Hackigt ljud i Windows 11 (USB & Bluetooth)

Permalänk

Hackigt ljud i Windows 11 (USB & Bluetooth)

Hej,
Jag uppgraderade nyss datorn till 7800x3d på x870 tillsammans med en 6900xt. Nu är windows 11 ominstallerat och ljudet låter skit. Hackar och sprakar.

Jag får även en varning om att en usb-enhet drar for mycket ström, men jag har provat att dra ut alla. De har dessutom funkat i Windows 11 tidigare.

Utöver detta upplever jag musen som lite hackig/laggig men jag vet inte om det är relaterat till problemen ovan.

Några tips på inställningar i Windows eller bios?

Windows 11 Pro är inte aktiverat med någon licens ännu då min tidigare licens inte längre fungerar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Moderator

Har du uppdaterat BIOS och laddat ned senaste chipset drivers från www.amd.com?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du uppdaterat BIOS och laddat ned senaste chipset drivers från www.amd.com?

Yes, bios är uppdaterat, och drivers är installerade via AMD Install Manager. Moderkortets drivrutiner för ljud och usb är också installerade.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
Skrivet av ModernDwarfhair:

Yes, bios är uppdaterat, och drivers är installerade via AMD Install Manager. Moderkortets drivrutiner för ljud och usb är också installerade.

Vad är det för moderkort?

Ibland finns nyare och ev bättre drivrutiner direkt från tillverkaren av kretsen (Intel/Realtek t.ex).

Har du några usb enheter som är internt inkopplade direkt i moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad är det för moderkort?

Ibland finns nyare och ev bättre drivrutiner direkt från tillverkaren av kretsen (Intel/Realtek t.ex).

Har du några usb enheter som är internt inkopplade direkt i moderkortet?

Moderkortet är ett Gigabyte X870 Gaming X Wifi 7 Rev. 1.1

Bios version är F8d

Jag har en intern USB (Corsair Link) men den har jag testat att dra ur. Sen har jag även intern USB C till chassi som jag också testat att dra ur.

Hur vet man att man får rätt drivrutin från tillverkaren av kretsen, alltså hur vet man vilken krets man har?

Visa signatur

Permalänk

Jag tror faktiskt att det är större problem än bara ljudet. Datorn går att använda, men den är seg både i Windows och i bios. Undrar om det kan vara något hårdvarufel eller någon inställning i bios...

Visa signatur

Permalänk
Moderator

Moderkortet är ett Gigabyte X870 Gaming X Wifi 7 Rev. 1.1

Bios version är F8d

Jag har en intern USB (Corsair Link) men den har jag testat att dra ur. Sen har jag även intern USB C till chassi som jag också testat att dra ur.

Hur vet man att man får rätt drivrutin från tillverkaren av kretsen, alltså hur vet man vilken krets man har?

Enligt https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-GAMING-X-WIFI7-rev-...
Så är ljudkretsen från Realtek, likaså ethernet kretsen.

WiFi/Bluetooth kan vara antingen Realtek eller Mediatek, så där får du kontrollera via t.ex. Enhetshanteraren vad du har på just ditt moderkort.

Meddelandet om hög strömförbrukning via USB försvinner alltså inte även om du kopplar ur alla interna USB kablar och enbart har din mus och tangentbord inkopplat på baksidan av ditt moderkort (alltså inga andra usb kablar inkopplade ö.h.t)? Har du i så fall testat med annan mus och annat tangentbord?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Enligt https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-GAMING-X-WIFI7-rev-...
Så är ljudkretsen från Realtek, likaså ethernet kretsen.

WiFi/Bluetooth kan vara antingen Realtek eller Mediatek, så där får du kontrollera via t.ex. Enhetshanteraren vad du har på just ditt moderkort.

Meddelandet om hög strömförbrukning via USB försvinner alltså inte även om du kopplar ur alla interna USB kablar och enbart har din mus och tangentbord inkopplat på baksidan av ditt moderkort (alltså inga andra usb kablar inkopplade ö.h.t)? Har du i så fall testat med annan mus och annat tangentbord?

Fattar ingenting. Drog ur en ram stick och bootade windows. Då funkade ljudet perfekt och musen blev jämn och mjuk. Sen försökte jag aktivera fTPM i bios och när windows bootade igen så är felet tillbaka. Har ingen aning om vart felet ligger...

Visa signatur

Permalänk
Moderator

Fattar ingenting. Drog ur en ram stick och bootade windows. Då funkade ljudet perfekt och musen blev jämn och mjuk. Sen försökte jag aktivera fTPM i bios och när windows bootade igen så är felet tillbaka. Har ingen aning om vart felet ligger...

Kvarstår problemet med båda RAM stickorna i utan TPM aktivt?

Testa att göra en clr CMOS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kvarstår problemet med båda RAM stickorna i utan TPM aktivt?

Testa att göra en clr CMOS.

Jag har gjort säkert 20-30 reboots totalt, majoriteten med två stickor. Nu med en sticka har det bara funkat bra en gång. Sen kom felet tillbaka. Vet inte om TPM har något med saken att göra, kan ju vara det faktum att jag gjorde en reboot som gjorde skillnaden. Har provat att reset to optimized defaults i moderkortet utan resultat. Clearar cmos nu.

Visa signatur

Permalänk

Jag har gjort säkert 20-30 reboots totalt, majoriteten med två stickor. Nu med en sticka har det bara funkat bra en gång. Sen kom felet tillbaka. Vet inte om TPM har något med saken att göra, kan ju vara det faktum att jag gjorde en reboot som gjorde skillnaden. Har provat att reset to optimized defaults i moderkortet utan resultat. Clearar cmos nu.

Nu har jag resettat cmos, återindtallerat båda minnesstickorna. Samma problem som tidigare. Prestandan är skit, inte bara ljudet. Datorn laddar okej, men både bios och windows är slött. Någonstans är det ett prestandafel, men kan inte avgöra vart.

Visa signatur

Permalänk
Moderator

Nu har jag resettat cmos, återindtallerat båda minnesstickorna. Samma problem som tidigare. Prestandan är skit, inte bara ljudet. Datorn laddar okej, men både bios och windows är slött. Någonstans är det ett prestandafel, men kan inte avgöra vart.

Trist. Kanske att du kan få några mer ledtrådar genom program som övervakar prestandan, typ LatencyMon / PresentMon?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Trist. Kanske att du kan få några mer ledtrådar genom program som övervakar prestandan, typ LatencyMon / PresentMon?

Provar LatencyMon!

Den säger såklart direkt att jag har problem med latens, men vet inte hur jag ska tolka informationen på de olika flikarna.

Bifogar skärmbilder straxt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Mitt grafikkort sitter monterat med en PCIe-riser-kabel från Phanteks. Den är certifierad för PCIe Gen3 x16, och porten på moderkortet är PCIe Gen5 x16. GPUn är PCIe Gen4 x16. Kan detta orsaka problem? Vad jag förstått bör inte Gen3 x16 vara någon större bottleneck, och jag vet inte heller om riser-kabeln faktiskt begränsar till Gen3 irl eller om den även klarar Gen4. Vad tror du? GPUn är vattenkyld, men kan det vara värt att försöka installera den direkt i moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Moderator

Mitt grafikkort sitter monterat med en PCIe-riser-kabel från Phanteks. Den är certifierad för PCIe Gen3 x16, och porten på moderkortet är PCIe Gen5 x16. GPUn är PCIe Gen4 x16. Kan detta orsaka problem? Vad jag förstått bör inte Gen3 x16 vara någon större bottleneck, och jag vet inte heller om riser-kabeln faktiskt begränsar till Gen3 irl eller om den även klarar Gen4. Vad tror du? GPUn är vattenkyld, men kan det vara värt att försöka installera den direkt i moderkortet?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ok, GPU riser hade varit bra att känna till från första början, för de är ökända för att kunna bidra till diverse problem.

Vad har du för PCI-E version vald i BIOS? Auto/gen3/gen4/gen5?
Testa olika och se om det gör skillnad.

Visa signatur

Permalänk

Provar LatencyMon!

Den säger såklart direkt att jag har problem med latens, men vet inte hur jag ska tolka informationen på de olika flikarna.

Bifogar skärmbilder straxt.

Skrivet av shugge:

Ok, GPU riser hade varit bra att känna till från första början, för de är ökända för att kunna bidra till diverse problem.

Vad har du för PCI-E version vald i BIOS? Auto/gen3/gen4/gen5?
Testa olika och se om det gör skillnad.

Ahh, attans. Sorry att jag inte nämnde det. Jag körde den på föregående grafikkort och moderkort utan problem. Men nu är det ju högre hastigheter så då kanske den orsakar problem. I bios är den inställd på auto.
Kan prova att sätta till gen3 och se om det blir stabilare.

Får kolla om det innebär en bottleneck sen. Ett alternativ är ju såklart att ta bort risern om utrymmet tillåter. Men ska prova ändra is bios först!

Visa signatur

Permalänk

@shugge
Nu har jag varit inne i bios igen. Autoläget satte PCIe till gen4, som grafikkortet är. Jag ändrade till Gen3, och nu funkar datorn såklart som den ska... Vad dum jag är!!! I ärlighetens namn så funderade jag på precis den inställningen tidigare under felsökningen, men ändrade den inte...

Tack som fan för hjälpen!

Nu återstår att avgöra om jag ska plocka bort den eller ej, för Phanteks verkar inte sälja någon ny som klarar gen4 eller 5.

Visa signatur

Permalänk
Moderator

@shugge
Nu har jag varit inne i bios igen. Autoläget satte PCIe till gen4, som grafikkortet är. Jag ändrade till Gen3, och nu funkar datorn såklart som den ska... Vad dum jag är!!! I ärlighetens namn så funderade jag på precis den inställningen tidigare under felsökningen, men ändrade den inte...

Tack som fan för hjälpen!

Nu återstår att avgöra om jag ska plocka bort den eller ej, för Phanteks verkar inte sälja någon ny som klarar gen4 eller 5.

Skönt att vi fann felet Det är lätt att bli hemmablind, så inte alls konstigt att man glömmer/missar något i sin egna felsökning.

Om inte annat så borde du väl kunna köpa en riser av annat fabrikat som har stöd för iaf gen4.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Skönt att vi fann felet Det är lätt att bli hemmablind, så inte alls konstigt att man glömmer/missar något i sin egna felsökning.

Om inte annat så borde du väl kunna köpa en riser av annat fabrikat som har stöd för iaf gen4.

Ja precis. Kollade på lite risers men tänkte att originalet är det dom passar rent skruvmässigt, men man kan väl modda och borra lite i värsta fall. Då blir det nog en Gen 5 om det går att hitta. Verkar dock som att en av mina m.2 ssd eventuellt begränsar den porten till Gen4 ändå. Men köper hellre nåt framtidssäkert

Visa signatur