dataöverföring) Leta o du hittar.

Sen har du en hårddisk med....lite sladd.... och en hona SATA

SATA Data pinout och är du osäker på lödningen, kan du säkert hitta någon kunnig sweclockare i din närhet. Eller någon i din närhet som har kunskapen. Sista är ju en "el-firma" runt dig som kan lösa det för en billiig peng.

Och jag hade inte tagit delar från en fungerande wd red 3tb så som du skrev, den har ju en väldigt massa liv kvar Så varför kassera/förstöra den!!

Sen är läxan som du har lärt dig

Var never ever vårdslös med hårdvaran Ta det lugnt!!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det går inte att byta delar från den andra till den trasiga.
Det finns ett bios på kortet som inte kommer att funka med den stora disken.
Det finns däremot kort att köpa om du kollar in modellnumret på den som är trasig.
Att byta är enkelt men jag är inte säker på om du inte måste överföra biosen från den trasiga till ett nytt kort.
Att löda kan bli bra men jag skulle nog plockat ut datan ur den bara och sen bytt ut den.
Men som sagt det KAN bli bra att löda med.
http://techreport.com/r.x/wd-red-4tb/straight.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=CtIynVTYFYA

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Sånt kan jag inget om. Jag provade hålla ihop kabeln och kontakten för att se om det liksom var något liv i hårddisken, men den hostade mest till ett par gånger. Som om läshuvudet försökte röra sig, men inte orkade.

vad menar du med Hålla ihop kabeln och kontakten ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644