Permalänk
Medlem

"HTPC" - Skyrim Edition [WIP]

Jag har länge funderat på att bygga en "htpc", lr iaf en dator i mindre format som klarar att både användas som media-station men också att driva runt medelmåttiga speltitlar. När jag är student och sitter i en tight ekonomisk sits så har något "htpc"-bygge aldrig blivit av, fram tills nu. För några dagar sedan hittade jag ett GTX 465 på myrorna för 55:-, nörd som jag är kunde ja inte hålla mig från att köpa det. Här gick startskottet för mitt eget lilla "htpc" projekt.

I det här galleriet tänker jag ge uppdateringar tills det att jag har tagit fram min färdiga produkt eller get upp gråtandes. Jag kommer att satsa på att bygga en produkt som inte kostar mig mer än maximalt 2.000:- (Notera att den inte får kosta MIG mer än 2k, delar som jag redan är i besittning av räknar jag inte med i det slutliga priset) Jag kommer att redogöra över samtliga delar och kostnad i följande tråd. Jag kommer också att mata upp en del bilder, men räkna inte med nån jättekvalité när min kamera inte är den bästa^^

Jag hoppas att du som kollar på det här galleriet känner dig underhållen och vill komma med feedback. Positiv som negativ, alla åsikter/förslag/tankar/mm uppskattas!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

@esoneson: Nice, blir riktigt trevligt! Vad är det för dimensioner på bygget?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Tungt bygge 5/5!
Gjorde nyligen själv ett htpc bygge på en budget av 2500:- kika gärna på det

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Henrik-W : Glad att du tycker om det! Dimensionerna är i nuläget: 28*36.5*16.5 (l*b*h) vilket ger en volym på ~16.8dm^3. De här är egentligen inte så litet som jag från början hade tänkt mig, men eftersom kortet blir rätt varmt och att bygget är i trä så har jag lämnat lite extra utrymme här och var. Det är fortfarande avsevärt mycket mindre än hp:n som jag bygger om, som hade måtten 39*37*17 (l*b*h), vilket ger en volym på ~24.5dm^3. då var även den redan från början mindre än en "normal" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tungt bygge 5/5!
Gjorde nyligen själv ett htpc bygge på en budget av 2500:- kika gärna på det

Härligt!, ska ta mig en titt!

Permalänk
Medlem

Ser mycket lovande ut! keep going

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Säljer dem komponenter på myrorna nu?!

Har inte spelat Skyrim, men rolig idé!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

snyggt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Praised be Akatosh eller Praise to Akatosh...

Det du har nu är bara fel.

Visa signatur

I frag, therefore I am

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkerCadette:

Ja vist känns det fel?! Tycker själv att de låter lite fel. Texten är dock direkt tagen från en septim, där det står "Praise be Akatosh and all the divines." notera att jag ännu inte har skrivit dit " and all the divines ". Om du inte tror mig så googla det själv tack för feedback!

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Säljer dem komponenter på myrorna nu?!

Har inte spelat Skyrim, men rolig idé!

Haha tror dom säljer allt som doneras, har dock aldrig förut sett komponenter där, hade kanske tur :p, roligt att du gillar idén!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra den blev!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkerCadette:

Nej uttrycket är 100% rätt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt med små medel. Gillar det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.